Problem: Tröttheten: Min One X fast i limbo hos Anovo

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Xtel, 20 jun 2012.

  1. Xtel

    Xtel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, det verkar som om fler här har haft eller har problem med servicen hos Anovo.

    Min One X har fastnat i nån slags limbo hos Anovo nu.

    Jag fick hem telefonen, ny alltså, i slutet av maj och felanmälde den i början av juni pga gula fläckar och flimmer på displayen. I en vecka har Anovo nu uppgett i sitt webbsystem att de väntar på reservdelar från leverantören (en ny display).

    Men displayerna är slut hos HTC. Jag har försökt få svar på när det kommer in nya, men det går tydligen inte att ta reda på. Anovo har ingen aning. De säger att det "inte kan ta hur lång tid som helst, men just nu har vi ingen information".

    HTC har inte heller någon aning, men säger att de beställer nya reservdelar från England, och om det inte finns några reservdelar där beställer de från Taiwan. Jag försökte få prata med någon som kunde svara, men det fanns ingen som visste något och jag fick också veta att "fokus ligger på att få fram reservdelar, inte att informera". Kundtjänsten vägrade att ge mig kontaktuppgifter till någon annan på företaget som skulle kunna veta. Ingen vet, sa de till mig.

    Till saken hör också att min telefon ju faktiskt fungerade utan några större problem - det var lite fläckar på displayen och lite flimmer ibland. Men återförsäljarens kundtjänst rekommenderade mig att skicka in telefonen, eftersom det kunde bli andra problem framöver. (Min gamla telefon, som jag använder nu, går knappt att ringa på eftersom antennen är död.)

    Nu ligger alltså en till 95 % fungerande mobil hos Anovo och möglar, medan ingen kan svara på när det finns reservdelar tillgängliga, och jag får inte häva mitt köp för jag "väntar ju på reparation". Och jag hade räknat med att använda telefonen i stället för dator, kamera och gps på min semester som börjar om ett par veckor.

    Tröttheten alltså. Urk.
     
  2. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 529
    Mottagna gillanden:
    472

    MINA ENHETER

    Då återstår bara att reklamera den, då de inte kan reparera den inom rimlig tid. Kontakta HTC, luta dig mot konsumentverkets regler, och kräv att de ordnar med reklamering då de ej kan åtgärda den felaktiga produkten inom rimlig tid.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 570
    Mottagna gillanden:
    8 445
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ge det 3/4 veckor från det att du skickade in den, sen kan du kontakta HTC samt din återförsäljare om reklamation med konsumentköplagen. Går de inte med på det skulle jag kontakta min lokala konsumentrådgivare.

    Om jag gissar rätt så har du väntat i typ 1,5 veckor på din telefon - det är alldeles för kort för att få göra en reklamation. Normal reparationstid ligger nämligen på 1-2 veckor men kan sträcka sig till 1-4 veckor ibland.
     
  4. husebuse

    husebuse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Summerar mitt problem ganska bra med ditt inlägg! Skickade i slutet på Maj in min hox pga flimrande skärm samt att ibland när jag kopplade in laddaren så hängde sig telefonen och blev varm som sörens. Väntar också på reservdel ( ny mic... varför i hela friden dom nu bytat den för). Dock har jag bestämt mig för att ligga på och ifrågasätta varför man inte får någon information och huruvida dom faktiskt har några rutiner när sådana här saker sker. Nu har dom redan hunnit byta skärm, batteri, en del kontakter och annat småsnafs, men det stannade vid att dom inte har någon mic att sätta i... Fast om jag får ditt servicenummer så kanske jag kan hänvisa till att du godkänner att jag får din!;) Enligt butiken där jag köpte min så får jag efter 1½månads reperationstid hämta ut en ny telefon, dock tycker jag att det låter som något säljaren bara tog ur luften. Så, nu har jag mailat "huvudkontoret" för att försöka få lite klarhet i vilka servicetider dom faktiskt anser vara godtagbara. Finns ju hur många olika bud som helst gällande konsumentverkets riktlinjer, och det är ju trots allt bara riktlinjer. Men man blir trött och man tappar förtroendet helt och hållet när man inte kan få raka svar och ingen verkar ha resurser eller kompetens i att bara ta tag i och lösa problemet. Menmen, den som väntar på något gott.... Eller hur var det nu?

    Mvh
     
  5. milan979

    milan979 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    De borde bara ersätta oss med nya hox :P
    Konstiga är att min är inne nu för tredje gången med en flimrande skärmdel i vänsterhörn och men de har aldrig bytt något under dessa inlämningar ( de två tidigare alltså)...
     
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 924
    Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Rekommenderar er att söka på Anovo här på forat. Det finns en som kallar sig Anovo till och med. Kan ju vara intressant för er som har telefoner på service.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  7. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 670
    Mottagna gillanden:
    416

    MINA ENHETER

    Mobiler ska inte ta mer än två veckor att reparera då det är en produkt som används dagligen av alla.
    Kräv en ny lur om det tar för lång tid.
    Alla som kommer klaga på mig nu så har jag bekräftat det här med konsumentverket och vunnit mot Katshing i ett likadant mål.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  8. hamroid

    hamroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    Kan du inte be att få tillbaka den i nuvarande skick och sedan lämna in den igen efter sommaren när förhoppningsvis reservdelarna har kommit?
     
  9. markisen

    markisen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om de inte lyckas fixa telefonen på 30 dagar har du rätt att få en ny enligt Tele2. Detta svar fick frugan när hon ringde in och haft sin HOX liggande hos Anovo i 26 dagar, med det meddelande från Anovo att de inväntade reservdelar.
    Efter lite klagande och eftersom de inte kunde säga när reservdelarna skulle komma fick hon som svar från Tele2 att hon kunde få en ny lur (bara telefon) direkt eller vänta tills det hade gått 30 dagar, ringa och reklamera igen och få en helt ny låda (telefon, laddar osv). Eftersom hon hade alla tillbehör kvar hemma och för att slippa och ringa och all tid det tar tog hon en ny lur direkt.

    Så ligg på, speciellt eftersom de inte har någon aning om när reservdelar kommer.
     
  10. Phpanos

    Phpanos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Det är samma här för mig, skickade in min lur förra veckan och de vet inte när HTC kan skicka över reservdelar... Jag beställde min telefon från katshing.se. Kan man få en ny lur tro? Den är inne för flimmrande skärm ifall man trycker på den till vänster samt gula fläcker (2st). Eller ska jag bara be och få tillbaka den från anovo och be dom meddela mig när reservdelarna har kommit?
     
  11. Droid119

    Droid119 Guest

    Har ingen HOX själv. Men min IncS's kretskort hade pajat, Telefonen var då hos Deltaservice och den låg där i typ två veckor. Dem väntade på delar. Vart dem kom ifrån England eller Taiwan visste dem inte. Men dem kunde ge mig ett besked när delarna skulle komma OCH när luren skulle vara i mina händer igen:) Men ge Anovo 3-4veckor sedan kräv reklamation.
     
  12. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER


    Nej det får du definitivt inte om du skickade in den förra veckan. Det är på tok för kort tid för att få en ny.
     
  13. jeppe1990

    jeppe1990 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Själv så lämnade jag in min till TPH den 28:e maj!

    Det tog en hel j'vla vecka innan anovo ens registrerade den som mottagen, så ofattbart dåligt, företagspacket tar <-24h.

    Nu sitter dom dessutom och väntar på ett moderkort som dom inte har den blekaste om när det kommer.

    Ingen vet någonting på det där stället.


    På måndag ska jag gå och be om en om leverans.
     
  14. Jakkal

    Jakkal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det hör inte till saken överhuvudtaget om den fungerade till 95% eller ej. Skickar du in den för reparation och en del/komponent behöver bytas och den delen/komponenten inte finns i överflöd så tar det ju tid. Det spelar då ingen roll hur "simpelt" felet anses vara eller hur duglig telefonen är i övrigt - du som konsument ville ju ha felet åtgärdat, det var ju därför du skickade in den.
     
  15. Aduun

    Aduun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Microsoft Surface 2
    Platta 2:
    Samsung Note Pro 12.2
    Min telefon var inne i två veckor hos någon reparatör (genom TPH), för skärmvågor vid lätt tryck på vänstersidan. Fick tillbaka den och dom påstod att dom bytt display, samt konstaterade att alla HTC One X har skärmvågor på vänster sida.
     
  16. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Anovo och HTC räknar verkstadstid från det att Anovo registrerat telefonen, inte från när tex TPH tog emot den för att skicka in på reparation.

    HTC har 28dagars "liggtid", dvs om den ligger på verkstad i 28dagar (från när de registrerades) så får man ut en ny telefon.
    Detta enligt mail från HTC.

    Det finns tyvärr inte någon bestämd skälig tid när det gäller reparationer, det står bara skälig tid i lagen så det är svårt att tex kräva att det gått oskäligt lång tid.
     
  17. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Vilket kvalificerat skitsnack att alla One X skulle ha vågor på vänster sida! Min har i alla fall inte det, och flera som jag känner har inte det. Låter som en undanflykt för Anovo att inte göra sitt jobb korrekt :mad:

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  18. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Då är det bara att gratulera. 1 månad är annars praxis i fall som dessa.
     
  19. Xtel

    Xtel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fortsättningen följer:

    Nu har jag efter ett samtal med Katshing fått höra att om jag inte fått någon telefon den 2 juli så ska jag kontakta dem så ska de lösa det. Det verkar bra, men jag tar inget för givet ... Fem dagar senare reser jag bort och det var till stor del för resan som jag skaffade en ny mobil. Har jag inte mobilen då hade jag kunnat låta bli att skaffa någon överhuvudtaget och behålla min gamla.

    Jag förstår att de måste få tid på sig att reparera telefonen, men i dag har de väntat på reservdelar i tio dagar. Det känns helt sjukt att vi som är konsumenter ska ligga ute med många tusenlappar för en produkt som snabbt förlorar i värde, som vi inte vet när vi kan använda.

    Anovo har dessutom slutat svara på mina mejl (har skickat fyra mejl sedan torsdags förmiddag som jag inte fått ett enda svar på, nu har jag mejlat en femte gång).

    Jag köpte telefonen för att ha på semestern i stället för gps och dator. Jag trodde att om jag beställde en i maj skulle jag ha en fungerande telefon i juli. Silly me.
     
  20. Xtel

    Xtel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppdatering: tydligen säger HTC nu att displayer som reservdelar ska vara på väg från Taiwan till England. Har någon av er andra hört det?

    Jag undrar förstås vad sannolikheten är att de hinner fram till Anovo, Anovo hinner reparera min telefon OCH skicka tillbaka den till mig på en vecka. Låg, tror jag. Men men.