True Wireless som man inte får eksem av

Diskussion i 'Hörlurar' startad av spjh, 26 sept 2023.

1. spjh

spjh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Fello, Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Jag köpte ett par Beats Fit Pro som jag var väldigt nöjd med, förutom att jag fick eksem i öronen av dem. Jag gjorde kanske dålig research innan jag köpte dem, för det verkar finnas massor av andra som har haft samma problem med dessa (och även med Airpods Pro och Galaxy Buds Pro).

Finns det någon som har haft problem med eksem, men som har hittat ett par true wireless som är lite snällare mot öronen? Jag har sneglat på exempelvis Beoplay EX och Jabra Elite 10, men det är tråkigt att köpa hörlurar för flera tusen om man sedan upptäcker att man inte kan ha dem på sig.

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Har du lyckats lista ut vad för ämne du inte tål?

finns ju andra gummikuddar att köpa till de flesta lurar

3. spjh

spjh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Fello, Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Nej, men det finns teorier om att det är laddkontakterna som en del inte tål. Jag har haft flera olika trådlösa hörlurar med sladd emellan (t.ex Beats Flex) utan problem, men där har man ju inga laddkontakter på plupparna som man stoppar in i öronen.

Jabra Elite 10 ser ut att ha guldpläterade kontakter, men det är inget som jag har verifierat. Det kanske är bra...

wmb gillar detta.
  4. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max
    Inte helt ovanligt med problem av Nickel, latex, medel för mjukgöring av plasterna etc.

5. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Lider av samma problem som du, jag köper mina från Amazon just på grund av detta. De har 30 dagar retur även på buds och eftersom jag får reaktion rätt snabbt så åker de tillbaka ganska omgående.

I mitt fall är det tydligen limmet som används i budsen - får nämligen reaktion av vissa plåster. Har testat SJUKT många buds och testat att köra de i solljus alt UV-ljus vilket då härdar limmet - sedan torka av dem noga.

Har dock märkt att jag även får reaktion av silikonet i budsen - oklart om det är för att de kontamineras eller vad som ställer till det.

De buds jag inte fått reaktion av är:

Beoplay EX de skickar med foam-kuddar vilket inte ger mig någon reaktion.
    Airpods Pro 2nd gen (1st gen gav reaktion) med comply-kuddar - har testat spinfit men får mild reaktion även där
    LG buds - inge reaktion där, de är även de enda som pushar att de är hyperalogena eller vad det heter.

Även shokz fungerar eftersom de inte sitter i öronen.

Även testat open hear-lurar så som Oladance osv men de ger också reaktion på mig iaf.

bernard och spjh gillar detta.
  6. spjh

spjh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Fello, Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Tack! Det var precis vad jag var ute efter: ett utlåtande från någon som har haft problem, men som har hittat lurar som funkar. Beoplay EX är helt klart en intressant modell (jag kör stora Beoplay HX over-ear nu, men vill hellre ha små smidiga buds när man är ute med hunden och så). Jag är egentligen mer sugen på Jabra Elite 10, men det är ju det där med om man tål dem...

Bra tips med Amazon!

7. wmb

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Har också hört flera som klarar AirPods PRO 2, men inte Gen 1

spjh och erik.rahm gillar detta.
  8. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Beoplay EX är sjukt bra ljud, lite väl hårt tryck från foam-kuddarna tycker jag men ljudet gör det värt det. Nog topp 3 när det kommer till ljudbild tbh

Tror inte att jag fick någon reaktion av technics az80 om jag minns rätt. De är också riktigt riktigt bra.

Det enda negativa jag minns med EX var att de plockade upp vindbrus lite för lätt när man anc på. Dock är passiva NC tillräckligt i många fall på EX

bernard och spjh gillar detta.
  9. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Tror B&O har fri returrätt på deras hörlurar också, om du använder ”WELCOMEBACK10” i deras check out får du 10% iaf.. alltid något

spjh gillar detta.
  10. QV_

QV_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Som grinig gubbe måste jag säga att går man omkring med lurar i eller på öronen hela tiden så kommer man få problem med tiden. Kroppen är inte skapt för den typen av användning. För lång tid med latexhandskar eller gummistövlar är inte heller bra, även det ger problem.

11. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Måttlighet som med allt annat antar jag

12. wmb

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Du har verkligen en poäng här

men om trådskaparen faktiskt har en allergi och det finns modeller som kan användas med måttfullhet utan konsekvenser så är det bra, tänker jag

13. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Testade Bose QC Ultra buds och fick samma reaktion som av många andra så de är no go

14. Fireblade

Fireblade Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

15. phattrance

phattrance Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 432
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Har varit med om liknade grej senaste tiden, Har i stort sett alltid kört med in-ear lurar sedan 15 år tillbaka och aldrig haft några problem med dessa. Då jag har rätt stor hörselingång så brukar jag alltid beställa XL "kuddar" från tex comply. När det kommer till lurarna så har jag alltid hållit mig till dyrare in-ear lurar (typ 1000+ kr).

För två månader sedan så skaffade jag ett par in-ear lurar via amazonfyndet här på Swedroid och kopplade upp dessa mot min Apple TV, mest för att ha något ljud när barnen sover. Efter några dagar så började jag lägga märke till att det börjar klia i örat, men la inte så mycket energi på det. sedan blev det värre o värre och efter ca 1 månad så började det "rinna" vätska från örat. Fick tid hos öron / näsa / hals läkaren och gick gå på antibiotika mot öroninflammation.

Blev bra igen efter 2v och tänkte inte så mycket på det då, men började använda samma lurar igen efter och vips så började hela processen med kliandet etc och då var DÅ jag märkte att det var pga dessa hörlurar.

Så tips om ni kör med in-ear lurar. Skaffa kuddar från bra tillverkare, tex som comply!

16. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Japp, har testat dem och fick ingen reaktion - dock var mikrofonen rätt dålig men det var generationen innan så kan ha blivit bättre!

17. spjh

spjh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Fello, Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Ifall någon annan som har sådana här problem läser den här gamla tråden så kan jag tipsa om Nothing Ear (open).

Har man inte behov av noise cancelling så är dessa ypperliga, och garanterat säkra för oss som har problem med eksem i hörselgångsrna, eftersom man inte stoppar in något i öronen.

Jag köpte Galaxy Buds 3 Pro när de kom, och fick stora problem. Nothing Ear (open) som jag nu har använt varje dag i fyra veckor har fungerat hur bra som helst. Väldigt skönt.

erik.rahm gillar detta.
  18. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Gött! Jag har kört med xiomi freeclip vilket fungerat bra. Förvånansvärt bra samtalskvalitet

Amazon.se

spjh gillar detta.