Tuff telefon eller ett försiktigt friluftsliv?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Northlander, 30 jun 2010.

1. Northlander

Northlander Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funkar denna telefon för någon som älskar att (fiska,kajaka, jaga, gå på tur, osv)? Jag sålde min "riktiga" GPS (garmin colorado 300) för att köpa den här luren. Men frågan är: kommer den fungera på avlägsna platser som Svalbard i minus -25C? Eller överleva natten i ett fuktigt tält :ehm:?

Jag hittar ingen bra info på internet, och jag hoppas att någon galen friluftsentusiast kan pressa den till max så man får en uppfattning hur bräcklig..eller stark den är.

Några frågor som jag gärna hade sett besvarade:

Funkar GPS´n ute på landsbygden, skogen, fjället?
    Hur känslig är den för fukt/kyla/värme?
    Kan man på något sätt ladda in topografiska kartor i den?
    Kan man ladda batteriet med solladdare (t.ex en silva 12-volt)?
    Finns det något ultimat "friluftsskydd" (neopren,silikon, plastfilm, kevlar) att skydda luren med?

Hoppas någon har koll på läget, eller åtminstone sitter i samma brunn som jag :P

2. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Kan med ganska stor säkerhet säga att det är en telefon för urbant bruk. Funkar säkert utmärkt ute i skogen om man ska plocka lite svamp, men den lär inte vara långlivad om du är ute och leker Bear Grylls. ;)

3. 1010

1010 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sonim XP2.10 Spirit IP67 tror mer på en sådan telefon än någon android. Har en Siemens ME 45 när jag är ute. Har badat med den, tappat i snö och den bara fungerar.
    Svalbard roligt!!
    Sedan finns det smartphones som företag använder som ligger på en helt annan standard än vi vanliga dödliga använder.

4. Northlander

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

:)

"Sonim XP2.10 Spirit IP67", det är väll en sådan man "ska" ha, men inte en som jag vill ha :), sen har den ju ingen GPS.

"Svalbard roligt!! "
    Jo tack det hade vart fett! Svalbard ligger högst på min lista av ställen jag vill "gå på tur". Man vill ju berätta för sina barnbarn att man sett en isbjörn i det vilda, lär ju inte finnas i det vilda länge till...inte O-klonade isbjörnar iaf o_O

"om du är ute och leker Bear Grylls.." Haha, jo det är nog sant, fast han är ju lite av ett äckel. Han skulle säkert använt den som en matbricka för snorta larver eller något annat "extremt". Jag är lite lugnare, men jag fattar vad du menar.

Men vad tror ni om täckningen på GPS´n? Jag har läst att man kan ladda ner kartor i förväg, och navigera efter dom offline, så slipper man betala data-trafik, stämmer det?

5. Redhat

Redhat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag älskar min SGS och tycker att den är helt fantastisk!

Men, jag tror inte heller att den håller länge i vildmarkslivet, bygget känns helt enkelt lite småbräckligt (speciellt baksidan). Skulle jag slita så på min mobil så hade jag hellre köpt HTC Legend eller kanske norpat en billig Hero då de känns väldigt mycket mer robusta! Dessutom så fungerar GPS'en i HTC's mobiler helt klanderfritt.

GPS'en i SGS fungerar inte 100%-igt just nu men att det kommer att rättas till i firmware-uppdatering under sommaren. Den händige kan dock dra ner fixen redan nu, finns en annan tråd om det ämnet. Jag är dock liiite skeptisk då GPS'en på min gamla Galaxy i7500 aldrig fungerade speciellt bra.

6. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag får dock invika att jag varit med om att HTC's mobiler inte haft klanderfria GPS'er. Har gått med en Desire och använt My Tracks, varpå programmet fått för sig att jag stundtals varit ute och gått på en järnväg en bit ifrån där jag var. Skumma GPS-resultat kan man nog få med många tillverkare verkar det som.

7. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ja man kan ju fjällvandra i högklackat också om man är försiktig.. Sen hur bra det går är en annan femma. En stukad fot eller knäckt klack skulle kanske inte vara jätteförvånande.

Nog snackat i metaforer, ville bara yttra mig och säga hur opraktiskt det verkar att ha en telefon som kan ha dålig täckning om man håller i nederänden och ganska begränsad batteritid i vildmarken. Som GPS kan den säkert tjäna, säkert bättre efter ny firmware också.

Överlag kanske kängor funkar bättre. Om man säger så. Men du får väl vara testpilot och bevisa mig fel.. :)

Oj vad bitter jag verkar, jag är bara hungrig och nyvaken, ha lite överseende! ;P

8. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skaffa bara en vettig vattentät hardcase till den så kan du säkert paddla på den utan problem... Var du hittar en sådan vet jag dock inte.

Tror (utan att veta säkert) att GPS fungerar bättre i vildmarken än inne i bilen. :)

9. Northlander

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

"Skaffa bara en vettig vattentät hardcase" Precis, jag önskar att det fanns något bra skydd, eller ska man bygga ett själv kanske hmm.

"Överlag kanske kängor funkar bättre. Om man säger så. Men du får väl vara testpilot och bevisa mig fel.. " Jo bara det inte blir testpilot japan-style :eek:. Men jag fattar vad du menar. Känns drygt ifall man måste gå en omväg på 10 mil för att man inte vågar vada över en liten älv osv.

Jag får helt enkelt bygga ett pansar till den, formpressa kevlar/glasfiber kanske? Att sy en strumpa i neopren borde vara busenkelt..

Batteritiden är ju självklart inte idealisk ifall man ska vara ute några månader på tur. Måste finnas något sätt att ladda den? solladdaren känns lite klen (laddar iofs en ipod Nano på en timme i solsken). Vad tror ni?

10. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det måste vara mer praktiskt med nån form av mekanisk laddare istället för soldito. Det blir ju mörkt emellanåt.. ;)