Tullavgift vid köp från Kina/Hong Kong?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av s500i, 2 maj 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. s500i

    s500i Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2013
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Är det någon som vet om man måste betala tullavgift vid köp av telefon från Kina/Hong Kong även om säljaren anger att paketetet är en gåva(av lågt värde)?
     
  2. FedEx

    FedEx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Man betalar tull för gåvor också, har jag för mig. Eller om det är moms. Men om dom skriver ett lågt värde borde det inte vara något problem.

    Skickat från min D6503 via Tapatalk
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor*– behöver du inte betala någon tull*– momsen däremot måste du alltid* betala
    http://www.tullverket.se/innehallao...dutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html


    Är det tullavgift på telefoner? Är det bara surfplattor som inte hade det? Gåva och värde under 500 kr (eller momsen är på 100 kr) blir ingen moms på.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Glöm inte att om avsändare sätter lågt värde så påverkar det ersättningen om paketet kommer bort eller liknande. Om man vill ta den risken är förstås valfritt.
     
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Var står det 500 kr?

    Jag fick betala moms (60 kr) + speditionsavgift (100 kr) för en gåva på 250 kr.
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tydligen ändrat från 500 kr till 400 kr.

    http://www.tullverket.se/innehallao...anutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html

    Jag antar "privatperson" är där du åkte dit på?
     
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag kommer inte ihåg exakt vad det stod som avsändare.

    Det sämsta är att allt som tullas kastas i en hög där det får ligga i minst 7 dagar innan det händer något med paketet. Det är lika om man skickar EMS (som jag inte gjorde i exemplet men har gjort vid ett annat tillfälle då det också blev tullat), så poängen med "Express" är ju inte så stor om det ligger på Arlanda en extra vecka.

    På den gamla goda tiden innan posten hanterade EMS kunde man få ett paket från Hongkong på max tre dagar, även om det skulle tullas.
     
  8. s500i

    s500i Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2013
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Motstridig? Det är ju ingen som säger att det inte blir moms, det är ändå momsen som blir högst eftersom tullavgiften brukar vara några enstaka procentenheter.

    Det är en avgift som posten tar för att importera/deklarera din vara. Inget man kommer ifrån.
     
  10. s500i

    s500i Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2013
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Motstridig när det gäller tullavgiften, inte momsen.
     
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Du refererade till en sida om att tullen är 0% men var stod det något annat?
     
  12. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
  13. exec

    exec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Carre_80 gillar detta.
  14. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    i tyskland är det 19% och posten får ingenting. det är ju ändå eu, borde det inte vara desamma?

    flera onlineshops erbjuder chinatelefoner som skickas från tyskland, vill säga tull/moms fri. hur är det att beställa en sån? är det moms igen? det har ju redan betallats när de kom in i tyskland
     
  15. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Kanske beror förvirringen på de olika namnen. Min tolkning är att en del i tråden försöker klumpa ihop alla skatter&avgifter till en klump vid namn "tullavgift". Men jag tror att egentligen finns inget som heter tullavgift utan det är tre delar: tull, moms och speditionsavgift/importdeklarationsavgift.

    Speditionsavgift är postens/fraktbolagets avgift för att hantera kontakten med Tullverket åt mottagaren. Brukar oftast vara 100:-

    Tull är en skatt för skydda inhemska tillverkare/säljare mot konkurrens från andra länder. Kan variera ganska kraftigt men i Sverige är den ganska ofta 0%, se tidigare referens till tullverket.

    Moms är förkortning av mervärdesomsättningsskatt och är statens beskattning av försäljning. Oftast 25% och i ett sådant här fall räknas det på summan av vad man betalt för varan inklusive tull och speditionsavgift. Men eftersom staten inte kan beskatta utländska bolag så får du som importör betala det.

    Utöver detta kan man tillägga att tullverket inte har tid att hantera alla paket och det beror på posten/fraktbolaget, så som privatperson som inte tar emot så många paket slipper man ibland betala detta och ibland får man betala.
     
    Carre_80 gillar detta.
  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    När jag skrev förra svaret så tänkte jag på import från t.ex. Hong Kong, missade att det kunde vara Tyskland. När det gäller Tyskland så har du rätt i att det är inom EU så då blir det ingen tull, moms eller speditionsavgift. Undantaget är om säljaren säljer för mer än en viss summa till Sverige per år, då ska säljaren betala svensk moms istället för tysk. Syns t.ex. om du provar att beställa från Amazon.co.uk då varierar slutpriset/momsen beroende på vilken adress du uppger att de skall skicka till.
     
  17. exec

    exec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Alla länder sätter ju sina egna skatter, Sverige har ju höga sådana och då är det 25% som gäller. Jag har ingen erfarenhet av att importera kinatelefoner då jag inte vill ta risken att telefonen dör på en vecka och få ett helvete med garantiärenden.
     
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Ett helvete med garantiärenden kan du ju få även om du köper en S5 eller Z2 på felgiganten för 6500 kr (eller att du får en massa problem med hårdvara och mjukvara som du inte får fixat).
     
    Last edited: 3 maj 2014
  19. exec

    exec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Visst kan man det, men jag talar bara för mig själv att jag hellre väljer elgiganten i stan istället för en skum kines på andra sidan världen gällande leverans, kvalité och garanti. Enda anledningen till att jag skulle kunna tänka mig att beställa en kinatelefon är för att få en unik telefon och att det är lite "spännande".
     
  20. s500i

    s500i Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2013
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det kunde man läsa i den första länken som Zooklubba refererade till
    http://www.tullverket.se/innehallao...dutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

    "Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor – behöver du inte betala någon tull – momsen däremot måste du alltid* betala."

    Säg att en mobil skulle kosta 1 500 kr. Då ska man betala tullavgift även om tullavgiften för mobiltelefoner är 0 %. Hänger du med på hur jag menar att det är motstridig informaton?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.