Funderar på att köpa en android tablet från Kina. Men jag har läst lite om tullavgifter och liknande och blev lite rädd att betala extra. Hur är det med tullavgifter om man tex ska köpa en tablet?
Bara skummat igenom lite lätt, men om värdet på varan uppgår till över 1500kr så tillkommer moms & tull avgift på varan ex varan 1500kr + frakt + tull * moms så det blir dyrt Men jag sj har beställt varor som uppgått till ~1300kr å aldrig haft några problem
Det är väl ändå "direkt" som du ska betala? Dvs inte 1 500 kr? För ca 1 månad sedan köpte jag kläder för 700 kr från USA och då blev det både tull och moms på de. Du kan alltid testa använda Avgiftsguiden här: Avgiftsguiden, formulär - Tullverket [NS4 version] Minns jag rätt så har surfplattor gått igenom tullen som mobiltelefoner och därför ingen tullavgift. Så det blir bara 25% moms på priset ifall det skulle vara så. Sedan tar fraktbolaget troligtvis en avgift för att "de fört varan in i landet". Det har av egna erfarenheter legat kring eller lite under moms-summan. Intressanta länkar: Avgifter vid import - Tullverket [NS4 version]
Jo men beställer man via ebay så kan man ibland slinka förbi. Sen kan man oxå be säljaren skriva att varan är beg. och på så vis slippa tull/skatt Men skumt att du fick betala tull/moms för kläderna, min sambos bror köper mkt kläder från usa och det är alltid runt 1000kr och vet att han alltid har sluppit tull/moms
Nej, du kommer inte förbi tullen bara för att du skriver att det är beg. Det går inte heller att skicka som gift om värdet är över 500kr. Det man kan göra är att skriva ner priset men om den då försvinner så får du inte mer pengar än du skrivit på paketet.
Handlar man från utlandet är tull inte att "betala extra", det räknar man in i priset... Slipper man sedan så är ju det bra, men man köpa samma sak för samma pengar hemma i svedala kan man ju alltid gynna ett svenskt företag lite... Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!
Ok, men iaf så har jag själv aldrig betalt tull avgift på mina större paket, kamera blixtrar, stativ, paraplyer mm från kina
Har exakt samma åsikt, dock finns det dom företaget som blommat upp som köper "ebay" prylar och säljer dom med en 0:a bakom inköps priset. Så svårt är det inte att köpa lite tillbehör på ebay att jag har lust att sponsra dom med det
Vet vad du menar.. Trist att det finns folk som går på det nu, 2011. Nä, det ska ju vara seriösa handlare. Ofta handlar det ju dock om saker som inte går att köpa alls i sverige... Hong kong ftw! Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!
Jag har tittat runt lite på båda länkarna här. Men jag hittar inte vad gränsen ligger på när man måste börja "tulla", någon annan som hittar det eller är det tull på alla saker som man köper utanför EU?
Allt som deklareras korrekt. Gift har en gräns, 500 kr eller momsen ska vara 100 kr på varan. Då får du betala. Sedan är vissa grupper med 0% tull och då blir det såklart bara moms och speditörens avgifter. Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk
Enligt Internethandel från ett land utanför EU - Tullverket [NS4 version] så är det tull över 1400kr men moms redan från första kronan.