[Turistmål.se] - Buggar, beta-testare, hjälp, frågor, etc..

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by coredev, Jun 11, 2010.

1. coredev

coredev Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Publicerade nyss en alpha-version av Android-applikationen för Turistmål.se på Android Market. Som ni kommer att märka så är applikationen än så länge mycket enkelt, men kommer att utökas ganska snabbt nu. Det är ju under sommaren en sådan här app är guld värd. Applikationen hjälper dig att hitta hotell, stugor, badplatser, campingplatser, etc, etc nära dig (se Turistmål.se för hela listan).

Just nu söker jag dig som skulle vilja vara så snäll att ladda ner appen och pröva den. Svara i tråden med vilken telefon du har, samt hur du upplevde applikationer, vad som kan göras bättre, samt eventuella buggar.

Du hittar appen på Market genom att söka på "turistmål.se" eller "sverige".

Tack för hjälpen! :-)

---

Appen på AndroLib: http://www.androlib.com/android.application.com-turistmal-turistmalapp-jjiAA.aspx

QR-kod:

Last edited: Jun 16, 2010
  2. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Hittar den inte, kan det bero på att du inte lagt upp den för 1.5?

Lägg gärna upp en QR-kod som länkar till market så folk kan skanna med barcode scanner

3. coolof

coolof Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Testat på en Desire:

Jag upplevde den som väldigt långsam, klickar jag på menu så tar det en liten stund innan menyn kommer fram, klickar man och får upp en lista med flera alternativ blir scrollningen väldigt hackig osv. Sen kanske jag har oturen att bo på en av de mest populära ställena på hela Sverige-kartan (Stockholm).

När man flyttar sig runt på kartan vore det även snyggt ifall sökanimationen inte kom upp som ett meddelande utan låg i headern eller liknande. Så att man ser att det laddar men det ligger inte och tar plats mitt på skärmen.

Tror inte jag stötte på några buggar dock. Finns ju en hel del grejer att kommentera på vad det gäller användarvänlighet och sådant men med tanke på det tidiga stadiet är det här säkert saker som du redan tänkt på :) Men jag kan återkomma lite senare med ett mer utförligt svar om hur jag ser mig att det skulle kunna fungera om du vill.

4. nattbrev

nattbrev Youth Droid Medlem

Telefon:
    HTC U12+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U12+
    vem lägger väl någonsin upp för 1.5? ;)

5. djstoffe

djstoffe Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

En sökfunktion hade varit uppskattat. Och kanske inte ladda all data när man panorerar runt på kartan, eftersom det slöar ner en del. En annan önskan är att få upp resultat direkt i programmet, och inte öppna webbläsaren som nu.
    I övrigt ett bra initiativ och säkert ett program man kan ha stor nytta av. :-)

6. jhil

jhil Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Absolut :) Eftersom du ber så snällt kanske min feedback blir överdrivet detaljerad eller petig.

Telefon: N1 med 2.2.

Förutsättningar: Har ingen aning om vad TuristMål.se är, men utifrån namnet utarbetar jag två testcase:
    Test-use case #1: Hitta något att göra i närheten av Hässelby.
    Test-use case #2: Se var jag kan bo i Orsa-området.

Market
    Bild #1 med kart-overlay ger mig en förståelse för appen. Bild #2 ger väl mer eller mindre samma information som market-texten? Fin logga :)

Första intryck
    Ganska lång startup-tid, jag antar att det har med initialiseringen av kartan att göra.

När man trycker på en prick (det är inte helt uppenbart vilken färg som betyder vad) som ger en meny med bara ett val vore det bättre om man kom direkt till hemsidan. Användare blir i allmänhet griniga på att "flyga ur" appen till en hemsida (det var iaf feedback jag fick på min Tradera-app som inte hade en egen vy för att visa individuella auktioner).
    Tänkte du göra en egen vy i framtida versioner?

Jag kunde inte heller backa tillbaka till appen igen (det här kanske var för att jag hade för många fönster uppe i min browser el. dyl.).

Pinch-zoomen fungerar lite rackigt, känns inte som att den beter sig som i browsern.

Use-case #1 gick jättebra att utföra iom att jag befinner mig i närheten av Hässelby och kartan centrerar dit jag befinner mig.

Use-case #2 var lite klurigare iom att jag inte kunde söka på Orsa utan var tvungen att zooma ut och sen in igen.

Overall, en bra app :)

7. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Testat på min X10a.
    Funkar rätt bra faktiskt, inte alls slö vid uppstart.
    Men Turistmål.se hade rätt kass "täckning" här längst nere i söder..:/ Missar många badplatser och hotell!

8. coredev

MINA ENHETER

Wow, tack för ert engagemang! :-D Verkligen kul att få sådan respons! :) Nu blir man ju riktigt sugen på att förbättra och göra klart.

Jag går här igenom de kommentarer jag har fått och svarar på dem:

* Den fungerar tyvärr inte för 1.5 eftersom jag har angett uses-sdk android:minSdkVersion="4" i manifestet, vilket betyder minst Android 1.6. I nästa version så skall jag se om jag kan ändra så att den även fungerar för 1.5.

* Är osäker på hur man genererar QR-koder för appar, men har sett att vissa sajter på nätet genererar sådana för alla appar på Market, och när appen har pushats ut till dessa sajter så länkar jag in bilden här :-)

* Jag upplever den också som lite långsam ibland, speciellt i emulatorn. Eftersom appen är såpass simpel ännu så tror jag det har med Google Maps-libbet att göra. Tyvärr. Gissar att det går snabbare med en nyare version av Android och med en bra uppkoppling.

* Gillar idén om att flytta upp sökanimationen i headern (som FB-appen har). Det skall jag absolut kolla på.

* Ideer om hur man kan förändra appen och göra den mer avancerad tar jag mycket gärna emot. Jag har ideer om en tabbad view med olika tabbar för Sökparametrar, Karta, Lista och visning av ett turistmål - men är osäker på om denna layout är optimal.

* Helt rätt att prickarna inte säger så mycket. Jag funderar på två alternativ -
    1) Använda ikoner såsom på denna listning http://www.turistmal.se/?index=list&listmode=2&city_id=1384 Problemet med detta blir på mobiler med liten skärm, eftersom ikonerna blir rätt stora om de skall vara informativa.
    2) Låta prickarna vara kvar, men istället visa kategori i en mer utförlig listning.
    Vilket tycker ni låter bäst?

* Det blir egen visnings-vy (man går inte till browsern, utan jag visar utökad info om turistmålen direkt i appen) i framtida versioner - med möjlighet att kontakta turistmålet (ringa, mejla, kartlänkar) direkt från telefonen.

Åter igen tack :) fortsätt gärna ösa på med kommentarer...

Last edited: Jun 11, 2010
  9. coolof

coolof Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

jhil satte huvudet på spiken och tog upp de flesta saker som jag tänkt på, ska göra en till testrunda sen och se om något mer slår mig.

10. coolof

coolof Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kom på en grej som vore rätt trevligt. Istället för att enbart lista namnet på ett ställe och sedan länka till hemsidan (den infon kommer väl säkert kunna finnas i appen senare dock men ändå) så skulle man kanske kunna göra som det är gjort på hemsidan idag?

Gjorde en snabb mockup:

Bäst vore ju om dessa ikoner i det här fallet är länkade så att klickar man på karta så får man vägbeskrivning från sin position till stället genom Maps, att telefonen faktiskt ringer upp osv.

11. coredev

MINA ENHETER

Du är fantastisk coolof :) otroligt snygg mockup. Gillar idén, inte riktigt så jag hade tänkt det - men troligtvis bättre. Skall fundera på detta!

12. coolof

coolof Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

:)
    Tänkte att om du vill testa idén kan du ju lika gärna få alla assets av mig. Tror att jag fattat 9 patch vid det här laget men om ditt projekt fylls med fel så är det troligtvis där (bg_popup.9.png) som problemet ligger. Då får jag se över det.

[​IMG] [​IMG] [​IMG]

13. coredev

MINA ENHETER

Nice. Hade ingen koll på 9-patch, men det verkar ju riktigt nice!

Har tagit mig lite (med betoning på lite, så ursäkta kvalitén hehe) tid och göra en mockup över min ursprungliga idé med tabbar...

* Appen startar i tabben "karta" som alltså är en karta (som idag) där man ser turistmål nära dig.
    * Klickar man på kartan så flyttas man till tabben "lista" där turistmål nära där man klickade listas" (se mockup). Förutom namnet visas rating, kategori samt distans till turistmålet.
    * Klickar man på ett turistmål i listan så flyttas man till tabben "turistmål" där info om aktuellt turistmål visas + kontaktinfo & länk till hemsida.
    * Klickar man på tabben "Sök" så visas ett formulär där du kan välja att söka på kategori (boende, aktivitet, etc), etc. Du kan välja att visa karta eller direkt i lista.

Vad tror ni... blir det intuitivt?

Förklarar gärna lite mer i detalj om något var oklart :)

14. coredev

MINA ENHETER

Appen Turistmål.se finns nu ute på Market i en ny version. Jag har försökt lyssna på era åsikter och jag tycker själv att appen känns mycket bättre nu :-) Vore mycket snällt om ni kunde ge lite feedback om den nya versionen!

Nytt i v1.20
    * Tab-layout
    * Info visas direkt i appen
    * Bättre lista
    * Buggfixar

Mvh Robert

15. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

I min X10a så blir "tabbarna" RIKTIGT ojämna, vet inte riktigt vad som orsakar det. Tycker fortfarande appen känns snabb. Har verkligen potential, men verkar ha för lite "turistmål" inlagt innu:/

16. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Testade 1.20 lite snabbt och det här är mitt första intryck:

Trevligt upplägg när man kommer in i appen med en lagom utzoomad översikt. Förstod dock inte vad de olika färgerna representerade? Finns de beskrivna någonstanns i applikationen? Kanske kan lägga färgbeskrivning under en tab tills vidare?

När jag försökte zooma så hände det vid flera tillfällen att den visade informationen för en "plupp" i närheten istället för att zooma.

Vid ett tillfälle när jag flyttade runt kartan så försvann den helt och det var bara en vit bild i kartområdet. När jag flyttade runt på den vita bilden så fick jag väntemeddelandet ändå som om kartan fortfarande var där. Att gå ur appen och starta upp den igen löste det dock.

En mindre detalj är att det skulle vara trevligt om prickarna följde med kartan medan man zoomade :)

Tabben Turistmål var lite knepig att förstå direkt. Jag försökte flera gånger gå in på den bara för att se att den var helt tom? Efter ett tag upptäckte jag att man var tvungen att klicka på ett element under Lista för att visa Turistmål. Det som även var lite knepigt var att om jag sedan letade vidare och hittade andra sevärdigheter som dök upp i Lista och sedan klickade på Turistmål så var den gamla informationen kvar. Det är nog något som kan uppfattas som rörigt överlag.

Något jag däremot störde mig lite på var att informationen öppnades i en ny tab när man klickade någonstanns. Problemet var att jag då använde tillbakaknappen för att komma tillbaka till kartan men kastades då istället ut ur applikationen. Det hade inte varit så farligt om kartan hade behållt sin position när man gick in igen men då var kartan tyvärr utzoomad till standardläge.

Ett förslag är att istället för att ha tabbarna så öppnas en ny aktivitet när man klickar på en plupp och visar då listan. När man klickar på ett objekt i listan så öppnas en ny aktivitet med Turistinfo. På så sätt kan man använda tillbakaknappen vilket jag tycker känns mer naturligt.

På Turistinfo skulle det kanske finnas en möjlighet att lägga till i favoriter? De favoriterna skulle kunna ligga under en tab bredvid kartan?

Hoppas att jag inte låter för negativ, överlag var det en trevlig applikation men med vissa (enligt mig) mindre intuitiva moment.

Last edited: Jun 24, 2010
  17. coredev

MINA ENHETER

Hej hej :)

Tack för de nya åsikterna. Det är verkligen otroligt viktigt att som utvecklare få input från användare. Hoppas att jag skall hinna med att uppdatera appen med en del av era utmärkta förslag denna vecka!

18. coredev

MINA ENHETER

Släppte version 1.30 för några dagar sedan - nu med bland följande features / buggfixar som Swedroids forumanvändare har föreslagit:
    * Färgad typ-blobb i listningen
    * Betygsättning av turistmål
    * Visning av betyg i listan på på turistmålet
    * Back-knappen tar dig tillbaka till kartan / listan

Har även skrivit en artikel om appen på Turistmål.se :)
    http://www.turistmal.se/nyhet-sok_turistmal_mobilen.html

19. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Var inne på turistmåls hemsida för att anmäla mitt jobb, M/S Gustaf Wasa som turistmål. Det visade sig att det är förenat med avgift att anmäla s stort sett allt utom små badstränder. Jag anmälde inte M/S GW, och jag antar att de flesta mindre affaärsdrivande turistmålen inte heller gör det. Resultatet blir en lista med de största hotellen och restaurangerna samt några badstränder. I praktiken en helt oanvändbar turistguide!
    Appen avinstallerad från min mobil.

20. coredev

MINA ENHETER

Hej Skipper - tack för dina kommentarer! :-)

Precis som du säger så är Turistmål.se finansierat via en låg avgift (150 kr / år) för de turistmål som tjänar pengar på att vi vidarebefordrar turister till dem. Det kan t.ex. röra sig om campingar, hotell, vandrarhem, restauranger, etc.

Turistmål som i sin natur inte är kommersiella (t.ex. badstränder, museer, ateljéer, sevärdheter, fiskeställen, naturreservat, utsiktsplatser, rastplatser, fornlämningar, etc) är med gratis på sajten. Alla är hjärtligt välkomna att bidra med att lägga in dessa gratis-annonser och dela med sig av just sitt smultronställe.

Det vi hör från våra annonsörer är att de tycker att de får mycket kontakter och trafik för pengarna - speciellt när de jämför oss med våra konkurrenter, google adwords och annonsering i lokalpressen. Den låga avgiften gör att både små och stora turistmål kan vara med. Totalt har vi idag 1.431 st kommersiella verksamheter och 1.925 st gratis-annonser, och antal annonser växer snabbt nu under sommarsäsongen. Detta gör sannolikt Turistmål.se till Sveriges största turistsajt. Sajten drivs på fritiden av två yngre internetentrepenörer.

I denna tråden fokuserar jag gärna på just vår hemmasnickrade Android-app så jag för gärna vidare diskussioner med dig Skipper i mejl eller PM. Kontaktuppgifter hittar du på Turistmål.se. Angående appen så är jag mycket intresserad av att få in åsikter om hur jag kan göra den så bra och enkel som möjligt! :-)

Mvh Robert

Last edited: Jul 25, 2010