Tutorial: Uppgradera Hero till Android 2.1

Diskussion i 'Hero' startad av Littke, 4 jul 2010.

1. Littke

Littke Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

2. ErikHTC

ErikHTC Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Du kan lägga till i första stegat att om man använder windows 7 så måste man stänga av internet på datorn när man installerar både htc sync och 1,5 på telefonen. Det beror på att windows 7 annars uppdaterar drivrutinerna automatiskt och då fungerar det inte att installera en rom genom htc sync då htc sync tappar kontakten med telefonen.

Du skulle också kunna ändra rubriken. "how to install official android 2.1 on rooted hero (unrooting)"

Last edited: 5 jul 2010
  3. Littke

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK, bra tips, tack!

Hm, hur menar du, varför ska den vara rootad? Detta gäller ju lika bra för orootad vad jag förstår.

Littke

4. ErikHTC

Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    När man inte har rootat så behöver man inte köra in 1,5, för man får automatiskt uppdateringen till telefonen då. Så denna guide är ju egentligen bara till för dem som har rootat och kört in en custom rom

5. Littke

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fast tutorialen utgår från att du har 1.5, vilket majoriteten av de som skaffat sig Heros via butik nog har. Steg 1 ger dig inte 1.5 utan addar HTCs patch till 1.5, men rätta mig gärna om jag har fel.

6. ErikHTC

Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+

tänkte inte på att den patchen inte följde med alla heros, jag köpte min efter den patchen så den var redan installerad:P

7. Littke

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lugnt. Du har en bra poäng dock, jag skrev till i guiden att det var viktigt att man inte installerade patchen om man redan hade den installerad :)

8. BrokenDreams

BrokenDreams Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag lånar den här tråden till ett relaterat inlägg om uppgradering. Littke, du är välkommen att använda det som står här i din guide om du vill.

Jag har sökt på flera forum om tydlig information kring vad som händer med rootningsmöjligheterna vid en uppgradering till den officiella 2.1:an och om det går behålla dem utan att förlora den data som ligger på telefonen. Till sist beslutade jag mig för att chansa och konstaterade att jag lyckats uppgradera med all information kvar (nja, bland hemskärmarna försvann...) och har en olåst hboot och en egen recovery-image.

Notera att det är en beskrivning på VAD jag gjort, inte HUR så en del detaljer saknas och du bör ha läst och förstått allt som står i den innan du sätter igång. Nog om det, så här bar jag mig åt:

Det här är de filer som du behöver under processen:

1. Installera den förberedande uppgraderingen (till 2.73.405.93). Efter att jag gjort det upptäckte jag att hbooten låsts (Jag hade lyckats behålla en olåst hboot vid en tidigare uppgradering). Alla originalfiler som uppdateras måste finnas kvar på telefonen för att uppgraderingen ska fungera.
    2. Ladda ner och använd flashrec för att installera en egen recovery. Jag använde Amon RAs som jag använt tidigare men aldrig installerat. Ny upptäckte jag att den skrevs över vid varje boot men jag vet inte om det är nytt för 405.93. Buggen flashrec utnyttjar är tätad i 2.1 så det här måste göras innan uppgraderingen.
    3. Boota in i recoveryn direkt och nedgradera till hboot 1.76.0004 som är olåst. Det tillåter att du fastbootar osignerade rom-images vilket behövs senare.
    4. Passa på att ta en nandroidbackup och kontrollera att du inte har egeninstallerade filer under /system. Systempartitionen är väldigt trång med 2.1:an installerad och får den inte plats misslyckas uppgraderingen.
    5. Starta om telefonen i fastboot-läge och dubbelkolla att du kan fastboota från en recovery-image.
    6. Starta telefonen normalt och ladda ner och installera 2.1-uppdateringen. Om den hänger sig med en varningstriangel kan du boota recoveryn och läsa filen /cache/recovery/log för att se vad som gått fel (I mitt fall fanns det inte plats under /system...). Återställ nandroid-backupen och gör ett nytt försök.
    7. Starta upp telefonen i 2.1 och kolla att den fungerar som förväntat.
    8. Starta åter igen upp recoveryn och kopiera in din recovery till /data/misc/revocery.img Där ligger filen som skrivs varje boot.
    9. Njut av en telefon med android 2.1, olåst hboot och egen recovery.

Det enda riktiga problemet jag har efter uppgraderingen är att vissa program inte har skrivrättigheter till sd-kortet. Det beror på att rättigheten WRITE_EXTERNAL_STORAGE tillkom i android 1.6 och går att lösa med en ominstallation. Alternativt kan du lägga till följande rad till varje program som beöver skrivrättigheter:

<item name="android.permission.WRITE_EXTERNAL_STORAGE" />

Nog finputsat!