TV istället för datorskärm?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av flipp, 28 mar 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har en skärm på 32" med upplösningen 2560x1440 i mitt hemmakontor. Den är har varit riktigt trevlig och tjänat sina syften väl. Dock känner jag att jag inte alls skulle ha något emot en ännu större skärm. Gärna runt 40-45 tum med upplösningen 3840x2160. Dock kostar regelrätta datorskärmar i den storleken rätt mycket. Finns det några starka skäl mot att istället köpa en vanlig TV? Då kapar jag i princip halva kostnaden.
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Åtminstone vissa TV har annat djup mellan panelerna vilket gör att kanterna på bilden bara syns i exakt rätt vinkel. Kan vara riktigt irriterande när menyknappar och sånt ofta hamnar där.
     
    flipp och Kristy gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fann denna kommentar på reddit.

    "
    Update: I bought the 43" 4S 4K Xiaomi TV.

    At first I didn't have the right cables but I got a DP-HDMI rated for 4K-60Hz and it is perfect now.

    Unless you _know_ you can drive the HDMI port with 60Hz don't bother, it's really annoyingly laggy with the mouse.

    4k-60Hz on the other had is really good, the video card stats show 4K 60Hz 10bit color and there is no mouse lag, animations are smooth - fast scrolling with Mx Master 3 is really mind-blowingly good.

    I'm using it regularly for software development about 8hrs a day and I really find it an improvement especially dealing with lots of code and repos. It does get your head moving but I think that is probably a feature not a bug."

    Är hemskt sugen på att åka till netonnet och köpa den TV:n. Kostar 4490 kr. Ser ni någon uppenbar dealbreaker?
     
    Mongroovy gillar detta.
  4. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    flipp gillar detta.
  5. bdweller

    bdweller Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2021
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    28
    Köp inte Samsung eller LG då deras frc algoritmer kommer göra dig galen med en upplevelse av sammanflätad skitbild med ränder istället för progressiv. Kan intyga att Xiaomin slår dem på fingrarna, men skulle föredra Philips ips panel på 75xx 78xx 81xx eller 85xx istället. Även TCL kör med sketen frc algoritm. Dessutom, vissa LG har inte äkta 4k utan kör med led wrgb. Tekniskt full Uhd, men varje pixel kan inte visa alla färger. Alla dessa tillverkare fuskar utifrån anragelsen att du sitter så långt bort från TV:n att du inte har någon som helst nytta utav 4k. Här en bild från samsungen jag returnerade. Vill ni veta mer om fenomenet kan ni läsa på om temporal dithering. Screenshot_2021-01-10-21-00-44-135_com.miui.videoplayer.jpg
     
    Kristy och flipp gillar detta.
  6. bdweller

    bdweller Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2021
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    28
    Chroma 4:4:4 gör mycket stor skillnad för text, särskilt vid användande av cleartype inställningar. Det är normalt inget som rör monitorer, men tv-apparater. Tv kör en massa postprocesser och minskar på bandbredden för att orka, du måste ställa in den på utökad upplösning vilket brukar ta bort alla onödiga processer -> mindre lag. Sedan får du göra den inställningen i grafikkort inställningen också. Full rgb 4:4:4 är att föredra här.
     
    Kristy och flipp gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Först. Stort tack för ditt initierade svar.

    Är t.ex. denna att rekommendera enligt dig:

    Philips 43PUS7855/12 - 43" 4K UHD LED-TV med Alexa och Ambilight (netonnet.se)

    43" är nog verkligen max. Annars tror jag det blir för stort. Har inte ett jättedjupt skrivbord.
     
    bdweller gillar detta.
  8. bdweller

    bdweller Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2021
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    28
    Beställde själv en 8105 som är samma som 78xx (panel och funktioner) och hoppas att det är lika fint hemma som i butik. Ips har bättre betraktningsvinkel och färg, medan Xiaomins va panel har bättre svärta. Du kan googla generella skillnader för vad som passar din smak bättre.
     
  9. bdweller

    bdweller Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2021
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    28
    Det finns en jättebra sida för att räkna ut korrekt avstånd/skärmstorlek kontra upplösning gentemot ögats fysiska begränsning. Vid antagelsen om fullgod syn så är 43 tums lämplig i intervallet 60cm till 180cm där 87cm är gränsen där ögat slutar kunna uppfatta individuella pixlar. Säger väldigt mycket om hur mycket av en ploj högupplöst tv är såvida man inte har korrekt storlek med tanke på avståndet till soffan de flesta har hemma.
    Stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator
     
    Mats Palmberg, flipp och Kristy gillar detta.