TV (LCD? Plasma? LED? Smart?)

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 5 jan 2013.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag kan inget om TV-apparater till att börja med.

Vad är det för skillnad på:
    • LCD-TV
    • Plasma-TV
    • LED-TV
    • Smart-TV

Om du ska förklara kortfattat, huvudsakliga skillnaderna.

2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 797
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    LCD-TV
    TV med LCD-display,samma typ av skärm som du har till din dator. En panel med pixlar som lyses igenom.

Plasma-TV
    TV med Plasma-display, skiljer sig från LCD genom att varje cell lyses upp. Drar i vissa fall mer ström men ger en behagligare bild för film (enligt mig iallafall)

LED-TV
    Normalt sett är detta precis samma teknik som i en LCD-TV, skillnaden är att bakgrundsbelysningen består av LEDar istället för lysrör som normalt sitter på de TVs som kallas för LCD.

Smart-TV
    Valfri TV med internetanslutning som ger lite smarta tjänster som t.ex YouTube, Netflix etc.

3. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Precis som keyser sa så är LCD och LED i stort sett samma teknik. Tror du får köpa en riktgt billig TV för att få tag på LCD som lyses upp av lysrör.

Plasma är en annan teknik. Vilken är bäst? Där tvistar de lärde, men jag har alltid kört på LCD/LED. Båda har sina för och nackdelar

Jag startade en tråd när jag skulle köpa en ny TV och fick väldigt mycket hjälp från Dirk Diggler, som är en försäljare på Elgiganten och kan en hel del om TV-apparater. Kolla in tråden och se om du lär dig något.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=84684

4. Droid55

Droid55 Guest

Tack. Ska kika i den.