TV-matchen - Google calender

Discussion in 'Allmänt' started by FOO, Aug 28, 2009.

1. FOO

FOO Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Använder påminnelsefunktionen på TV-matchen.se ganska ofta, alltså den som lägger in en påminnelse i min outlook. Min fråga är om man på något smidigt sätt kan få den att lägga påminnelsen i google calander istället. Detta för att slippa hålla på och synka med min outlook hela tiden, får man det i google med en gång så kommer det ju in i min mobil automatiskt...

Filen från tv-matchen är .ics

2. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det vore riktigt bra

3. raph

raph Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

4. kottkrig

kottkrig Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Du kan ju starta en prenumeration på ics-filen. Högerklicka på den och kopiera adressen till den. Sen på högersidan i google calendar under Other Calendars så klickar du på Add och sen Add by url och klistrar in den. Då skall den uppdateras automatiskt så fort ics-filen ändras.

5. raph

raph Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Problemet är att det inte är en kalender utan endast ett "Möte" i ics-filen som genereras via ett php-script. Har försökt att lägga in det i Google kalender men har inte fått det att fungera.

Code:
    BEGIN:VCALENDAR
    METHOD:PUBLISH
    CALSCALE:GREGORIAN
    VERSION:2.0
    X-WR-TIMEZONE:Europe/Stockholm
    PRODID:PHP
    BEGIN:VEVENT
    DTSTART:20090831T220000
    DTEND:20090901T000000
    LOCATION;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE;LANGUAGE=sv:TV4 Sport, Canal+ Sport HD, Bet365 Streaming
    DESCRIPTION;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE;LANGUAGE=sv:Sveriges b=E4sta guide till sport p=E5 TV! www.tvmatchen.se 
    SUMMARY;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE;LANGUAGE=sv:FC Barcelona - Sporting Gijon, Primera Division 
    UID:14417
    SEQUENCE:0
    DTSTAMP:20090830T133049
    BEGIN:VALARM
    TRIGGER:-PT15M
    ACTION:DISPLAY
    DESCRIPTION:Reminder
    END:VALARM
    END:VEVENT
    END:VCALENDAR

6. kottkrig

kottkrig Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

7. raph

raph Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det funkar. Nackdelen är att det är besvärligt. Med Outlook får jag upp ett alternativ när jag klickar på länken på tvmatchen.com som lägger in händelsen automatiskt. Med Google Kalender så måste jag ladda hem filen, gå in flera steg på googles hemsida och sen importera.

8. asimov

asimov Youth Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S10

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Jag har samma problem - att lägga in en .ics fil i Google Calendar från tvmatchen hemsida är inte smidigt.

Min lösning är att köra Mozilla Sunbird på hemdatorn, på så sätt får jag in .ics filer med ett klick. Dessutom är Sunbird snabbare, Google Calendar kan bli lite slö ibland.

Ställer man in Sunbird så att den är synkad mot Google Calendar, så hålls allt uppdaterat själv.
    http://www.google.com/support/calendar/bin/answer.py?hl=en&answer=99355

9. asimov

asimov Youth Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S10

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    ICal Import/Export är en smidig liten app som gör bara en sak, som namnet antyder. På detta sätt kan man spara en ical fil direkt till telefonen från hemsidan. Från downloads väljer man sen att öppna filen med appen, o kan sen enkelt importera eventet till lämplig google calender. Allt detta görs på mobilen, ingen desktop dator nödvändig.

Appen finns fri på market.