Två abonnemang med samma nummer aktiva samtidigt!! Hur är det möjligt?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kate, 20 maj 2014.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 200
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag förstår att detta låter helt sjukt, men jag har precis bytt operatör till Universal Telecom från Comviq. Numret skulle flyttas inatt och så har också skett.

    Men det märkliga är att det gamla kortet är aktivt och har kvar samma nummer! Om jag skickar ett sms från det gamla kortet så kommer det fram till mitt nya med mitt eget nummer som avsändare!

    Universal säger att det kan ta någon dag innan det gamla kortet inaktivares. Comviq säger att det ska ske på en gång och att Universal har gjort fel.

    Vad sjutton ska man tro? Någon som varit med om något liknande?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 385
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har inte varit med om något liknande - men låter som något fel hos Comviq. Numret är ju överflyttat - men Comviq verkar inte ha stängt det ordentligt.


    Skickat från min iPhone via Tapatalk
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 200
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Ja, man undrar ju. Båda måste ju ha gjort något rätt i alla fall. Annars skulle numret knappast vara flyttat.

    Men det känns ju inte vidare förtroendeingivande måste jag säga. Klarar de alltså inte av att flytta nummer till sina abonnemang? De måste väl ha testat processen innan de släpper den?...
     
  4. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Det har kanske skett i datasystemen men det är ännu inte uppdaterat i växlarna hos tex Comviq? En sån uppdatering sker om du startar om telefonerna (framför allt den från Comviq) så testa det. Hjälper inte det så vet jag inte...
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 200
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Nu har Comviq-kortet dött i alla fall.

    Men jag har fortfarande två problem.

    1. Min surfhastighet är begränsad till 1 Mbit trots att jag har deras vassaste abonnemang på 10 GB och full hastighet.

    2. Min sambo som har Tele2 kan inte skicka mms till mig. Jag kan skicka till henne och jag kan också skicka till mig själv.

    Någon mer mer universal som haft liknande problem?
     
  6. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    1 313
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ang. nr 1 så får du ju höra med supporten det är ju helt klart fel hos dom då.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 200
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    MMS har löst sig nu. Numret behövde nog bara försvinna från Tele2:s datasystem ordentligt.

    Men surfhastigheten är satans irriterande. Har pratat med dem och det verkar vara fler som har samma problem. Ska ligga på och tjata igen. Hur svårt kan det vara att fixa liksom? Det är bara fel profil på abonnemanget.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 385
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Hur går det för dig?


    Skickat från min iPhone via Tapatalk
     
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 200
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Fortfarande inte fixat. Ska ringa och gnälla imorn igen. Annars funderar jag på att ringa till Telia. De borde väl kunna fixa detta också?
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 385
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Det kan de nog göra - men du kommer inte att få någon hjälp av Telia för problemet. Allt ansvar ligger på Universal.

    Ungefär som att du inte kan ringa till Tele2 när du har ett Comviq-abonnemang (där är det dessutom samma företag, nu är det två olika företag där det ena är en virtuell operatör).


    Skickat från min iPhone via Tapatalk
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 200
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Förmodligen inte i första taget, nej. Men kanske går att låtsas att man är kund hos dem. Med tanke på hur lite kolla kundtjänsten brukar ha så kanske de ändrar profilen ändå :P

    Annars får man väl hota med att säga upp abonnemanget. Då blir det nog fart.
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 385
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    De kommer med stor sannolikhet inte ens få upp ditt abonnemang i deras system. Det är nog avskiljt av flera olika anledningar. De vill t.ex inte släppa in massa andra företag i deras kundregister - är väl en anledning.


    Skickat från min iPhone via Tapatalk
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 200
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    En hel del finns nog hos Telia i alla fall. Om man smsar till 4466 så får man meddelande om att "Tjänsten inte kan aktiveras på abonnemanget mvh Telia" eller nåt sånt. Min gissning är att det ligger i deras system, men att Universal står som kunden.
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 385
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Det är nog mer för att det går genom deras system och inte för att det är samma system som används för de i kundtjänsten. Finns garanterat vissa avgränsningar.


    Skickat från min iPhone via Tapatalk