Övrigt: Två dagar och Kameraglaset repigt

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av fekke, 10 apr 2012.

1. fekke

fekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Antingen är det konstruktionsfel på min telefon, eller så har jag varit väldigt oförsiktig...

Efter två dagar såg jag att glaset på kameran har blivit väldigt repigt!
    Förstår inte hur, då det borde vara samma glas där som det är på displayen?

Någon mer som lyckats med detta? Och tror ni kan jag lämna in den som garanti ärende eller kommer jag leva med det tills det inte går att använda kameran alls? Undrar vad kostnaden för det kan bli i så fall...

2. Ariozo

Ariozo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Min svarta fick en repa direkt så dom verkar komma lätt, den andra Vita dock har klarat sig utan fast det är den jag kör varje dag. Men kommer väl snart på denna också...:)

Sent from my HTC One X using Tapatalk

3. fekke

fekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Då vet man att det är fler som har problem med detta. Har börjat lägga telefonen med displayen neråt för att skydda kamera glaset. Jag har beställt lite skydd så får vi se hur dem kan skydda glaset..

4. estiswe

estiswe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    P20 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    P20 pro
    Ett tips är att göra ett eget provisoriskt skydd tills det kommer ut något bra att köpa.. Jag tog ett av mina displayskydd som jag misslyckades med att få fast bra på telefonen och klippte till. Kameranlinsen är 9mm så med en passare,linjal och sax så får man till ett dugligt skydd. Ser inte att det påverkar bilderna nämnvärt heller :-).

5. fekke

fekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Avancerat det där :P har ingen passare dock, men får försöka själv och se om man kan klippa till ett utan.

6. surfted

surfted Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

trist att det är dålig kvalite på glaset. som hobbyfotograf tror jag att ett linskydd av plast kommer påverka bilderna ganska mycket till det negativa. främst kan jag tänka mig att det blir brytningsfel då plasten förmodligen inte e lika tjock över hela linsen sen kanske plasten ger en viss oönskad färgton. kan även jag tänka mig att den kommer släppa in mindre ljus vilket gör att man kan få mer brus i bilderna. och sist men inte minst kanske autofokusen blir lidande.

ta gärna en bild före på ett motiv och en efter med linskyddet. så kan man se om det är värt att montera ett sånt. är ju jättebra om det fungerar!

7. surfted

surfted Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

en liten fundering: kan man inte klippa till en ring eller distans att montera på linsen/höljet som gör att man inte repar glaset på bord och sånt iaf. skyddar ju inte mot nycklar och sånt tyvärr.

8. fekke

fekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag har beställt skydd för telefonen som jag hoppas skapar lite distans. Annars är ju det där ett smart alternativ. Fattar inte konstruktionen riktigt på kameran faktiskt.
    Inväntar mina skal så får vi se vad dem kan erbjuda.

9. mortalis

mortalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

har ju faktiskt aldrig varit med om att en htc telefons lins repats så mkt att bilderna påverkats nämnvärt eller gjort kameran obrukbar. Bara min erfarenhet från Wildfire (och den är gjord av spott och tidningspapper), Desire, Sensation, Incredible S, Desire S och nu X då...samtliga har haft lite eller MKT repor på kameraglaset utan att det gjort något, men kanske jag som har synfel? :P

10. fekke

fekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Aldrig haft en HTC så har ingen erfarenhet. Hade en sgs1 i 2 år och det glaset klarade sig bra från repor. Vi får se hur det ser ut i framtiden för denna fån :)

11. mortalis

mortalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

jo förstår att man nojar, men det är bara att köra på, däremot om du får buktningar inåt osv, dvs riktiga smällar, då får man nog oroa sig lite mer för kamerans funktionalitet =/ frågan är om de här "rep-borttagarna" fungerar att köra på kameraglas och sedan sätta sitt skydd på? tvivlar på det för det är väl plastglas misstänker jag

12. bankruped

bankruped Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Autosol, polera en minut vid behov bara...

13. Ior

Ior Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Angående skal som skyddar kameralinsen så kan jag rekommendera detta. Går ut perfekt runt kameran så att linsen aldrig vidrör underlaget.
    Har ett par Capdase-skal själv och min HOX har inte en enda skråma :)
    Displayskydd medföljer också.

14. malkus

malkus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

15. slayer

slayer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

funkar nog men jag tror att du får ta isär luren för att byta min kamera tar så dåliga bilder nu att jag har beställt ett nytt bakstycke då får man en fräch lur på engång

16. malkus

malkus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Det här bakstycket är faktiskt i ganska ok skick men linskyddet är kört... Kanske enklare att bara byta bakstycke inkl nytt skydd iofs.
    Berätta gärna sen hur det gick!

17. eemeliie

eemeliie Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är oxå nyfiken på hur det blev att byta bakstycke. Vad kostar ett nytt?
    Har haft min HOX+ sen i januari och nu är linsen så repig/sliten att det blir en brusig hinna över alla bilder. Tycker det har eskalerat under sommaren dessutom. Försökt göra rent men det hjälper inte, snarare tvärtom...

18. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

~120kr + fri frakt

vit

svart

Huevo gillar detta.
  19. Huevo

Huevo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tja, köpte en htc one x billigt på blocket, enda problemet är att linsen är riktigt repig och bilderna blir riktigt värdelösa, dimmigt och suddigt ser knappt någonting. Antar att problemet då ligger i linsen och inget annat. Hur bör ja gå till väga för att lösa detta? Lämna in den på nått företag eller köpa en ny baksida som ovanstående har tipsat om, vad tycker ni.
    Tack på förhand, hälsningar Julius.
    Den här bilden tog jag på way out west t.ex.
    http://imgur.com/CeorHPn

Last edited: 22 aug 2013
  20. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Har du garanti? tex fick du kvitto på telefonen vid köp? Om ja, utnyttja garantin.

Om inte;
    Som jag skrev ovan kostar det runt 120kr att beställa hem ett skal i valfri färg.. dock är det jag har länkat ovan till en hox +, inte till den gamla hox'en. Lämnar du in den på div företag vill de ha ungefär ~1500kr för jobbet. Problemet ligger inte i linsen, utan det är antagligen bara plastskivan som har blivit repig och grumlig..tyvärr, ja det är bara en plastskiva :(. Det är väldigt lätt att byta hela bakstycket själv, och det tar max 10-15 minuter från nedmontering tills telefonen är startad igen.

Ett enkelt test vore att plocka av bakstycket, starta kameran och ta en bild. Ser bilden bra ut, då är det plastskivan som var repig. Annars kan det vara aktuellt med ett ev. serviceärende.

Last edited: 22 aug 2013