Fråga: Två olika IMEI nr, vad ska jag göra?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Dellblod, 18 aug 2013.

1. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hej, Min mamma tog sin s4 till Turkiet, och varje gång hon tar en telefon dit, så är hon tvungen att ta den till någon butik för att de ska fixa så att den fungerar på Turkisk nätverk. Samma sak för s4an, hon tog den dit och jag vet inte vad de gjorde, men nu när hon kom tillbaka för några dagar sedan så ber telefonen om upplåsningkod igen (telefonen var tidigare låst till TRE, köpte upplåsning kod eftersom hon hade tele2).

Jag tänkte visst, gamla koden fungerar inte så jag köper en ny, men när jag slog in #06#, så fick jag nu fram ett helt nytt IMEI, dvs det är inte samma som tidigare, inte heller stämmer det överens med IMEI numret som finns på baksidan bakom batteriet.

Så jag antar att butiken på något sätt har gjort något med telefonen. Jag försökte köra in en helt ny ROM på telefonen, eftersom telefonen ändå var rootad (de gjorde detta), men samma problem återstår.

Vad är problemet, vad kan jag göra?

2. Snoogiloo

Snoogiloo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Tror inte det är mycket du kan göra åt det mer än att lämna in den till en verkstad som har tillräckligt hög level hos samsung så dom har tillgång till att skriva in nytt IMEI i telefonen.

Har du tur så är dom snälla och gör det åt dig för en slant men jag kan inte lova nått då dom mycket väl kan antyda att någon oauktoriserad varit inne och bytat kretskortet och därför dömmer ut telefonen.

Det bästa du kan göra är att gå direkt till en sån verkstad och snacka med dom över disken så är det garanterat större chans att du får det gjort :)

3. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    IMEI-numret är ju telefonens identitet, och den ligger inte i någon ROM-kod utan helt för sig själv. Uppenbarligen går det att byta den, men jag har för mig att det till och med är olagligt att göra det. Auktoriserade verkstäder är väldigt restriktiva med att göra det i alla fall.
    Lätt att vara efterklok, men reser man utomlands är det kanske bättre att ta med nån skittelefon att ringa med på ett lokalt kontantkort.