Två saker jag irriterar mig på och aldrig fattat med Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av soetdjuret, 22 feb 2013.

1. soetdjuret

soetdjuret Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej, har aldrig fattat varför det blir så att när man sitter på t.ex firefox browsern och surfar och sen "tabbar" ner firefox för att gå in i t.ex spotify och ändra låt och när man går tillbaka till firefox så verkar det som om appen avslutats och sidan man var på strax innan måste ladda om. Det är så med typ alla browsers och även andra program och appar. Sjukt störande att appar verkar avsluta eller stänga ner sig själva efter en stund om man inte har fönstret öppet för sagd app. Vet någon varför det är så? Och finns det nåt man kan göra?

En annan sak som stör mig är att alltid när man bootar upp android så ligger det massa förstartade appar i bakgrunden som egentligen inte alls borde det, ibland även spel. Man märker detta när man går in i t.ex Advanced task killer/manager appen. Ibland händer det att vissa appar startar automatiskt fast man inte öppnat dem och sen ligger de i bakgrunden och skräpar, t.ex kalendern, gallery, maps, navigator, email, youtube appen, eller google play store.

Kan man inte ställa in vilka appar som ska och inte ska starta med android vid boot? något liknande som msconfig via Run i Windows? Hittade en app som heter autostarts på play store men det kräver rootad enhet och min är inte det och vill inte roota heller.

Tack på förhand!

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    För att helt förstå varför Android stänger av appar så måste man kolla på livscykeln för aktiviteter. Appar som ligger i bakgrunden stängs av då enheten behöver resurserna, typiskt vid för lite minne. Nyare enheter har mer minne vilket gör att appar mer sällan behöver stängas av för att frigöra minne till andra appar.
    Så köp ny telefon eller använd appar som inte kräver så mycket minne. Spel drar ofta väldigt mycket minne och sparkar ofta ut andra appar som ligger i bakgrunden.
    Vissa appar kan också vara dåligt kodade och ladda om information även om de inte behöver det.

Vilka appar som startas upp automatiskt beror på vilka som du gett den rättigheten och utnyttjar det. Det är alltså varje enskild app som ser till att autostarta. Om appen är väldesignad så finns det valmöjlighet för användaren att stänga av autostart. Om inte så får du klaga hos utvecklaren av den specifika appen om att lägga till det.
    Om du har en rootad telefon så kan du styra det mesta själv och se till att de inte autostartar.

En hel del appar startar för att hämta information, dvs. synka data. Typiskt kalender, galleri, email. För att de inte ska autostarta så stäng av synken i de apparna.

Last edited: 22 feb 2013
  3. Marquzz

Marquzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Prova Dolphin browser, den laddar inte om sidorna som andra browsers, utan låter de ligga kvar i minnet längre.

Swiftly written with magic flow

4. DavidW

DavidW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Boat Browser är en annan! Chrome beta är så knäpp att den ladda samma sida i dn ny flik varje gång man lämna och sedan återgå!

5. soetdjuret

soetdjuret Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för svaren. Synd att Android ska vara så begränsat till inställningsmöjligheter i själva operativsystemet, får väl roota skiten helt enkelt... :teeth:

6. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Android är gjort för multitasking från grunden, och funkar inte som windows. Appar som ligger i bakgrunden är "pausade" och använder obefintligt med minne. Det är inte tänkt att du ska stänga av dem; de ska vara öppna hela tiden. Stänger du dem ändå måste de starta upp sig själv igen, vilket tar mer minne än om du hade låtit bli. Det är därför man inte ska använda task killers.

Last edited: 24 feb 2013
  7. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Som du säger. Root. Det är...man måste göra det. Även fast tillverkarna gör okej versioner av Android så....Blir det aldrig bättre än om man rootar och kör någon av alla ROMs som finns därute.

Finns ju verkligen någon för alla (om man inte har någon helt sne telefon som ingen orkar utveckla till).

Men som mitt egna exempel. Avskyr Touchwiz (Samsung). Kör ParanoidAndroid på min Note II. Det är precis så jag vill min telefon ska fungera.

Men tänk såhär, oavsett vissa saker som dina ovan. Så kan du iaf göra något åt det. hade du suttit med en iPhone så...? Vad? Jailbreaka, helt ostabilt skit och apparna mm slukar minne och telefonen blir helt oanvändbar, mer än vad den var redan från början.

Det bli bättre, nu har ju ubuntu börjat med sitt med. Kommer bli intressant framöver :)

8. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    1. Vilken telefon har du? Som det redan har sagts kastar appar ur minnet när du startar andra appar och minnet inte räcker till.

2. Det är väl så att Android fyller minnet med appar hela tiden, oanvänt ram är slösat ram, så det är inget fel på att den laddar in appar i minnet det gör bara multitasking snabbare. Varför stör du dig på det?

9. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Döda inte appar utan fundera på varför de kör. Troligtvis så har du slagit på att de ska synka data eller att de ska göra något och då krävs det ju att de körs. De flesta går att få bort om man jobbar lite, men då blir inte apparna uppdaterade och du kommer inte få några notifieringar med nya händelser så det är en avvägning man får göra.