Problem: Tvättad S3

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Tremere, 16 juli 2012.

1. Tremere

Tremere Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112

MINA ENHETER

Tja

I lördags så råkade min s3 hamna i tvättmaskinen när tanten skulle tvätta lite kläder...

Märkte efter en halvtimma i maskinen att det va nått som klonkade o_O, sen kom jag på att jag hade glömt luren i byxorna...
    Shiiit då vart det fart att stänga av tvättmaskinen o ta ut luren, hittade den helt genomblöt.. Bara droppade om fanskapet :cry:...
    Så tog jag ut batteriet o satte den på tork...

Sen igår (söndag) så va telefonen helt stendöd, försökte att sätta den på laddning t.o.m.... Igen respons... Sen idag skulle jag iväg med den till butiken jag köpt den ifrån (köpte försäkring till den), så testade jag om jag fick igång den... Så startade luren som vanligt...

Men efter lite pillande o shit så verkar jag har rätt mycket micro lagg på den som jag inte hade innan.. För hann ju bara uppgradera till den senaste program varan i lördags precis innan tanten råkade tvätta luren.. Så vet inte om laggen beror på tvätten eller uppdateringen..

Tänkte om jag endå ska lämna in den till butiken o säga som det är eller ska jag råka "paja" den helt för att få en ny ist...

Sj risken e på 500:- så det e inte så farligt...

2. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

ta en ny. chansen att elektroniken inte blivit påverkad är minimal. även om den verkar ok nu så kommer den bli sämre allt eftersom. 500:- är ju dessutom småpengar.

3. BigF

BigF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    538
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Tanten borde ju dessutom betala självrisken... ;)

4. stefan78

stefan78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Jag rekommenderar att köra över den med bilen och ta en ny på försäkringen ;-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

5. foxman

foxman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79

MINA ENHETER

En tvättad lur lagas aldrig, det kan jag garantera dig. Säg dom det är och du får en ny på försäkringen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

6. iBlomqvist

iBlomqvist Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kan nog bara säga att det är att skaffa en ny om du ändå har försäkring.
    Jag var och simmade med min på midsommar och efter det så var min touch stendöd i 2 dagar för att sedan vakna till liv från ingenstans.

Men efter att ha skruvat upp och kollat så märkte jag att ett flertal kretsar hade tagit stryk utav doppet och då var det att snällt gå och ta ut en på försäkringen :)

7. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om någon annan lyckas göra samma sak och inte har försäkring så är här några råd.

Man kan normalt sett se om telefonen är fuktskadad så glöm garantin.

Plocka ur batteriet direkt. Köp sedan isopropanol på apoteket och spola rent den från vatten, smuts, tvättmedel etc. Destillerat vatten kan vara ett alternativ om isopropanol inte går att få tag i.

Låt den sedan torka länge. En del torkar i en burk okokt ris då riset lär dra till sig fukten. Jag har dock torkat två laptops i ugnen på 40-50 grader under 4-5 timmar med gott resultat. Lägg aluminiumfolie över och under för att skydda mot den direkta värmestrålningen. Linda dock inte in den så att fukten stängs inne.

Räkna med att bli idiotförklarad av resten av familjen men har man tur så funkar det.

8. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Ugnen är ett bra tips, har klarat många blöta lurar i den. Kör på så låg värme som möjligt och under lång tid. Inget batteri i apparaten! Ris har inte fungerat alls lika bra.

Skickat från en Samsung Galaxy S3 med Tapatalk 3

9. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Fast varför har man inte hemförsäkring med allrisktillägg, kan man ju fråga sig själv samtidigt då.

10. sir_erken

sir_erken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det kanske man har, men självrisken är ju på 1500 oftast...

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

11. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Alla har inte det. Jag har det men de saker jag räddat har haft något år på nacken så det var tveksamt om det var värt att blanda in försäkringsbolaget.

Och som redan nämnts så är självrisken högre och så gör de väl åldersavdrag om grejerna inte är helt nya skulle jag tro.