tvinfo.nu widget, en nybörjares bekännelser

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av xarvox, 15 augusti 2009.

1. xarvox

xarvox Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla!
    Jag har nyligen fått min android lur, htc hero, och insåg att jag verkligen saknade tvinfo widgeten från min dator.

Så jag började med att googla om någon annan redan hade gjort den, ingenting.

Tänkte då att det kan väl inte vara så svårt att knåpa ihop, min bristande programmerings-erfarenhet till trots..
    Jag försökte lära mig av några tutorials (hello world samt nån grafisk exempelkod)

nu har jag insett att detta inte kommer gå då jag saknar den grundläggande förståelsen för java (framförallt, men även xml).
    jag kan hitta en del funktioner som jag vill använda, men jag fattar inte hur jag ska använda dem eller hur jag ska begära att de hämtar information nån annan stans.

Men, då jag är uppvuxen på forum så tänkte jag att det finns kanske någon annan där ute som också är sugen på en tvguide och som skulle kunna lära mig hur man gör?

Här är vad jag har såhär långt:
    Tvinfo.nu widgeten till macos begär användarnamn på sin konfigurations-panel, vilket används som del av den URL-sträng som hämtar ens tv-kanaler (som man ställer in på www.tvinfo.nu)
    URLen är alltså som följer:
    http://export.tvinfo.se/widget/channels.php?version=1&username=xarvox

och den sida som hämtas är formatterad för små visnings-fönster (skrollas vertikalt efter behov)

Jag hade först tänkt att använda en xml parser för att hämta informationen för varje kanal, både nuvarande, nästa och efterföljande program, men detta känns alldeles för seriöst just nu..

Istället har jag tänkt att widgeten ska vid laddning (när jag växlar till dess "parent" skrivbord) ladda websidan och presentera den med samma formattering osv som i webläsaren, och erbjuda en vertikal skroll-list efter behov samt öppna de länkar till programmens informations-sida när man klickar på dem.

så om jag fick önska, så skulle någon/några hyggliga programmerare hjälpa mig genom att skriva koden och förklara vad koden gör.
    ..eller åtminstone hjälpa mig hitta de anrop som jag behöver samt förklara hur jag använder dem..

..jag bör nämna att jag tänker lägga upp appen för gratis nerladdning.. öppen källkod är kung, proprietära tankesätt är onda! :)
    mitt är mitt, men du kan få en gratis kopia ;)

Jag vet att jag borde börja med hello world typ projekt, vilket jag försökte med.. men jag har så svårt med motivationen när jag saknar ett bestämt mål med min inlärning..
    Och de flesta android tutorials förväntar sig att man kan java redan..

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Har du någon programmeringserfarenhet i något språk, eller är du helt ny?

Kollade lite på det som sajten retunerar, och det är html som är rätt dåligt taggad, dvs man kan inte superenkelt parsa informationen och hämta ut de element man vill ha. Lite synd. Det är dock helt klart görbart.

Edit: Det ovan gäller om du vill parsa allt själv och göra en sida med funk som du vill ha. Om du enbart vill presentera det som de retunerar i det du länkar till så kan du google på Android WebView example.

Last edited: 15 augusti 2009
  3. xarvox

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har pysslat lite med html och applescript.
    Men detta är länge sen...

Jag tänkte i första stadiet enbart presentera den html-sidan som den url-strängen returnerar.
    Det finns visst en xml version av det ovan nämnda resultatet, men jag har ännu inte hittat den.

Jag kollar in webview exemplet just nu, men hittar inte "the layout file" i eclipse...
    så ja, jag är n00b... :)

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

5. xarvox

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag skapade nytt projekt så som jag lärde mig från hello world tutorialen, men i projektmappen har jag bara 3 objekt:

src
    gen
    android.jar

jag försökte skapa filen genom att välja create new file och döpa den till main.xml i den mappen, men fick då felet att namnet är upptaget..

6. xarvox

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men jag kan inte förstå hur jag definerar projektet som en widget istället för en app..

om jag ändå ska starta en app kan jag ju lika gärna spara länken på skrivbordet och öppna den med den inbyggda webläsaren..

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Hur skapade du projektet? Har du gjort refresh? Du borde verkligen ha katalogerna. Har du kollat i vanliga utforskaren?

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Ett projekt för en widget skapas på samma sätt som för en app. Det som styr om du har widget, app eller en sak som funkar både som widget/app beror på vad som står i AndroidManifest.xml samt vilka klasser du ärver.

Du bör observera att det är svårare att göra en widget än en app.

9. xarvox

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag valde File>New>Other...>
    Android/Android Project.

Sedan fyllde jag i rutorna:
    Project Name:Hellowebview
    Application Name:Hellowebview
    Package Name:com.helloweb.hellowebview
    Activity:hellowebview
    Min SDK version:3

Projektet öppnades i projekt-trädet och därefter försökte jag med refresh, till ingen framgång.

Vad gör det svårare att göra widget än program?
    finns det något färdigt ramverk för widgets att tanka ner som jag sen moddar?

10. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

11. tll

tll Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå, om ni behöver fullständiga TV-tablåer så finns det en ganska schysst på tv.swedb.se, för svenska kanaler.

Enjoy!

12. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finns en skaplig app för detta också, TV-Guide Sweden, men ingen widget ännu så vitt jag känner till.

Om du menade att han skulle använda data från tv.swedb.se så tillåts detta inte, se http://tv.swedb.se/content/view/44/60/ för info om varför.

13. xarvox

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag installerade precis tv-guide sweden och måste säga att den uppfyller mina behov, med råge :D

det hade varit jäkligt najs med samma funktionalitet i en widget, men man kan inte kräva mer när det är gratis... :P

14. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha tur jag letade i forumet.. höll på att själv fixa detta med tv.swedb.se.
    Som jag förstår det så är det inga som helst problem att använda tv.swedb.se, bara inte du själv sitter som mellanhand med informationen.

Ska nu testa TV-guide sweden...

15. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har mailat dem och frågat om de har funderingar på en widget...

16. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag fått svar: