Tvinga upplåsning av Alcatel ot995 tel?

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av DmS, 5 mar 2013.

1. DmS

DmS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Halloj.
    Har fått lite problem med grabbens Alcatel...

Lång historia kort:
    - Köpte luren i julklapp, var låst till comviq, låste upp den med kod, körde med tele2, funkade perfekt.
    - Grabben tappar den i marken och krossar skärmen.
    - Hittar ingen som kan laga, ica maxi skickar den på reparation, efter en lång tid får jag tillbaka en helt ny telefon, no charge!!! :D

Så ny telefon, köper en ny upplåsningskod från samma ställe, går ej att låsa upp nätverket. :(
    Stället jag köpte från dubbel och trippelkollar med sin leverantör, det är den enda kod som finns när man genererar på imemi och p-id.
    Får länk till http://www.hard-reset.com/alcatel-ot-995-hard-reset.html för att göra en factory restore.
    Min telefon bär sig inte åt som det står att den ska göra, hittar ingenstans att ange "mastercode" som det står i länken.

Upplåsning funkar fortfarande inte och dom har verkligen försökt hjälpa till på alla sätt, men stället som sålde koden ger till slut upp och betalar tillbaka pengarna.

Här står jag nu med en tel låst till Comviq som inte verkar gå att låsa upp ens med rätt kod, har ett Tele2 abb som, jag vill använda.

Vad gör jag?
    Går det att bli av med upplåsningen på något annat sätt än via kod?
    Sitter låsningen i comviq brandningen, och försvinner det om jag lyckas får bort brandningen, eller ligger det på någon annan nivå?

Har aldrig rootat eller installerat uppgraderingar vid sidan av sånt som levereras direkt från leverantörer, men om man rootar luren och installerar t ex ICS som jag såg att det nu finns folk som fixat, blir man av med låsningen då?

Tacksam för all hjälp
    /Dan

2. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    tele2 abonnemang har alltid fungerat i mina comviq-låsta telefoner, eller "alltid" hade en låst blade en gång i tiden, gick utan några som helst problem. säker på att du ens behövde låsa upp den från första början?

3. DmS

DmS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Svar ja.
    Hade precis som du en tidigare blade, låst till comviq, den funkade rakt av med tele2.
    Det var det som gjorde att vi köpte en Alcatel till grabben i julas, sen märkte vi att den var låst. Och som sagt, den gick att låsa upp, ersättningsluren går inte att låsa upp med ny kod från samma leverantör, och ja, imei numren är olika så det är en annan telefon än den vi skickade in.

/D