Tycker LG att det är ok att roota?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av greyhound, 17 mar 2011.

1. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Tjena!

Läste handboken till min LG Optimus 2X och i den står det:
    Det känns lite som att de inte kommer låsa bootloadern alls utan att det är användarens val, eller vad tror ni?

2. Flightcrank

Flightcrank Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Garanti täcker endast ursprungsproblem på telefonen, då är det väl ganska uppenbart att ifall det skulle gå fel när du rootar telefonen så täcks inte det av garantin. Dessutom så är det så att mjukvaruproblem aldrig täcks av garantin (även om det ibland görs undantag) eftersom det är något som användaren själv kan påverka.

3. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Visst är det så, men det känns bara så tydligt "att om du gör det så står du där utan garanti bara så du vet" typ. Men det kanske står lika i min HTC Magic manual.

4. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag känner inte till något fall under de 18 månader jag kört Android där tillverkaren/leverantören av telefon har nekat någon en hårdvare-reparation på garantin. Det är många som haft problem med t.ex. skärm, batteri, gps och dylikt som fått sina telefoner lagade trots att de kört Custom ROM's (dock har de återställt systemet enligt nedan innan de lämnat in den).

När du skaffat dig Root på telefonen så kan man oftast mycket enkelt återställa orginal ROM och lämna in telefonen. Då märker tillverkaren/leverantören aldrig att man installerat en egen ROM.

Om man däremot skulle bricka sin lur så att den inte går att återställa till orginal ROM så kan man få problem. Android lurar är dock mycket svåra att bricka eftersom de har en gedigen grundstruktur för systemet med en separat Recovery, Bootloader och System partition.

5. Flightcrank

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Naturligtvis så får man hjälp med fel som inte är relaterade till rooten avhjälps. Det jag vill ha sagt är att det egentligen inte spelar någon roll ifall du rootar eller ej för du får inte någon garantihjälp med mjukvaruproblem ändå (enligt de allmänna garantivillkoren sen så är företagen ibland snälla ändå).
    Det är väl ändå självklart att om problemet är ett ursprungsproblem så får man hjälp med det vare sig man har rootat eller ej. Men om problemet går att härleda till något du själv har gjort med telefonen så får du själv snällt stå för reparationen.

6. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Så borde det fungera eftersom mjukvarufel oftast inte har ett jota med hårdvarufel att göra men jag är inte så säker på att tillverkarna och leverantörerna ser på det på samma sätt. Jag skulle inte ta risken att lämna in min telefon rootad för reparation utifall de skulle vägra reparera den.

7. Flightcrank

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det skulle inte jag heller göra, men strängt sett så kan man göra det.

8. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Kan man verkligen det när leverantören säger att man bryter garantin när man modifierar mjukvaran?

Får leverantörer/tillverkaren ha sådana klausuler? Hur skulle det se ut om man köpte en Dell dator men inte fick installera Ubuntu på den? Helgalet, skulle aldrig fungera så det är intressant och se hur smartphone marknaden utvecklar sig.

9. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Man måste skilja på garanti och reklamation. Garanti är helt frivillig och de har rätt att sätta vilka krav som helst. Däremot har vi 3 års reklamationsrätt och om någon hårdvara i telefonen går sönder så är jag mycket tveksam till att företaget kan hävda att du inte längre kan reklamera. Sen finns det vissa förbehåll i reklamationsrätten, t ex att du efter 6 månader måste kunna visa att felet fanns från början (ursprungsfel) medan det upp till 6 månader är företaget som måste kunna visa att felet inte var ett ursprungsfel.

Om du flashar om din telefon och brickar den så gäller t ex inte din reklamationsrätt då det ju inte är något ursprungsfel.

Jag skulle också säga att det är en viss skillnad mellan att flasha om en telefon med nytt OS och att installera ett OS på en dator. Jämför hellre med att du flashar in en egen bios på moderkortet eller på grafikkortet på en dator och att den biosen förstör moderkortet eller grafikkortet. Du kan knappast gå tillbaka till tillverkaren och kräva en ny produkt bara för du klantade dig?

Nu är det normalt inga problem. Jag har t ex haft en Samsung Galaxy S som blev brickad av en kompis (man ska aldrig flasha en bios när man supigt) inne hos Anovo och de flashade bara tillbaka en ny rom på den. Men det är inget de egentligen måste göra.

10. Gerra

Gerra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Det är inte nödvändigtvis sant. ARN eller tingsrätterna skulle mycket väl kunna visa sig dela t.ex. min uppfattning att om en telefon inte enkelt går att flasha utan att bli obrukbar så beror det på att den från början är feldesignad.

Man kan inte veta säkert, men till skillnad från i USA så kan sunt förnuft åtminstone inte avtalas bort hur som helst i Sverige. Och vad som är sunt förnuft regleras inte av konsumentköplagen, och mig veterligen inte heller av praxis när det kommer till smartphones.

11. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    På vilket sätt är en produkt feldesignad för att du inte kan flasha in vad du vill på den? Du får skilja på vad du vill göra med en produkt och vad som produkten säljs med för syfte.

Sen är det självklart så att om ett företags egna flashprogram, t ex Samsung Kies, brickar en telefon när du ska uppdatera det med en officiell styrmjukvara så är det definitivt grund för reklamation eftersom felet ligger i deras mjukvara (d v s ursprungsfel).

Ang sunt förnuft. Jag antar det beror på vad man definierar som sunt förnuft. Ja, fel som helt uppenbart inte har ett dugg att göra med vilken ROM du kör tror jag definitivt fortfarande omfattas av reklamationsrätten. Jag har inte sett något ARN-fall än om detta (någon annan som har?) men jag har svårt att se att de skulle avvisa det så länge det klart och tydligt är ett fel helt oberoende av vad du har på telefonen, t ex skärm som går sönder. Men återigen, garanti är en helt annat sak än rätten att reklamera en produkt och är helt frivillig. Så en tillverkare kan definitivt ställa kravet att garantin bara gäller orginalmjukvara.

Sen skulle jag gärna se någon lagtext/länk hos konsumentverket att "sunt förnuft" inte går att avtalas bort. För jag är inte helt säker på vad du menar med sunt förnuft. Det r ju ett sådant flytande begrepp.

Om vi ska gå tillbaka till LG Optimux X2 så är väl det viktiga här ifall de aktivt motarbetar rootning (som Motorola har gjort på många av sina telefoner) eller ifall de mer säger "gör det om ni vill men kom inte till oss och gnäll om det inte funkar sen". Förhoppningsvis är det mer det sista som gäller.

12. emer

emer Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G5
    Du får givetvis installera vad du vill på en dator, men att datorn sedan skall fungera med det är inte Dells ansvar.
    Är vad jag har lärt mig av att sälja datorer och supporta för annat företag.

13. Vimes

Vimes Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Man måste väll även skillja på begreppen roota samt flasha en ny rom på telefonen.

Bara for att man rootar telefonen innebär det ju inte att man installerar ett nytt operativ på telefonen.

Root = full access
    Flasha Rom = installera nytt operativ

Jag kommer absolut att roota, for att kunna frysa bloatware, men jag kommer inte att flasha en ny rom på den i forsta taget.

Dvs, iom att bara roota så borde garantin absolut fortfarande gälla.

14. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Nej, visst är det så. Men om mitt moderkort skulle gå sönder när jag installerat Ubuntu på min Dell så skulle väl jag ändå få ett nytt moderkort även om jag modifierat mjukvaran? Telefontillverkarna verkar inte vara lika pigga på detta, iallafall inte på pappret.

dyrken gillar detta.