Type password to decrypt storage

Diskussion i 'Google Nexus' startad av hedztrem, 28 jul 2013.

1. hedztrem

hedztrem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Har länge kört med smoothrom och franco-kernel på min nexus 7, härom dagen tog det slut batteri och den har legat sedan dess.

Nu till min stora förvåning när jag laddat klart så står det "type password to decrypt storage". Jag kan inte komma förbi det och jag kan inte ens köra en factory reset genom recovery (teamwin) den kräver lösen även där.

Vad fasen ska jag göra? :S Om jag googlar lite snabbt verkar det som det blivit en fel flashning alternativt plattan är stulen vilket den verkligen inte är. Jag har kvittot från cdon.se :P

Några tips? Jag kan inte komma åt via datorn för adb devices hittas inte eftersom jag inte kommer in i recovery

edit: Såg på xda developers flertalet liknande problem och tack å lov kunde jag ta avbryt i recovery på lösen och komma åt fliken erase data. Då boota den normalt :)

Last edited: 28 jul 2013
  2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har krypterat både min Nexus 7 och Galaxy Nexus med Androids inbyggda kryptering som finns i Settings - Security - Encrypt. Då blir det exakt som du beskriver det. En svart android med gröna konturer dyker upp under uppstart och efterfrågar lösenord med termen "type password to decrypt storage". Samma sak i TWRP. Frågan är ju hur det kunde uppstå av att batteriet tog slut :P För att kryptera en enhet krävs att plattan är fulladdad och att laddaren hela tiden sitter i när man krypterar. Krypteringen tar 1-2 timmar så det känns ju väldigt märkligt att problemet skulle uppstå av att batteriet tog slut :)

Men du formaterade alltså userdata och förlorade appar och inställningar osv?

3. hedztrem

hedztrem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Shit tar det så lång tid? Då kan det ju inte vara lillpajken Iaf, som jag först trodde kommit åt några inställningar. På xda stod de faktiskt att vid uppdatering till 4.2.2 så har det buggat för några på detta sätt. japp tyvärr så förlorade jag rubbet men det gör inget, tack å lov gick ju detta när inte ens factoryreset funka.

4. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Japp och det är med helt wipad enhet. Jag vet inte om det tar längre tid om man har något på minneskortet. Nja, det är väl ganska osannolikt kanske. Om du inte hade skärmlås på den innan måste man först slå på det och sedan navigera tillbaka till krypteringssidan för att sedan bekräfta med PIN-koden man just skapat att man verkligen vill kryptera. Dessutom ska ju som sagt laddaren sitta i hela tiden och om batteriet var helt dött är det ju ganska osannolikt att laddaren var i :) Det måste alltså ha varit någon mystisk bugg eller något.

I absolut värsta fall kan man ju flasha in en factory image i fastboot. Då kan man ju passa på att flasha 4.3 när man ändå håller på :)