Goda nyheter för oss som gillar öppen källkod och tillhörande hårdvara. Pine64 satsar på att göra sin mobiltelefon funktionell med ubports: PinePhone Vad är då Pinephone (kan knappt bärga mig att få hem den): BODY: Dimensions: 157mm x 56mm x 8.9mm Weight: Between 180-200 gram Build: Plastic SIM: Micro-SIM DISPLAY: Type: HD IPS capacitive touchscreen, 16M colors Size: 5.95 inches Resolution: 1440x720 pixels, 18:9 ratio PLATFROM: OS: Various oepn source mainline Linux or BSD mobile OSes Chipset: Allwinner A64 CPU: Quad-core 1.2 GHz ARM Cortex A-53 GPU: MALI-400 MEMORY: Internal: 16-64GB eMMC, 2GB LPDDR3 SDRAM Expension: micro SD Card support SDHC and SDXC CAMERA: Main Camera: Single 5MP, 1/4", LED Flash Selfie Camera: Single 2MP, f/2.8, 1/5" SOUND: Loudspeaker: Yes 3.5mm jack with mic: Yes COMMUNICATION: LTE-FDD: B1/ B2/ B3/ B4/ B5/ B7/ B8/ B12/ B13/ B18/ B19/ B20/ B25/ B26/ B28 LTE-TDD: B38/ B39/ B40/ B41 WCDMA: B1/ B2/ B4/ B5/ B6/ B8/ B19 GSM: 850/900/1800/1900MHz WLAN: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, single-band, hotspot Bluetooth: 4.0, A2DP GPS: Yes, with A-GPS, GLONASS NFC: No FM Radio: No USB: type C (SlimPort), USB Host, DisplayPort Alternate Mode output FEATURES: Sensors: Accelerometer, gyro, proximity, ambient light, magnetometer(compass) Actuator: Vibrator Hardware Switches: LTE (include GPS), Wifi. Mic, Speaker, USB OTG port BATTERY: Removable Li-Po 3000-3300 mAh battery Charging: 5V 3A Quick Charge PRICE: USD $150 PinePhone - PINE64
Ah! Kul med ny hårdvara. Jag hade egentligen hoppats på en Fairphone 3 med, men de verkar ju aldrig komma till skott. Tyvärr verkar den dröja ett tag: Prototype: Q3, 2019 Expected Released: late Q4, 2019, pending on software availability Hårdvaran var väl också lite sisådär för att vara en telefon som når marknaden i slutet på 2019, men man tager vad man haver.
Tror tyvärr inte att vi kommer se en fairphone 3, blev inte den hit som tillverkarna hade hoppats på. Inte märkligt då vi alla vill ha hållbara prylar, men vill sällan betala för det. Sen att tvåan inte var vidare rolig att använda gör inte saken bättre. Det kommer dröja ett tag och hårdvaran är som du säger inte den bästa, men det är alltid något och det minimala som produceras på det här sättet måste nördar som jag stödja Kanske kommer det bli en mini hit och de kan göra en version 2 inom en snar framtid.
Fint att se! hoppas nu att pinephone+pinetime+pinetablet tar fart. Skulle vara trevligt att använda öppen hårdvara tillsammans med öppen källkod
Har du fått hem den än? Kom gärna med en recension om hur den funkar, både telefon mässigt och datormässigt Det kliade sjukt mycket i fingrarna på mig men jag har nyss köpt ny telefon så pinephone får vänta och förhoppningsvis mogna till sig
Kommer vänta till batch två skickas ut. Kan inte förmå mig längre att vara först på bollen En video på Luna OS iaf (inte från mig): View: https://www.youtube.com/watch?time_continue=36&v=zMb9MAIgULY&feature=emb_title