Ubuntu 32-bit eller 64-bit?

Diskussion i 'Off Topic' startad av noname.olsson, 3 maj 2011.

1. noname.olsson

noname.olsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har velat fram och tillbaka mellan Ubuntu och Windows länge nog, har alltid kör dual boot med båda. Nu vill jag släppa Windows helt och tänkte slänga in Ubuntu 11.04 på min dator. Men då är min fråga: Fungerar 64-bit versionen bra/problemfritt för att köras med?
    Vet att förr har jag haft problem med att flash inte har fungerat, och om jag inte minns helt fel har jag även haft problem med Bankd-ID. Men det har oftast inte varit något problem eftersom jag snabbt då tagit flykten till Windows igen.

Denna gången kommer jag bara att köra Ubuntu, och då vill jag inte ha något sådant problem. Hur är 64-bit och stöd för program? Fungerar det tillräckligt bra, elller ska jag välja 32-bit versionen istället?

//Andreas

2. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag har aldrig haft några större problem med 64-bitars de gånger jag kört det. Det finns bibliotek för 32-bitars program som installeras automatiskt om man installerar program som inte finns i 64-bitars version från repositorys om jag minns rätt. Samt har man 4GB ram eller mer i datorn så är 64-bitars mer eller mindre ett krav om man vill kunna utnyttja allt minne

3. pilang

pilang Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan rekommendera fribid.se som bankid.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

4. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    64bitars funkar fint. Du kan alltid göra en virtuell miljö med windows på om du saknar vissa applikationer eller om du har kompatibilitetsproblem på något sätt. Funkar fint.
    Bankid är ett gissel, men det skall funka.

Här finns ett utmärkt forum för oss ubuntianer. Där får du hjälp med det mesta. Obs, tänk på att det nya gränssnittet i Ubuntu kallas Unity och är inte så välkommet av många. Men du kan vid inloggningen välja att starta Ubuntu classic.
    Lycka till och hojta till i forumet om du får några problem.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/index.php