Ubuntu 9.10 Karmic Koala + fri programvara

Diskussion i 'Off Topic' startad av doktorn, 9 okt 2009.

  1. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Reflektion över höstens version av Ubuntu (som spårar ut i en diskussion om fri programvara på öppna marknaden).

    Har kört alfa-släppet och nu beta-släppet av nya Ubuntu Karmic Koala och måste bara sprida det vidare mina upplevelser till alla de som tyckt att de tidigare versionerna har varit tråkiga upplevelser...

    Jag har kört Ubuntu sedan 2006 och är väl därför ganska insnöad, men helt plötsligt och först nu(!) har Canonical faktiskt i mitt tycke rätat upp sina färgval.

    De har nu gått ifrån en kulör som varit aningen för lik barnbajs till en sober, dov - på gränsen till råolja. Och den känns helt rätt! Jag har alltid, som första justering efter en installation gjort om det mesta i den grafiska miljön Gnome. Men från och med denna version är det faktiskt inte längre ett behov!

    De nya uppstarten visar en ljus, nästan vit, skimrande Ubuntu-logga. Under denna, nästan ädelstenslika ikon, pulserar en indikator fram och åter, i samma stil som logotypen.
    De nya färgvalen vid uppstart ger en stark känsla av stabilitet och lyx!
    Och det är ett riktigt bra betyg för någonting som levereras gratis.

    Efter inloggningsrutan (om man valt att ha en sådan) välkomnas man av ytterligare ett nytt färgval - en bakgrund med en nästan solgul ton, som i mitt tycke är väldigt fräsch och absolut inte sänker de lyxiga intrycken.

    Och trivs man inte med den tämligen anonyma bakgrunden, har man nu, äntligen, valt att skicka med ett par riktigt vackra naturbilder samt ett bildspel med rymdbilder.

    Det enda som drar ner betyget lite är att ljudtemat fortfarande är detsamma som tidigare. Det stämmer inte riktigt med vad man ser och vad man hör. Bongotrummorna passar inte längre in i denna bild. Jag skulle hellre vilja höra stråkinstrument... För Ubuntus nya kläder liknar mer än frack än den bruna sörjan som varit tidigare.

    Egentligen behöver man inte komplettera sin installation mer fler lyxattiraljer, men av ren vana ser jag nu ändå till att installera Cairo-Dock, som i mitt tycke vida överglänser Mac OSX motsvarighet till docka. Till denna lägger jag även med Inställningshanteraren CompizConfig. Utan den är det svårt att få den åtråvärda och faktiskt väldigt funktionella kuben.
    Just Compiz är något jag saknar fruktansvärt mycket på min arbetsdator som kör Windows XP.

    Men det sobra färgvalen man nu har valt att satsa på gör att jag mer än tidigare upplever det så tidigare snygga Mac OSX som stålgrått och oinspirerande. Windows 7 känns för färgglatt och ger inte i mina ögon det naturligt vackra. Och först nu kan jag ärligt säga, att det ska bli roligt att visa de konservativa och insnöade Windowsvännerna att vi som uppskattar fri mjukvara även kan få en vacker standardinstallation, utan krångel och terminalfönster.

    Det enda som fortfarande är Ubuntus svaghet är stöden från proprietära aktörer. Det är på uppgång med stöd för spel, för de som är intresserade av sådant, men hela tiden hör man indikationer på att "snart släpper det"... Jag har suttit med Ubuntu i snart 4 år och under hela den tiden har communityn pratat om att det snart släpper. Men vi har fortfarande inte sett det stora stödet för den betal-programvara som gör att den stora massan kan titta på alternativa operativsystem. Kan detta och nästa Lucid Lynx vara de operativsystem som jämnar ut den aningen snedvridna marknaden? Jag har hört det hoppas av gemene nördar så många gånger att jag inte tror det.

    Trots det polerade utseendet och väl fungerande gränssnittet, tror jag inte att vi kommer få se tunga aktörer stödja Ubuntu och GNU/Linux inom de närmaste 5-åren. Vi kommer vad jag tror, aldrig att få "samma program" som i Windowsvärlden i Ubuntu. Däremot kan vi, precis som idag, få tag på alternativ som blir mer och mer välpolerade. En del program är inte där, andra har den proprietära världen svårt att hinna ikapp... Dessvärre tror jag att utvecklingstakten är för snabb för att intressera de tekniskt ointresserade.
    Vad som dock är säkert, är att öppen programvara är här för att stanna. De fria alternativen är här för att stanna. Hur marknaden väljer att ta emot dem är vad som avgör vilka företag som väljer att utveckla program för operativsystem baserad på öppenhet. Men nördarna är och förblir marknadens ständiga minoritetsgrupp.

    Ubuntu eller dess syskon, hur välpolerade de än blir, stöds inte av företag med en ekonom från gårdagens skolor i ledningsposition. Jag tror därför att inte förrän innovation värderas högre än kapital, kommer öppen programvara någonsin vara ett alternativ för andra än teknikintresserade.

    Men vackrare är det och ännu vackrare blir det. Framtiden mina vänner... Den är grymt läcker!
     
  2. okänd

    okänd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Väldig windows användare jag eftersom jag är så van vid det och kör en hel del spel.
    Men jag har kört Ubuntu av och till lite då och då och gillat det tills jag stött på något litet problem som jag varit för lat för att ge mig in på att fixa. Brukar alltid testa när en ny version kommer ut så nästa månad så blir det dubbla operativsystem igen (och möjligen även två stycken installationer eftersom riktiga windows 7 är ute då). Hjälpte en vän till mig att fixa en dator idag och då hade han ubuntu på sin bärbara dator vid sidan om så jag blev väldigt sugen på att installera det själv igen då efter att ha använt den lite.

    Den där beskrivningen om hur Karmic Koala verkar vara får mig bara att bli ännu otåligare men jag tänker vänta på final innan jag installerar.
     
  3. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Färgen är gaaanska oviktig för mig. Trodde du skulle skriva om stabilitet eller funktionalitet :)
     
  4. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Du glömde en sak, snabbheten! Den startar snabbt och känns snabbare när den väl är igång.
     
  5. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Jo fast jag såg det som självklart att det både blivit stabilare och snabbare, och övergången från EXT3 till EXT4 gör faktiskt en stor nytta för uppstartstid.
    Många som tidigare provat har blivit förskräckta över färgerna och inte velat testa systemet, och bara anser att "jo man slipper väl virus, och det är bekvämt att installera nya program, men det är ju så fult". Presentation är jäkligt viktigt för upplevelsen. De evigt återkommande och uttjatade företaget Apple (eller egentligen drar väl Steve Jobs största lasset) har ju en förmåga att presentera funktioner på ett bra sätt, och lyckas få oinsatta intresserade.

    Jo och det här hoppade jag väl över eftersom det (allt som oftast inom OSS-rörelsen) hela tiden blir snabbare och stabilare när folk har tid att förbättra koden. Där funktionalitet, stabilitet och optimering väger tyngre än tid/kostnad. Precis som jag (om än jäkligt luddigt) formulerade i slutänden, att öppen källkod oftast hanteras av ingenjörer och inte ekonomer i samma utsträckning.

    Det jag ville belysa är att även om det inte är dags för gemene man, så är det möjligen, möjligen på väg åt rätt håll. Bryr man sig mindre om hur det fungerar är utseendet viktigt (att det fungerar är ju också ganska högprioriterat). Och om man sen vill försöka "omvända" sina kamrater kan det vara bra att notera att saker och ting funkar lite annorlunda - att öppen mjukvara är av och för teknikintresserade, fortfarande... Men det ÄR ett alternativ till Windows 7, oavsett om man väljer Pardour, Fedora, Ubuntu, Mandriva eller någon annan av alla de större aktörerna. Alla lägger in gemenskapens kodoptimeringar, så att bara Ubuntu skulle gå fortare, eller vara stabilare är ju ingen sanning. Distributionerna slåss ju egentligen bara om paketeringen. Och Ubuntus har alltså äntligen ordnat upp sig. :)
     
  6. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Ett hett tips för de som är intresserade är att, även om din processor stödjer 64 bitar, så håll kvar på 32. Ska man ha bankid och sådant fungerar det bara i 32-bitars version ännu. Du behöver i dagsläget mig veterligen aldrig mer än 4 gig i RAM under ett Linuxsystem avsett för skrivbordet. Jag har 3 på min dator och har aldrig någonsin sett att operativsystemet använt över 1000 mb. Swappen har jag bara för att kunna sätta datorn i viloläge. Den har annars aldrig använts. Trots äckligt mycket program igång.
     
  7. kigurai

    kigurai Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har inte haft problem med 64-bit på flera år. E-legitimation fungerar t.ex. utan problem. Handelsbankens certifikat-tjosan fungerade dock aldrig riktigt bra, men det gällde både 32 och 64 (så därför är jag inte kund hos dem längre...).
    Så min rekommendation är att testa att köra 64-bit om man har en sådan CPU, och bara byta till 32 om det blir problem.
     
  8. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Det vore väl dumt att inte använda 64-bit versionen. Sist jag kollade är det ju trots allt år 2009.
     
  9. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    64-bit är inget problem, det finns inget du inte kan köra på 64bit som fungerar på 32bit eftersom du kan installera 32bits libs under 64bit.

    bara kört Ubuntu 64bit senaste 3åren, aldrig stött på några större problem och inget som inte gått att lösa annat än i början, då var det en windows driver (till wifi) jag behövde som var 32bit och inte fungerade men nu kör jag inget med windows drivers :)
     
  10. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    [skämtsamt]
    Normalt sett är sånt som färg-temat i en distro relativt ointressant för mig men jag har alltid gillat Ubuntus varma orange-bruna approach, fram till nu. Personligen tycker jag att den nya stilen känns lite för dunkel och unken. Som en gammal bar. En piltavle-widget på skrivbordet och en skinnsoffa som hemikon skulle göra metaforen perfekt.
    [/skämtsamt]
     
  11. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER