Ubuntu howto

Diskussion i 'Magic' startad av echt, 13 aug 2009.

1. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
  2. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, bra idé.

Länken ovan funkar inte, https://swedroid.se/wiki/index.php/Flasha/Roota_HTC_Magic_(Ubuntu) funkar däremot.

Ett förslag bara. När man är ny och läser om att byta rom så får man lätt intrycket att man behöver byta SPL först.
    Det kan därför vara en bra idé att förklara att man oftast inte behöver byta SPL på Magic för att flasha in en signerad rom, och att om man misslyckas med att byta SPL sannolikt står där med en brickad telefon.

3. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Mjo tänkt ta upp sådant med dock bara första utkast och datorn krasha efter en timme så var tvungen att skriva om massor hehe men jo vissa saker måste säkert formuleras om och kanske förtydligas, försöker göra den så noga som möjlig och att den ska vara lätt att förstå.

4. itix

itix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade faktiskt tänkt skriva en "Sätta upp Android development på ubuntu" howto på forumet... vet nån om en sån existerar?

Tänkte inkludera hur man får DDMS att upptäcka telefonen med udev-rules etc...

Wikis är jag fullständigt värdelös på, så det är absolut ingen ide jag ens försöker mig på den...

Last edited: 14 aug 2009
  5. chrios

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns en sticky i development forumet [GUIDE]Ubuntu SDK + Eclipse, dock så står det ingenting om udev-regler där, utan det är enbart för utveckling med eclipse mot emulatorn.

6. itix

itix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kay, för det är nämligen inte helt lätt att få ubuntu och ddms att hitta mobilen. Åtminstone inte på mina bägge datorer. Nu menar jag inte SD-kortet då utan själva hårdvaran.

EDIT: läste guiden och den var bara för utveckling av Android apps på ubuntu (eller snarare hur man sätter upp utvecklingsmiljön), inte för hur man får debug-monitorn att upptäcka telefonen.

Last edited: 14 aug 2009
  7. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mina burkar funkar utan udev regler , dessa är inte nödvändiga i Ubuntu .

8. itix

itix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Asså??
    Mina bägge burkars DDMS vägrade hitta min Magic (hårdvaran alltså) utan udev-rules...
    Vilket Ubuntu kör du??

Banshee hittar telefonen och lsusb hittar telefonen, men DDMS gör det inte utan udev-regler.

9. chrios

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Adb/fastboot hittar inte min Magic heller utan att mixtra med udev-reglerna. Detta på Ubuntu 9.04.

Adb och fastboot funkar som root, men om jag vill köra dem med mitt vanliga konto behöver jag reglerna.

10. itix

itix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Usch... root-kontot har jag låtit bli att aktivera.

Vill minnas att jag prövade att köra DDMS som root (sudo då... tror inte det ska vara någon skillnad mot att köra DDMS på ett root-konto) innan jag började mixtra med udev-regler och skit. Kan det ha med att telefonen kör orginalrom och är icke-rootad?

11. zippert

zippert Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tog mig friheten att redigera den lite: 85.226.21.153
    Eftersom det var oklart om telefonen hittas automatiskt i ubuntu så la jag till det steget som standard, det skadar ju inte att det görs, "Tror jag"

Är det föresten fler än jag som har lite problem med att telefonen tappar kontakten om jag använder den som modem genom azilink?