Ubuntu on Android?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Eldmannen, 4 maj 2012.

1. Eldmannen

Eldmannen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

När tror ni vi kan få se Ubuntu on Android?

Det verkar bli ganska sweet, ser lovande ut.

Kommer det bara gå att använda på nya enheter där de är förinstallerat, eller tror ni det kan bli som någon app som man kan installera och göra på befintliga enheter?

2. Dahliz91

Dahliz91 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag skulle tippa på att man behöver lägga till stöd för det i ROMen, kan inte tänka mig att det bara skulle vara en vanlig app.

3. Eldmannen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

sjysst konceptidé men det var ju segt nåt inåt helvete på presentationen så det lär nog dröja lite längre innan det blir nån hit. Dessutom jobbar ju canonical på deras egna mobila ubuntu så ubuntu on android är säkerligen inte på superprio heller kan tänkas... intresset från företagen är nog rätt svalt med för den delen.

5. spot_1337

spot_1337 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

"Ubuntu is the killer app for multi-core phones in 2012" står det på deras hemsida men jag tycker också att känns konstigt att en app kan klara av det.

6. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

nej ingen app klarar det det ska byggas med från början det står oxå om du läser om det på canonicals sida. du får avstå en rejäl mängd av ditt lagringsutrymme för att kunna köra det oxå för den delen.

7. Eldmannen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ubuntu for Android är ämnad för high-end smartphones.
    Samsung Galaxy S III kommer med quad-core.

8. csidroid

csidroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

kommer denna funka för sgs2 eller är den för dålig?

9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

nej ubuntu for android är utvecklat till dual core och det är det enda som stöds just nu.
    självklart kommer det stödja fler sen.. dock i nuläget så gå ubuntu på en core och android på den andra... och fortfarande... suger plats och kommer inte vara annat än en resource hog.. cool idé men det slutar nog där iaf just nu.

10. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

den komemr inte funka för sgs2 eftersom att samsung inte kommer göra nån rom för den luren.. dom kommer förmodligen inte göra nåt sånt alls sålänge dom kan slippa det precis som alla andra.... det ger inte mobiltillverkarna nånting att stödja något sånt.. det kommer bli sjukt mycket krångligare att implementera och jag tror inte dom är beredda att ta den kostnaden just nu. ubuntu for android är för övrigt utvecklat på en motorola atrix och är således den enda mobil där det just nu ens finns en build för....

11. Eldmannen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Antagligen räcker det inte bara med en app, man behöver nog mer invasiva ändringar för integreringen, så man behöver säkert root eller en custom ROM.

Tillverkarna lär knappast göra custom ROMs med Ubuntu integration för gamla enheter då dom säkerligen vill använda detta som säljargument för att man ska köpa deras nya enheter.

Men kanske kommer det att gå köra Ubuntu on Android de på befintliga enheter som SGS2 om mod-community ser till att det sker.