UI-experiment inom android? + appönskemål

Discussion in 'Allmänt' started by Mushu, Jan 8, 2011.

1. Mushu

Mushu Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är kul och coolt att så många jobbar så mkt med android. Överklockning, undervoltning, apps2sd+, radiobyten, kodoptimering, appar, teman osv osv... men det känns som att det är relativt få som verkligen leker med UI:t, bortsett från Google och--i mindre utsträckning--tillverkare.

Det kan jag förstå! Alla har sina egna intressen och prioriteringar, och jag tänker mig att de flesta som jobbar med android utanför google är just ingenjörer, hackers, eller konstnärer. Men jag undrar var de finns, de som experimenterar med UI:t, de som ändrar på hur folk interagerar med sina lurar och plattor. De som hade kunnat erbjuda världen en WebOS- eller WP7-liknande variant av android t ex.

Om vi pratar mervärde är jag som användare mer intresserad av sådana saker än jag är av att krama ur fler megahertz under fler timmar från min telefon :)

Har inte hittat så många appar som står ut i detta avseende. En som står ut (på gott och ont) är 8pen. Har ni tips på fler sådana appar, eller t o m spännande ROMs som är dramatiskt annorlunda från alla andra, sett till UI:t?

Så till önskemål.

Jag gillar att både knappa in text såväl som att teckna in det (som man gör med Swype och SlideIt). Jag vill ofta använda tangentbord av det senare slaget när jag håller telefonen i landscape-mode men har lite svårt för det eftersom tangentborden sträcker sig över hela skärmen. Jag har lättast för att använda swype med en hand: min högra.

Jag vill därför ha ett swypeliknande tangentbord som fyller halva skärmen i landscape-mode. Höger sida för mig, med förslagslistan antingen längst till vänster, längst till höger, längst upp, längst ner, eller precis mellan textruta och tangentbord.

Finns det ett sådant tangentbord? Kan någon göra ett i utbyte mot evig tacksamhet o dyl? :)

Vidare: finns det programmerbara tangentbordsappar? Så att jag själv kan bestämma vad jag vill ha för tangenter och layout?

Till sist: kan man få ett tangentbord som på en och samma gång använder flera olika ordbok och som automatiskt känner av vad det är för språk som används? T ex. (sv+user) + (en+user). Skulle underlätta mitt liv oerhört mkt.

Det här var ett rörigt inlägg. Ifall det inte framgår är jag ffa sugen på en diskussion om UI-experiment inom android, mina önskemål är något perifera :)

tack

Last edited: Jan 8, 2011
  2. leiden

leiden Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu vet jag inte vilken lur du har men MIUI Rom kan kanske vara något för dig.
    Jag körde den ett par månader med min Nexus One och jag gillar den skarpt.
    Hoppas att den snart kommer till Nexus S också.

Länk: http://www.miui-dev.com/ (community som översätter romen till engelska och portar den till flera lurar)
    Även: http://www.miui.com/ (kinesiska originalsidan)

3. Ekke

Ekke Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Just den funktionen finns i SwiftKey, fungerar ganska bra också. Jag kör både en och sv. Det är klart att det ibland kan komma förslag på fel språk, men inte ofta.

Detta är ett tangentbord med vanlig layout, så jag vet inte om det är intressant för dig?

Edit: SwiftKey på appbrain.
    SwiftKey Keyboard
    SwiftKey Keyboard Free(trial)

Last edited: Jan 8, 2011