Diskussion: Underskattade och överskattade telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av flipp, 6 apr 2022.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vilka telefoner tycker ni är mest överskattade respektive underskattade senaste åren utifrån egen erfarenhet?

Överskattad telefon: Telefon som visserligen kan vara bra eller helt okej men som är överdrivet hypad på techsiter, hyllad i recensioner eller i detta forum samt hög prissatt När ni testade den upplevde ni att den inte levde upp till hyllningarna eller priset.

Underskattad telefon: En bra telefon som hamnat i skymundan, t.ex. genom svala recensioner, avsaknad av hype, på techsiter eller i forumet. När ni testade den slogs av hur bra den var trots det svala intresset eller den låga kostnaden.

Mina förslag.

Överskattad: Google Pixel 6.

Huvudkameran grym i mitt tycke. Skönt systemflyt och haptik men räcker det för en telefon som är tokhyllad och som kostar 6-7000 kr med följande nackdelar?

- Bedrövlig känsla i handen (tung och obekväm form).
    - Skärm som för prisklassen känns lite trist och blek samt bara 90hz
    - Ful framsida p g a enorma kanter runt skärmen (för tankarna till 2015) eller en budgetlur för 1500 kr 2022.
    - Yttermått som en telefon med stor skärm men ändå "bara" 6.4" stor.
    - Avsaknad av telezoom och snäv vidvinkelkamera

Underskattad: Xiaomi 11T

I princip samma telefon som den mycket dyrare 11T Pro med skillnaden att batteritiden på 11T är bättre och att huvudkameran tar mer detaljerade bilder (kolla GSM-arenas recension). 11T Pro må prestera lite bättre i benchmarks men jag betvivlar att den känns snabbare i verkliga världen användning. 11T Pro laddar snabbare (120w) men vad spelar det för roll om batteritiden är sämre? Med 11T ingår en 65w laddare som laddar 0-100 på runt 40 minuter.

Inte superlågt ordinare pris men den har ständigt reats ut billigt. Idag kostar den 2990 kr hos flera butiker. Trots det låga priset får man:
    - Snygg design med tunna kanter runt skärmen och bra byggkvalitet
    - En ljusstarkt 120hz AMOLED-skärm med bra punch.
    - Flaggskeppsliknande prestanda och systemflyt
    - Grym batteritid
    - En huvudkamera som tar riktigt bra bilder även i dunkel belysning
    - En makrokamera som är användbar och inte bara en gimmick
    - Haptik som är bättre än Samsungs upper midrangetelefoner typ S20 FE, S21 FE.
    - Uppdateringar under 3 år

bernard, stelex, Droid_301 och 5 andra gillar detta.
  2. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Överskattad:
    Sony Xperia 1 Mk III.

I sig ingen dålig telefon. Men det känns som att Sony aldrig riktigt får till det med kameran, med tanke på att andra märken får så bra resultat med deras sensorer.
    Priset gör sitt också. Dyr och de är sena som alltid innan den går att köpa.
    4K Oled displayen, låter bra. Men kanske hellre en ljustarkare display som syns bättre i solljus.

Men får man den på en kampanj typ BlackFriday så ok.

Underskattad:
    Motorola Edge 30 Pro.

Känns som hela upplägget är bra. Bra pris och snabbladdning.
    Kompromisser förstås men inget som sticker ut så negativt.
    Motorola allmänt är väl inte det hetaste varumärket, men jag tror det börjar ta sig.

Har inte testat dessa själv men lite min känsla, och efter vad jag har läst på efter att haft ett intresse och bytt mycket mobiler under åren.

Kristy, dannejanne och flipp gillar detta.
  3. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    2st utmärkta val och jag skulle kunna ha skrivit samma sak själv. Motorola må vara sena med Android 12 men uppdateringar i sig har de verkligen inte misskött på min Edge 20.

Johnh3 gillar detta.
  4. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Efter att ha testat Edge 30 Pro tycker jag nog inte den är underskattad. Känns inte mycket vassare än t.ex. Edge 20. Bara snabbare och lite bättre skärm och kamera. Saknas många saker som man är van att lurar i den prisklassen har, t.ex. en riktigt bra/ljusstark skärm, haptik och kamera. Tycker nog att den är korrekt skattad, d v s det är befogat att den hamnat i skymundan. Istället för 8000 kr tycker jag den borda kosta 6000 kr ny.

Kristy och bernard gillar detta.