[Undersökning] Hur mycket appar köper du

Diskussion i 'Allmänt' startad av exore, 7 jun 2011.

1. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Det skrivs mycket i media och bloggar om att Android utvecklare har svårt att tjäna pengar på appar samt att Appstore omsätter många gånger mer än Android market.

Och tittar man på antalet nedladdingar på betalprogram är det summan inte speciellt stor även för programmen som ligger på topplistorna. Många med mig tycker nog också att det var hopplöst att hitta appar innan webbstoren introducerades. Men jag tycker jag att Google på problemet och det har blivit lättare att hitta bra och nya appar.

Men för att kolla hur det ligger till tänkte jag att det vore intressant med en liten undersökning här på Swedroid. Skriv gärna om ni spenderar mer eller mindre pengar nu på applikationer och motivera gärna varför.

Själv tycker jag webbutiken har underlättat att hitta appar och det är även roligare att söka runt bland kategorierna på datorn. Jag har spenderat ungefär 1.7 gånger så mycket pengar sedan i början på Februari då webbutiken öppnades jämfört med perioden 2010-08 - 2011-02.

2. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Min teori om varför app store tjänar mer än Market är för att iphone appar är med komplicerade att installera än android som är så enkel. Så fler iphone ägare som inte vill jailbreaka sin iphone köper spelen istället, och fler android ägare laddar ner pirat spel istället.

Men jag köper spelen som jag gillar, testar först demo och sen köper jag spelet om jag gillar den. Men om jag ska vara ärlig så har jag också laddat ner pirat spel, men gör det bara om spelet/programmet kostar för mycket. Vill helst inte köpa en program som kostar 50 kr+ bara för att se ifall den uppfyller mina behov :)

Men som sagt, jag köper spelen/programmen OM jag gillar demo versionen. Om jag köper ett spel som jag ändå kan ladda ner från en pirat hemsida beror på att:

20% att motivera skaparen att släppa uppdateringar.
    70% att jag spelar klart hela spelet bara för att jag har betalat för den.
    10% För att jag inte kommer orka leta efter uppdateringarna hela tiden :P

3. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag spenderar ungefär lika mycket pengar nu som för ett år sen, köpte program redan innan de släppte betalapp i sverige. Kanske tom lite mindre nu då jag redan köpt de program jag behöver, spelar tex inga spel som behöver bytas ut. Använder gratisappar så länge de klarar av det jag behöver. Men donerar även del till de appar som är gratis men är bra nog att vara värda pengar.

Har aldrig laddat nån piratapp och kommer inte att göra det heller.

4. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag köper en hel del appar och spel. Tycker jag en app ser kul ut så testar jag först free om det finns någon sådan annars så köper jag den direkt om inte priset är allt för högt.

Har testat pirat appar men tyckte inte det var värt det extra jobbet för att spara en tjuga per app. Dessutom eftersom jag själv är utvecklare och vill att folk ska köpa min app så vore det konstigt om jag stal andras appar. Så det har jag slutat med. Kanske köpt appar för ett par hundra kronor.

5. Devablo

Devablo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Svar på undersökning

Jag köper applikationer mycket sällan, och då köper jag sådana jag tycker verkar bra eller tidigare funderat på.

Varför: jag köper inte applikationer och spel ofta för att då måste jag låna mina föräldrars kort.

6. Androidfantast

Androidfantast Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Aldrig köpt något. Finns så mycket bra som är gratis på Android market.

7. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ett konto på Android Market har en engångskostnad på ~250 spänn har jag för mig. Ett konto på Appstore har en årlig kostnad som är betydligt högre. Fler iPhone-utveklare tar därför betalt för sina appar, och det finns inte lika många gratisalternativ.

Det är iaf min teori. ;)

8. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

what he said.

9. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

10. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Intressant att det inte är någon som delar min historia riktigt. Jag kan förtydliga att det endast rör sig totalt om ett par hundra lappar för mig också men trenden är tydlig för mig. Vidare är det lite tråkigt för plattformen om en betydande andel piratar spel. Jag hoppas iaf att vi går mot en plattform som kan försörja utvecklarna.

11. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Köper "nödvänliga" appar. Roliga spel, root grejer mm
    Sen så tankar jag oxå mycket piratkopierat då min lilla mobil inte är kompatibelt med allt..

12. andersd

andersd Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har väl köpt ca 10-15 appar.. köper lite då och då. Dyraste appen har jag nog lagt ca 40 kr för.

13. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    19 köpta apps så långt, varav 11 jag inte längre använder. Hittar jag något bra så köper jag det även om det är bara för att bli av med reklamen. Brukar också köpa donationsversioner om det finns fast det inte är någon skillnad mot gratisversionen.

14. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Har köpt en - LauncherPro Plus Unlocker.,

15. Albin-132

Albin-132 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Måste låna föräldrarnas kort vilket leder till att jag aldrig köpt något :( Har däremot laddat ner mycket från piratsidor

16. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

För er som måste låna era föräldrars kort så finns det konto kort att köpa på pressbyrån tror jag som jag tror ska funka. Dessa laddar man med en viss summa pengar.

17. moody

moody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Dito. Jag testar "lite"-versionen och om jag märker att jag har nytta eller nöje av appen så köper jag fullversionen. Det är ju inte mer än rätt att utvecklaren får ersättning för sitt arbete.

18. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag köper sällan appar utav den enkla anledningen att typ alla bra appar är gratis.

19. Tobbe82

Tobbe82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har köpt ett gäng appar och spel.
    Aldrig laddat ner en piratapp, visste inte ens att det gick =P

20. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag köper de appar jag vill ha. Jag brukar även betala för att bli av med reklam och dyligt även om det inte ändrar funktionaliteten i appen. Det handlar ändå oftast om småsummor. Någon tjuga hit eller dit någon gång i månaden tycker jag inte är mycket att orda om. Har aldrig tagit hem någon piratapp och skulle bara överväga det om det rörde sig om något riktigt dyrt, typ över 500:-.
    Kan förstå att kidsen tar hem piratappar men har man jobb och tjänar egna pengar känns det bara egoistiskt och snålt. Har nog köpt ett tjugotal appar där de dyraste legat kring hundralappen.