Undrar lite ang. Magic

Diskussion i 'Magic' startad av DJNeno, 27 jul 2009.

1. DJNeno

DJNeno Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Råkade hitta detta trevliga forum via en sökning på google :) Har nu ett tag funderat på att skaffa mig en Magic eftersom jag länge använt HTC och gillat dom, gick sedan över till en Blackberry Bold som jag är nöjd med men är dock inte lika kul då de knappt finns några apps till dem, för att inte nämna svenska apps.

De jag nu undrar efter att jag har läst runt lite är följande:

1. Batteritiden på en Magic med friskt batteri, läste att vissa har kassa batterier och då endast får 1 dygns batteritid, medans de flesta får 2 dygn, vilket stämmer?

2. Skall man köpa en svensk Magic i butik heller eller är det bättre att importera från utlandet, läste nått om att programvaran skiljde sig nånstans här på forumet men har läst för mkt så minns inte vad det var, men jag kommer i vilket fall roota och installera ROM från XDA eller nått som ligger här som kan vara intressant.

3. Om man rootar och byter ROM, ryker garantin?

4. Vart i sverige säljes 288 MB versionen av Magic? Ni som kör 192 MB, funkar det bra osv? Om man kanske köper en från blocket, hur gör jag för att kolla om det är 192 eller 288 MB

Oj de blev en del frågor :S De som kan får gärna besvara, är tacksam för all hjälp jag kan få.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 165
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    1. Merparten verkar få 2 dagars batteritid vid normalt användande, något som dock kan förändras om du tex kör en massa widgets och program som kräver att en massa bakgrundstjänster är igång.

2. Du kan köpa en svensk Magic (PVT32A, HTC-logga på baksidan), det är inga problem. Däremot kommer oftast nya ROM-versioner först ut för PVT32B, det vill säga telefonen med Google-logga på baksidan, det dröjer dock inte länge innan en port finns ute även för PVT32A.

3. Garantin ryker.

4. Alla HTC som säljs i Sverige, dvs PVT32A, har 288MB RAM.

3. Gonz

Gonz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1. Batteritiden är olika beroende på hur mycket du pillar på mobilen 1 dygn om du pillar mycket 2 dygn om du kollar din mail,ringer några samtal osv.

2. Jag rekomenderar att köpa svenska magic (pvt 32a) eftersom den har 288mb ram och 512rom.

3. Ja fast någon här på forumet fick en ny mobil ändå även fast han bricka sin mobil.

4. Alla htc magics som säljer i affärer är 288mb versionen. Om du vill vara säker på att det är en 288mb magic, säg att han ska skicka bild på mobilen i fastboot-läge detta gör han via BACK+Power, högst upp står det antingen pvt32b eller pvt32a det är pvt32a du vill ha om du vill ha 288mb ram.

https://swedroid.se/wiki/images/e/ec/Fastboot.jpg
    Så ska bilden se ut

4. DJNeno

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1. Batteritiden som jag är ute efter är ungefär vid normal användning, lite sms, lite samtal samt lite pill, kanske installera nått nytt från market osv.

3. De där med garantin, kan man inte efter att ha bytt ROM kanske byta tillbaka till att allt är i originalprogramvara osv och orootad så att den ser ut exakt som den va innan man pillade på den?

4. Tack för bilen, hjälper mkt :) Nu vet jag... men de med loggan kan man ju ifs också kolla om de e HTC så är det modellen med större ramminne.

Väntar faktiskt hellre en liten stund för nyare programvara istället för att ha mindre ram vilket kan göra mkt för telefonen.

5. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

I utlandet körde jag på endast 2g-nät, ringde inget och använde knappt telefonen. När dagen var slut var batteriet på 96-97%. Detta var då efter att laddats hela natten och varit igång från 10-18.

Om jag kör massa gps och wifi så kan jag sluka batteriet på en dag, men det är mest i början när man skall pilla med alla inställningar och installera saker etc. Den håller utan problem över dagen nu, och många dagar om jag behöver det fast då får jag inte hålla på att surfa skit hela tiden :D

6. DJNeno

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm aa misstänker att batteriet kommer att dö snabbt första veckan, samt att batteriet inte fungerar fullt ut föränns typ 5 laddningar eller nått sådant.

Förresten så glömde jag att fråga de här med Google konto, hur fungerar detta, måste man ha ett googlekonto eller kan man bara skippa den delen?

7. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Du måste ha ett google konto för att komma åt market.

8. DJNeno

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha ok... då får man väll skapa ett :)

9. hobbes

hobbes Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min erfarenhet är att 3G-koppling suger grymt mycket batteri. På min förra telefon, en SE P1, körde jag push mail (IMAP idle), och klarade mig ungefär en vecka på batteriet när jag enbart använde 2G (GPRS). Hade jag IMAP idle igång med 3G påslaget så vill jag minnas att jag låg på 50%-70% batteri efter en dag :-(
    Siffrorna bygger på högst ovetenskapliga uppskattningar under ganska lite övrig aktivitet. Något/några enstaka samtal, lite surfande och mail/sms.

Fotnot:
    IMAP idle innebär att telefonen hela tiden ligger med en koppling mot mail-servern.

10. DJNeno

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm ok... aa utan 3g kan jag nog klara mig då jag ändå har WLAN på jobbet och hemma... så skulle jag behöva tanka/surfa nått i snabb fart så kan man ju köra WLAN, annars klarar den väll sig på 2g med att bara uppdatera widgets eller vad den nu kopplar mot hela tiden?

11. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Ja, det duger gott med 2G/GPRS för det. Det är ju bara småpaket som skickas och tas emot när den ligger och uppdaterar väderwidgets och synkar mailen etc. Inte så kul att öppna browsern och surfa med GPRS dock, det är bokstavligen modemfart såvida du inte har Telia och därmed EDGE, som är aningen snabbare än vanlig GPRS.

12. DJNeno

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aa precs de jag tänkte på... Tänkte att det kanske finns nått typ av snabbskiftningsprogram mellan 3G och 2G?? Så att man har en ikon på skrivbordet och går och aktiverar 3G när de behövs, kommer ju som sagt att vara på wlan på jobbet och hemma så då e de lugnt, men kanske nån gång där emellan... finns de nått sådant program på marketen?

13. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Sådana apps/widgets finns det mängder av, så det är lugnt.

14. DJNeno

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter perfekt för mig då :) Måste säga att jag trivs sjukt bra på forumet... har idag ungefär hela dan snurrat runt här och läst en massa och finns en hel del trevligt folk, känns som den svenska XDA dock med lite trevligare personer mot noob :) Längtar tills jag köper in min Magic, har ev. en köpare på min BB Bold nu ser de ut som :)

15. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag undrar lite om klockning av cpu. Om jag sänker lägsta tillåtna nivå kommer det betyda att det tar längre tid för telefonen att komma upp i maxfrekvens? Eller går det jättefort för den att byta frekvens?