UNDVIK TELE2!

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av gatsten, 8 dec 2010.

1. gatsten

gatsten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:
    One Plus 11 5G, Nexus 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    Saxat från min blogg, tyvärr bara på engelska:(

AVOID TELE 2 AT ALL COST
    A couple of weeks ago I went to Jutland in the western part of Denmark with my girlfriend. On the ferry between Sealand and Jutland I used the free WiFi that was available. Never did I imagine that this would lead to my doom.

A few days after I got home from my little vacation I got the bill from Tele 2 and noticed to my horror that it was at nearly 1500 crowns! I instantly called them and after some debating they realized their error and said that I was to ignore my bill. They also said that they would stop it and send me a new one as soon as possible with the correct sum of some 300 crowns. I hang up the phone and in my naïveté I thought that everything was settled.

Today it was time for shock number two. While I sat at a café and travelled the net with my phone I decided to visit my bank. When I got there a nasty surprise was waiting. Tele 2 had taken the 1500 crowns even though they said everything was ok. Of course I called them at once and they explained that the girl who had “helped me” the previous time had done something wrong. No kidding!

They said they were sorry but there was nothing they could do except from letting the problem run its course through the apparently heavy and slow bureaucracy over at Tele 2. This will take approximately 3 weeks!

IT’S AN ABSOLUTE DISGRACE THAT AN INNOCENT VICTIM SHOULD HAVE TO PAY THE PRICE FOR THEIR IGNORANCE. IT’S NOT JUST ABOUT THE MONEY BUT COMBINED WITH THE PRINCIPLE OF THE WHOLE THING I’M EXTREMELY ANGRY AT THEM! IT’S ABSURD TO JUST SIT HERE. THERE IS ABSOLUTELY NOTHING I CAN DO EVEN THOUGH EVERYTHING THAT HAS HAPPENED IS THERE FAULT!

Conclusion? Tomorrow I will look at other companies and I advise you to do the same. If you don’t please remember that you can’t take their word for anything. Double check them is your only chance.

/Peter

2. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Om jag ska vara ärlig så tror jag ingen av operatörerna hade "dragit" något annat än det som står på räkningen då det är så kort mellan utskicket och betaldatum att de inte hinner ändra beloppet.

När du skriver att dom bara dragit pengarna så misstänker jag att du använder autogiro?
    Med e-faktura (eller vanlig faktura) har man ju alltid chansen att ändra beloppet till det du kom överens med i samtalet med supporten...

Dock håller jag med att det låter segt med att det ska ta tre veckor innan du får tillbaka pengarna.

3. gatsten

gatsten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    Nej, du har helt rätt. De drog det som stod på räkningen - den första som de dessförinnan hade annulerat och sagt jag inte skulle bry mig om. Har också tänkt på det där med att skippa autogiro. Det var ju ren tur jag kollade räkningen och sen att jag kollade banken att de inte dragit pengarna, vilket de hade gjort.

Trist det är så och jag vet inte om det är pengarna eller principsaken jag hatar mest.
    Blir nog till att byta operatör för att bli behandlad så när det är de som gjort felet är inget som jag tycker om.

De borde skämmas!

Lita inte på vad de säger utan dubbel- och trippel-kolla är mitt råd...

4. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Flyttar tråden

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ingen idé att hetsa upp sig. Det är ju inte världen som just brann upp direkt.

Det är ju inte så att företag, likt privatpersoner, är felfria. Det som spelar någon roll är däremot hur man löser problemet och hur man bemöter kunden.

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag fick också en för hög räkning efter en utlandsvistelse för några år sedan. Som tur var så hade jag inte autogiro för Tele2 vägrade att erkänna att det var något fel på räkningen. Räkningen var över 1000kr för hög och efter de hade "granskat" den så gick de med på att sänka med 100kr eller nått liknande. Jag vägrade betala och det tog Tele2 nästan 1 år att ge sig.

Autogiro på den här typen av räkningar är nog inte att rekommendera.

7. gatsten

gatsten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    Ja, de bemötte mig väl men ngn lösning över huvudtaget gav de inte. Jag tycker visst man kan hetsa upp sig över att bli ljugen rakt upp i ansiktet och sedan bli bestulen på pengar när det är DE som begått ett misstag.
    Att det sedan tar 3 veckor eller mer för dem att reparera sin miss är ju verkligen inte bra. Jag klarar mig utan pengarna, bara en tusenlapp eller lite mer men principen retar gallfeber på mig. Hur hade det varit om rollerna varit tvärtom och jag hade betalat in en räkning till dem på 1500 kr en månad för sent?
    Jag tror då inte de suttit lugnt ner och accepterat vad jag än sagt och bett dem dröja på pengar som dyker upp någon gång i en okänd framtid...

8. gatsten

gatsten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    Nej, skywriter, du har rätt.

Jag fick ju summan innan och trodde ärendet var avklarat eftersom de sa just det men som en extra säkerhetsspärr så skall man nog betala dem själv...Ändrar imorgon...

9. and

and Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Samtidigt som fakturan skapas en post med autogiroinfo. Denna post skickas sedan till BGC och vidare till din bank som ser till att ditt konto belastas. Makluerar eller ändrar man fakturan har i 99 fall av 100 posten redan skickats, vilket leder till att beloppet ändå dras.

Det är fullt möjligt att makulera posten och ersätta den med en ny, men det är en förhållandevis krånglig process och inget som en vanlig kundtjänstmedarbetare har befogenhet att göra.

Jag gissar att det som har gått fel i det här fallet är att den person du pratade med antingen missade att det rörde sig om en autogirofaktura eller att meddela den person som har befogenhet att makulera autogirodragningar.

Det låter i mina öron ganska opåkallat att mana till bojkott av Tele2 pga detta, särskilt som du själv uppger att en tusenlapp inte gör någon större skillnad för dig. Dessutom har du ju fått ett korrekt bemötande, om man bortser från den mänskliga faktor som gjorde att fel belopp ändå drogs.

Precis samma sak skulle kunna hända hos vilken annan operatör som helst.

För den som undrar: nej, jag jobbar inte på Tele2, har aldrig gjort och kommer troligen aldrig att göra. Jag är inte ens kund hos Tele2.

10. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

E-faktura är nästan lika smidigt som autogiro. Skillnaden är att du måste godkänna varje räkning men du får full koll.

Autogiro använder jag bara till räkningar som det är väldigt viktiga, typ försäkringen.

11. gatsten

gatsten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    @and

Jag bryr mig inte alls om vad som kan ha hänt uppe hos dem som du pratar om. Det gör mig inget om de så pratar med Darth Vader om räkningars varande eller icke varande.
    Vad jag förväntar mig är att när jag blir lovad att allt är okej är att det skall vara just så. I detta fall så satt en inte fullt kunnig eller utbildad person och tog emot mitt samtal och för detta skall jag straffas?

Det gör mig inte så mycket att det faktiskt drogs flera hundra mer procent från mitt konto än vad jag blev lovad men att de inte är förmögna att erkänna fel och ta sitt ansvar är för mig helt fantastiskt. Med detta i åtanke vill jag varna folk. Kanske inte få dem att säga upp sina abonnemang men att ha ett öga på sina affärer med dem.

After all, de har ju gjort flera stora fel:
    *Tagit upp en post som inte hör hemma på min räkning.
    *Lovat mig att allt var i ordning.
    *Dragit en summa som var felaktig.
    *Gett rent sagt usel respons på hela ärendet.

Det är möjligt att du inte anser detta vara något att klaga över och hade varit hur nöjd som helst men det är tyvärr inget som jag kan godta som deras kund. Därför min varning.

Det största argumentet för min sak är ju ändå att vi som kunder inte vill ha sådana här problem och skulle de uppstå, ja då är det ju klart att vi inte skall ignoreras. Åtminstone det måste du väl hålla med om?

/P

12. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Synd att detta hände men jag tror att det händer lika ofta bland alla operatörer. Ingen anledning att undvika tele2. Tycker att du överdriver i caps lock stycket.

13. gatsten

gatsten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    Det är möjligt att det kan hända alla operatörer men det här är den erfarenhet jag har. Andra som råkar ut för andra saker får ju gärna skriva om det så vi får en rättvis bild över vad det är för företag vi väljer att ge våra pengar till;)

Kan tänkas att jag överdrev en aning men efter cirka två timmar i telefon i två omgångar så tryter även den bästes tålamod;)

14. and

and Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nej, jag hade inte heller varit nöjd, men det beror till största delen på att jag hade varit ganska förbannad på att de "lånat" en tusenlapp av mig lagom till jul, pengar som jag kunde ha använt till något bättre.

Just pengarna skriver du ju gång på gång är mer eller mindre skitsamma för dig, det du är sur på är att det är "så uselt skött", något som jag inte håller med om. Visst, de har gjort fel två gånger, men de har också tagit ansvar för det och korrigerat så fort du påtalat felet.

Varning och bojkott hade jag förstått om Tele2 totalt ignorerat dig eller vägrat korrigera de fel som gjorts, men så är ju inte fallet här.

Alla kan göra fel, men långtifrån lika många är beredda att ta ansvar för det.

15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Chilla, som diggler skrev så går inte värden under på grund av det. Onödigt att rusa upp sig så extremt överdrivet mycket över en sådan sak. Men aja, om du reagerar så på ett misstag hos hon som gjorde sitt jobb så gott hon kunde men bevisligen gjorde ett misstag - så undrar jag hur du reagerar på allt ont här i världen. Du skulle kunna ringa mindre (300 kr är en del) och skänka pengar till de fattiga som inte har mat för dagen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

16. backspace

backspace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    Skywriter: En process på ett år, fick du påminnelser och inkassokrav på summan?
    Är ju inte helt ovanligt att även om man har rätt så bör man betala för att undvika att bli registrerad hos Kronofogden. Har du lust att berätta mer om ditt fall och kan du vara så objektiv det går medans du berättar?

17. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har också råkat ut för Tele2´s vansinne.
    De lade utan min vetskap upp ett till abonnemang och jag upptäckte det inte förrän 7månader eftersom de ej skickade faktura och det drogs från kontot. Hade tre Tele2 poster så den fjärde märke jag aldrig.

De hade dragit ca 1200kr för mkt alltså. Då sa de att de ej kan betala tillbaka kontanter utan kunde bara ge mig ringpott!!! Blev ruskigt arg och fick till en annan lösning där de slutade dra pengar från ett annat abonnemang. Vad skulle jag med ringpott till, de var ju skyldiga mig pengar.
    Fy farao vad jobbigt det var innan de fattade vad de gjort. SKyllde bara på kunden.

Jag har kvar Tele2 på bredbandet hemma men numera har hela familjen Tre som operatör.

18. leiden

leiden Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har också blivit blåst på pengar av Tele2 för WiFi i utlandet. Låg på hotellrummet och streamade lite gamla P3-klipp och när räkningen kom var det ingen trevlig läsning. Inte gick det att få skitföretaget att dra tillbaka betalningsansvaret heller.

19. Andy Roid

Andy Roid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Övrigt:
    Tizzbird N1
    Tycker att det låter märkligt att en operatör kan ta fel på vad man använder för datamängd via wifi istället för via mobilnätet, eller att dom ens skulle kunna se hur mycket man kört via wifi. Jag måste ha missat något?

20. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Du har ett jättelätt problem om du vänder dig till deras juridiska avdelning (antar att de har en). Du har samtalat med en representant från Tele2 som har sagt att du inte ska betala. Därmed blev saken biff 8)
    Tack vare vår otroligt trevliga svenska konsumentköplag har du alltså ett juridiskt bindande muntligt avtal med en representant för Tele2 vilket gör att du enligt lagen inte ska behöva betala avgiften ÄVEN fast det är ditt fel. Konsumentköplagen ger helt enkelt dig rätt. Ring till kundtjänsten och förklara läget, om de inte förstår (vilket förvånansvärt få företags kundtjänst gör) så be om att få prata med en juridisk ansvarig, en person som faktiskt kan konsumentköplagen kan inte neka att du har rätt och därmed bör du kunna få dina pengar tillbaka utan besvär.
    Hoppas du tar dig tid att göra det, fick tillbaka 2500 från telia genom att skicka ett brev :D

*edit, när jag säger förklara läget menar jag förklara att en från Tele2 har lovat att du ska slippa betala

Last edited: 19 dec 2010