Diskussion: Undvik trådlös laddning?

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av dobbelina, 19 jul 2015.

1. dobbelina

dobbelina Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Hejsan!

Har kikat lite på trådlös laddning för min S5'a och kommit fram till att det inte verkar någon höjdare.
    De laddbara original skalen som kommer från Samsung levererar bara 760 mA till skillnad från original
    laddaren som ger 2000 mA.

Att ladda med en för underdimensionerad laddare rekommenderas inte,Citat:

Eftersom strömangivelsen indikerar hur mycket ström som laddaren kan leverera är det inga problem använda en strömmässigt kraftfullare laddare än den som följde med enheten som ska laddas. En surfplatteladdare fungerar alltså lika bra till en surfplatta som till en mobiltelefon. En mobiltelefon laddas dock inte nödvändigtvis snabbare av en överdimensionerad laddare. Batteriet i mobiltelefonen kan inte laddas med hur stora strömmar som helst utan att ta skada. Om säkerhetsgränsen är satt till maximalt 1000 mA så laddas mobiltelefonen lika snabbt med en 1000 mA-laddare som med en 2000 mA-laddare. Att använda en 1000 mA-laddare för att ladda en surfplatta som normalt sett laddas med en 2000 mA-laddare är däremot inte rekommenderat! Utöver att laddaren blir väldigt varm (vilket kan vara skadligt för laddaren i längden) tar det också längre tid att ladda surfplattan. En Ipad som normalt sett laddas med en 2100 mA-laddare kan laddas med en Iphone-laddare (1000 mA) men det tar längre tid.
    Om en 500 mA-billaddare används för att strömförsörja en smart mobiltelefon som används för navigering blir det också problem. Troligtvis kommer mobiltelefonen att använda en större ström än vad billaddaren kan leverera, vilket då leder till att billaddaren endast gör att batteriet laddas ur långsammare än vad det annars hade gjort. Vid resans slut är batteriet kanske tomt i alla fall.

Källa:http://www.kjell.com/fraga-kjell/hu...oner-och-surfplattan/batteriet-och-laddningen

Som exempel kan nämnas att om du laddar telefonen via datorns USB kontakt har ni också kanske märkt att det suger.
    Anledning: USB ger bara 500 mA.

Kommentar.....

Last edited: 19 jul 2015
  2. ormetkruper

ormetkruper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Finns väl inget speciellt att kommentera. Du får ju förluster med trådlös laddning och enligt Samsung ska du ha laddaren som ger 5.3 V och 2000 mA. Har kört med trådlös laddning på min S5 sen den var ny (originalskalet). Är ett halvår seden jag köpte den. Funkrar ok, gäller bara att placera den exakt rätt på plattan annars bråkar den och vill sluta ladda efter ett tag. Laddar man på natten som jag så hinner den gott och väl bli fulladdad tills morgonen.

3. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag håller med. Jag har laddat min S5a i ett år med originalprylar och det fungerar fint. Har svårt att se att Samsung inte har tänkt på det här, och trådlös laddning är ju inget som är direkt nytt!
    Kör på!