Fråga: Universal fjärrkontroll, vad skall man se efter?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av geobjork, 24 aug 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har en Humax CXHD-6000C digitalbox från Com Hem, med en fjärrkontroll jag inte alls tycker om.
    Någon som vet vad man skall se efter for typ av universal fjärrkontroll som skulle passa till denna digitalboxen?
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Jag har kört Harmony i flera år och det har fungerat suveränt, blivit så bortskämd med funktionen så jag skulle inte klara mig utan den nu.
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Vad jag söker är en fjärrkontroll av enklaste sort, med funktionsknappar för av och på, volym och kanal upp och ned, och text TV på/av. Alt annat är "onödigt extra".
    Bilden visar den jag har. Jag räknar med att använda den i framtiden för nödvändiga inställningar etc. som är specifkt för digitalboxen.

    Jag är okunnig i att avgöra om en bestämd universal fjärrkontroll är kompatibel med den digitalboxen jag har, ifall jag är tvungen att se efter något specifikt...?

    C H Fjärrkontroll med instr.png
     
  4. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Jag kör en Harmony Hub, har gömt undan själva fjärren och kör främst appen.

    Funkar med din box enligt deras sida.

    [​IMG]
     
  5. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Den box jag har, är begåvad med en fjärrkontroll som kommunicerar med radio-vågor! Ingen universal-fjärr som klarar det, så vitt jag vet - Allt är IR. Värt att kontrollera innan du köper universal-fjärris.
    (Men radio-kommunikation är da shit - Inget behov av fri sikt mellan fjärris och apparat. Boxen kan gömmas bakom TV:n om så önskas.)
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Mi box har radiokommunikation, hur bra som helst.
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

  8. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Har du något bra tips på fjärr med dom färgade knapparna? Så man kan använda dom färgade ikonerna i ex iptv extreme?
    Tack
    Edit: Det är väl bt den har?
     
    Last edited: 25 aug 2020
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det här är nog en enkel fråga som inte är lika enkal att svara på, vad jag skall se efter när jag skall välja fjärrkontroll till en specifik digitalbox...?

    Jag plockade ut en fjärrkontroll som har de funktioner jag är ute efter. Kontaktade kundtjänsten till försäljaren och fick till svar att den gick att använda till digitalboxar. Jag kunde höra på kundtjänsten att svaret var ett generellt svar som inte var varken ja eller nej, och på frågan om den gick att använda fjärren till den boxen jag har, Humax CXHD-6000C, kunde inte kundtjänsten svara på. Det blev då skapad ett ärende så här,

    "[Försäljaren] Skapat ärende T7XXXX35: "Nedis Universal Remote Control Pre-programmed Art.nr: 1014046

    Hej geobjork!
    Vi har skapat detta ärende då du nyligen varit i kontakt med oss. Ditt ärendenummer är T7XXX35
    Om du vill tillägga något i ärendet är det bara att svara på detta mail!"


    I dag fick jag svar som verkar(??) vara tvärtemot det första jag fick på telefonen, dock tycker jag det svaret också är något kryptiskt.

    "[Försäljaren] Ärende T7XXX35
    Hej igen!
    Jag har nu fått svar från inköpsavdelningen, och tyvärr så passar den DVB-C/ComHem-boxar. De specar bara för satellit och DVB-T (marksänd). Så vi skulle inte rekommendera köp om det är just till ComHem man vill ha. Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss igen."


    Jag vet fortfarande inte (alls) vad jag skall se efter i val av en fjärrkontroll till min box. Världen är kryptisk när man inte själv är tillräckligt påläst för att göra sina val.
    BTW, jag har annonymiserat försäljaren då jag inte vill hänga ut någon för min egen okunnighet.
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Min erfarenhet av universalfjärrkontroller (och jag har provat många olika genom åren) är att det alltid är någon liten funktion man saknar från originalfjärren som gör att universalen hamnar i lådan och originalet åker fram igen. Jag har ännu inte hittat den perfekta universalfjärren.

    De funkar bra till 99% kanske men så är det någon knapp som saknas eller någon funktion som blir bökig att komma åt. Och då åker originalfjärren fram igen. Så det slutar alltid med två-tre fjärrkontroller på soffbordet.

    Just my 2c...
     
    geobjork gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Vill bara avsluta min fråga med att meddela slutresultatet.

    Efter kontakt med kundservice hos några försäljare var det omöjligt att avgöra om en specifik fjärrkontroll är kompatibel med min utrustning. Tog en chans, åkte till Clas Ohlson och köpte en "One For All Essence 3". Den var enkel att konfigurera, och hadde alla funktioner jag var på ute efter, + en för mig "bonusfunktion". En inställning så jag kan slå på och av två enheter samtidigt med att hålla powerknappen intryckt i 3 sekunder. Mao behöver bara en fjärr till allt!

    En funktion som inte finns vad jag kan se dock, Text tv. Jag använder inte det så ofta. I så fall är jag tvungen att använda boxens remote.

    "Specialfunktioner" som inställningar av TV:n och boxen har jag inte orkat testa än, men det bekymrar mig inte då det görs sällan, vid behov är det bara att dra igång originalkontrollerna.

    Nöjd så långt!
     
    fransl och svenix gillar detta.
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Någon som vet hur man slår på "Text TV" med denna fjärrkontrollen?

    Om jag startar Text TV med den originala fjärren för digitalboxen, så funkar allt med Universalfjärrkontrollen, dock kan jag inte hitta någon knapp som slår på Text TV på denna.

    Fjärrkontroll One For All Essence 3.png
     
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Knappen längst ner till vänster skulle jag gissa på om du inte redan provat den. Den med symbolen under med linjer i en ruta. Har du redan provat den så finns risk att knappen saknas skulle jag tro.
     
    geobjork gillar detta.
  14. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jo men det stämmer nog som du säger @Buzz@Buzz. När jag trycker på den knappen blinkar det till i standby lampan på digitalboxen, men inget händer.

    I fjärrkontrollens kodlista för boxen, Humax, finns 16 koder som berör Humax. Redan första koden jag tryckte in fungerade, så då var jag nöjd. :) Text TV är enda funktionen som inte vill sig, så det är väl möjligt att det finns någon kod som kanske funkar bättre...? Om man orkar testa! :ehm:
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ett tips om en billig universalfjärrkontroll:
    https://www.amazon.se/gp/product/B01MYQ75W3

    Den kostar bara lite över en hundralapp och verkar kompetent. Man kan lägga in upp till 8 enheter, den har inlärningsfunktion ifall det är någon knapp som är svår att få till. Och för den riktige hackern har den även JP1.x anslutning så man kan koppla upp den till datorn och programmera om den! :)

    Jag har köpt en och fick hem den idag. Det var väldigt simpelt att få igång den med min Philips TV och min Vu+ satellitmottagare. Jag bara provade de första koderna som fanns i listan och det fungerar till belåtenhet vad jag kunnat prova hittills. Det var också enkelt att ställa in så att volymknapparna alltid styr TV:s volym oavsett vilket läge fjärrkontrollen står i.

    Jag hackade lite med JP1 fjärrkontroller runt 2003 eller så. Ska bli intressant att se om jag får lust att ta upp det igen. Å andra sidan kanske denna klarar av att fixa allt jag behöver utan hacking, så vi får väl se.
     
    Fredriks och dalton gillar detta.
  16. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Beställde en jag med bara för att testa, det var ju inga stora pengar direkt och batteriet i min Harmony fjärr börjar bli dåligt
     
    svenix gillar detta.
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Beställde igår efter 18 och fick precis en notis att den finns att hämta ut på utlämningsställe :eek:. Skapligt snabb leverans :D
     
    svenix gillar detta.
  18. gundj

    gundj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Ericsson
    Telefon 3:
    Motorlola Defy
    Platta:
    Huawei M5
    Platta 2:
    IPad Mini 4
    På vilket sätt är den där bättre än original?
    Verkar vara fler knappar på den nya?
     
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Måste bara komma med några ytterligare kommentarer om denna fjärrkontroll...
    Jag tycker den är suverän! Helt i min smak! Och absolut köpvärd om man vill ha en universalfjärr med stora möjligheter! Skitbilligt! :) :)

    För det första är den löjligt billig, bara drygt 100 spänn. Trots det är den mycket kompetent och klarar upp till 8 olika enheter. Den är diskret och ser bra ut, kan tas för en originalfjärr. Redan i grundutförande erbjuder den många möjligheter med inlärning av knappar, macron, volume punch through, flytta knappar m.m.

    Men det riktigt roliga är att man kan koppla upp den till datorn och ändra i princip allt i den om man vill. Idag kunde jag inte hålla mig utan jag gjorde en JP1-kabel och kopplade upp mig mot fjärren med programmet Remote Master RemoteMaster - The UEI/JP1 Upgrade Code Manager

    Det lyckades på första försöket och jag kunde göra en backup av fjärren innan jag lade till ett macro i programmet och laddade upp det till fjärren. Programmet är ganska enkelt att förstå men man bör väl läsa in sig på JP1-forumet om hur man gör med allt. JP1 Remotes :: Index

    Nu ska jag inte skriva mer om JP1-hacking i denna tråd. Det är kanske lämpligast att starta en egen tråd om det ifall någon vill diskutera mer i ärendet. Skickar med en bild på kabeln jag gjorde och en bild på den spännande kontakten som finns i batterifacket på fjärrkontrollen och som gör allt det roliga möjligt! :)

    Och jag beställde idag en fjärrkontroll till för att ha att leka/testa med... ;)

    20210724_170707.jpg 20210724_170720.jpg
     
    Buzz och General Kaos gillar detta.