Jag kör på det sättet. Efter midnatt så skickar jag 2 sms Topup så har jag fyllt på 5 + 5 Gb för dygnet.
Jag gör det bara de dygn jag vet att det kommer att förbrukas mycket, tex vid nedladdning av program eller annat tungt.
Jag har gjort detta massa gånger och det har fungerat bra ända tills i höstas (tror det var i oktober).
Då började 2 fel visa sig för mig trots att mina prylar, mitt handhavande, osv är helt oförändrat:
Fel 1:
När jag passerade 50 Gb så drog det fortsatta dataflödet från båda topup-paketen samtidigt. Dvs den drog inte slut på de första 5 innan nästa 5 tog vid utan den drog av båda samtidigt och vips så slutade allt samtidigt och all data dog utan förvarnings-sms. Istället kom helt plötsligt 2 sms samtidigt som sa att respektive 5 Gb-paket var slut. Oerhört störigt. Jag felanmälde detta till
Tele2 och blev även kontaktad av dem för ett längre telefonsamtal där jag fick förklara fenomenet.
Såvitt jag kan se så är det åtgärdat nu?
Fel 2:
Jag upplever samtidigt att något har ändrats i driftssystemen under hösten gällande de extra topup-paketen.
Tidigare när jag har fyllt på dem, paket, för paket, för paket, (vissa dygn vid stora programnerladdningar kanske jag har legat på 80-120 Gb/dygn) så har det bara vara att fylla på med topup-sms och så har dataflödet varit konstant, jämnt och fint.
Inga konstigheter.
Men så i höstas, samtidigt som fel 1 uppdagades, så märkte jag att all min utrustning (telefon, router, surfplatta med simkort, osv) var tvunget att startas om för varje ny 5 Gb-batch som var aktuell. Det var som att varje 5 Gb behövde en ny handskakning för resp enhet som hade ett datasim i sig för att dataflödet till den simkortsinnehavaren skulle börja flöda.
Detta felet är kvar och det är j-ligt irriterande. Jag märkte det senast igår. Jag har felanmält detta, och blivit kontaktad av Tele, men de verkar inte fatta.
De verkar heller inte ha teknisk kompetens för att förstå sina egna system och hur driftsparametrar i deras egna system fungerar.
Man skulle nästan kunna tro att det är ett sätt att få bort oss gamla Unlimited-kunder, för i praktiken så gör det att det inte blir obegränsad data, för det är ett j-la meck att få alla grejer med i matchen igen efter varje 5 Gb-påfyllning de dygn jag behöver göra det.
Tankar, idéer, kunskap om detta ?
Click to expand...