Unplugged: UP Phone

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av cobben, 24 maj 2024.

  1. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 509
    Mottagna gillanden:
    1 183
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Lyssnade på Tucker Carlssons intervju med Eric Prince, grundaren av Blackwater.
    (De börjar prata om mobilen ungefär 1:11 in i intervjun.)

    Eric Prince har tydligen skapat en extremt privacy inriktad mobil som har kommit så pass långt så den går att beställa.

    Tanken har varit att låsa ner precis allt, vilket innebär förstås att en del vanliga funktioner inte fungerar, osv.

    Har inte hunnit kolla upp den närmare än.

    Här från intervjun:

    "Erik Prince is an entrepreneur, former Navy SEAL and founder of Blackwater Worldwide, a private military corporation. His latest project is Unplugged, a phone, messaging application and VPN that is privacy focused and won’t collect or share customer data. Visit https://unplugged.com/Tucker to learn more about our paid partnership with Unplugged."

    Här är från Unpluggeds sajt:

    "Discover the UP Phone: the ultimate privacy-focused smartphone, engineered by top cybersecurity experts.

    Powered by the exclusive LibertOS, it's designed to protect your conversations and data every day.

    Secure, private, exceptional—experience the freedom of true digital safety."
     
    Last edited: 24 maj 2024
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 983
    Mottagna gillanden:
    11 334
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Något som promotas via Tucker Carlsson. Då räknar jag iskallt med att det är en total scam.
    Och är det inte en total scam, så hamnar alla dina skydda uppgifter i Ryssland. :)

    Edit: det är tillochmed samma telefon som Red Pill Phone som promotades av Steve Bannon.

    En generisk Android lur med någon fork av Android som aldrig kommer få några uppdateringar.
     
    Last edited: 24 maj 2024
    katho, Das Erdbeerkuchen, bernard och 6 andra gillar detta.
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 509
    Mottagna gillanden:
    1 183
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Tucker Carlsson har jag blandade känslor om, men han får till ibland intressanta intervjuer.

    Eric Prince är jag intresserad av eftersom jag har varit intresserad av olika "krigiska" kulturer, typ amerikanska prarie indianer, tjetenerna, "det Karolinska hantverket", Prigozhins Wagner grupp, osv.

    Nu om Prince kan jämföras med Prigozhin, dvs som legosoldat hövding som jobbade åt sitt hemlands krigsmakt i första hand, kan man undrar varför en sådan person skulle få för sig att skapa en mobil telefon.
    Ok, Prigozhin hade också en massa andra affärsverksamheter, driftiga ambitiösa personer brer ut sig överallt, som Musk.

    Så jag vill inte i första hand avfärda Unplugged som en ren bluff båg och bedrägeri.

    Sedan har jag svårt att se fördelarna för mig personligen, nu när jag har låst ner mina mobiler med Netguard, hosts file, FairEmail, och Telegram (Durov litar jag på f.n.).

    Netguard som alltid på VPN tjänst och hosts file stoppar det mesta om man anstränger sig.

    Hårdvaran verkar inte vara så pjåkig, frågan är om processorn har inbyggda bakdörrar som alla Qualcoms påstås ha.

    Nåja, får leta efter reviews . . .
     
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 509
    Mottagna gillanden:
    1 183
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag har hittat Prince motivering för skapandet av en sådan här mobil, med "kill switch" dessutom.

    I början av intervjun pratar de om hur drönare har helt tagit över krigsföring i Ukraina.
    Ungefär 15:50 in:

    TC:
    What will drones be able to do, do you think, what will that look like in 10 years?

    EP:
    You could load a space, and between network surveillance and the spacial recognition of that drone fly that drone into one persons head.
    (snaps with fingers)
    That fast.

    So identity management, privacy, will become even more essential.
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 983
    Mottagna gillanden:
    11 334
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Kristy och eastbound gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 939
    Mottagna gillanden:
    45 008
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bara det faktum att OS:et är proprietärt och har sluten källkod säger väl allt man behöver veta, om man nu är intresserad av ett säkert system.

    Det kommer vara precis lika säkert som "EncroChat", eller den där Telefonen FBI sålde till kriminella "ANOM", som var genialt/satte dit tusentals.

    De utnyttjar bara människors okunskap för att få ihop snabba pengar, särskilt när de lovar saker som ingen annan kan lova.
     
    katho, Kristy, AndYAce och 4 andra gillar detta.
  7. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Ja, det är väl kombinationen av sinsemellan motstridiga löften som gör många dylika projekt närmast omöjliga vid sidan av mycket stora kostnader att underhålla (och ibland kanske löjliga; inte sällan kryddas de med något udda; som en server på ett fartyg med satelitlänk som sista livlina). Vi vet att kombinationen av öppen (men även sluten kan vara) och återkommande väl granskad kod är en god bas för säkerhet. Sedan får man jobba därifrån; vad är skyddsvärt, hur skyddsvärt, och hur länge, samtidigt som man kommer ihåg annat som att enkel trafikanalys också säger något, t.ex. avsändare-mottagare samt frekvens (hur ofta, när etc.).

    I artikeln @keyser@keyser länkade till nämns bl.a. att en pitch (som alltid, ska vi komma ihåg, brukar dessa tänja på sanningen i någon del, så inte unikt) hade nämnt "government-grade encryption", för att understryka styrka, å att företaget bestämt sig sluta nämna det. (När det är ett faktum att vi alla i princip använder samma, bästa nu tillgängliga, på olika sätt.) "[it] doesn't resonate well with our community". Nä, kan tänka mig det; om man nu är en outlaw/outcast/misstänksam megaprepper med bunker i Montana, så vill man kanske över huvud taget inte höra talas om "the government". :D
     
  8. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 509
    Mottagna gillanden:
    1 183
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag har tappat intresset för denna, jag skrev till dem och frågade mera detaljer om hur deras lösningar kunde vara bättre än mina (med Netguard osv ), och fick efter 3 dagar tillbaka ett svar som bara innehöll vanliga reklam fraser och visst en mer detaljerad hårdvarubeskrivning osv.

    Men fråga om kryptering om vad som är säkrast, open source eller closed source, så är jag benägen att hålla med Pavel Durov.

    Kort sagt, jag tenderar att lita på bröderna Durov och deras kryptering i Telegram, mer än jag litar på den kryptering som finansierades av amerikanska myndigheter som används i Signal osv.

    Jag ska klippa in hans post härnere när jag har hittat den.
     
  9. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 509
    Mottagna gillanden:
    1 183
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Pavel Durov:
    8/5 2024

    A story shared by Jack Dorsey, the founder of Twitter, uncovered that the current leaders of Signal, an allegedly “secure” messaging app, are activists used by the US state department for regime change abroad

    The US government spent $3M to build Signal’s encryption, and today the exact same encryption is implemented in WhatsApp, Facebook Messenger, Google Messages and even Skype. It looks almost as if big tech in the US is not allowed to build its own encryption protocols that would be independent of government interference ‍

    ️‍♂️ An alarming number of important people I’ve spoken to remarked that their “private” Signal messages had been exploited against them in US courts or media. But whenever somebody raises doubt about their encryption, Signal’s typical response is “we are open source so anyone can verify that everything is all right”. That, however, is a trick

    ️‍♂️ Unlike Telegram, Signal doesn’t allow researchers to make sure that their GitHub code is the same code that is used in the Signal app run on users’ iPhones. Signal refused to add reproducible builds for iOS, closing a GitHub request from the community. And WhatsApp doesn’t even publish the code of its apps, so all their talk about “privacy” is an even more obvious circus trick

    Telegram is the only massively popular messaging service that allows everyone to make sure that all of its apps indeed use the same open source code that is published on Github. For the past ten years, Telegram Secret Chats have remained the only popular method of communication that is verifiably private
     
    Last edited: 31 maj 2024
  10. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 983
    Mottagna gillanden:
    11 334
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Telegram defaultar ju inte till krypterade direktmeddelanden, och för grupper hade de inte stöd för kryptering alls senast jag kikade på det.

    Man ska nog ta uttalanden från ägaren av en app angående en annan app med en rejäl nypa salt. Speciellt när källorna är anonyma "viktiga" personer.
     
    bernard gillar detta.
  11. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 509
    Mottagna gillanden:
    1 183
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det är allt rätt och riktigt, så länge man inte själv gör sig besväret att kolla upp hans påståenden ang. källkod osv. så kan man inte veta säkert.

    Vilket jag inte tänker göra, så man bli kvar där med "vem kan man lita på?".

    Det andra som kom fram i deras majl svar var att mobilen säljs bara i USA f.n., lyckas man få tag på en i Europa då får man klara sig själv än så länge.

    Sedan är utvecklings verksamheter förlagd till Israel, tillverkningen till ett Singapore företag i Indonesien.

    Så då tillkommer frågan om man är lung med att Mossad har tillgång till allt i ens mobil.:cool:
    heh-heh!