Unroot + uppdatering

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Mesktomten, 8 aug 2010.

1. Mesktomten

Mesktomten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker att jag sökt mig fördärvad efter svar på detta nu och svaret finns säkert någonstans, men med risk för att bli hängd frågar jag ändå.

Jag kör för tillfället CM6 RC1 på min Desire. Jag är dock lite trött på "vanilla" och sugen på Sense igen. Eftersom HTC nu släppt Froyo till Desire kan jag lika gärna köra den som någon halvfärdig ROM. Jag har då ett par frågor.

Min telefon ser för tillfället ut enl följande:
    H-BOOT-0.80.0000
    Android-version: 2.2
    Basbandsversion: 32.42.00.32U_5.09.00.08
    Kernel-version: 2.6.34.1-cyanogenmod android@ubuntu#10
    Mod version: CyanogenMod-6.0.0-Desire-RC1
    Version: FRF91

1. Kan jag helt enkelt bara "uppdatera" till HTC's ROM, eller måste jag unroota/återställa?
    Enda anledningen till att jag har en rootad telefon är att jag ville testa olika ROMar och jag bryr mig därmed inte om rooten försvinner. Med andra ord: Är det enklare/riskfriare med en "unroot" så föredrar jag det.

2. Måste jag tänka på något? Radio? Bootloader? Etc...

3. Finns det någon bra steg-för-steg-guide?

Tacksam för hjälp!

2. spunken

spunken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

När du ändå kommit så här långt med att roota och lägga in rommar, så kan ju du ladda hem den hackade (mer eller mindre orörda, Super User) orginalrommen.

så slipper du det där med att unroot'a osv. om du helt plötsligt skulle vilja testa något annat (då kanske det inte går att roota igen)

annars.... Unroot som gäller...
    ladda isf hem denna http://shipped-roms.com/shipped/Bravo/RUU_Bravo_HTC_WWE_1.21.405.2_Radio_32.36.00.28U_4.06.00.02_2_release_126984_signed.exe
    och kör i HBootläge/fastbootläge på telefonen, tänk på att du heböver HTC sync installerat...
    KAN vara så att du inte behöver lägga den i HBOOT/Fastbootläge och att det går köra exefilen och att den hittar telefonen ändå..

3. Mesktomten

Mesktomten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej och tack!

Ett par följdfrågor bara.

1. Får jag HTC's ev uppdateringar om jag väljer att fortfarande vara rootad?
    2. Behöver jag bekymra mig över något (radio etc) om jag unrootar, eller fixar .exe-filen allt åt mig?

Tack igen!

Sent from my Desire using Tapatalk

4. spunken

spunken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

1. Det beror lite på om du väljer att lägga in ett egen ROM eller ej, oftast har de plockat bort den funktionen när man byter detta, men har man tex. rootat med R5 proceduren kan man få uppdateringar, fast när man uppdaterar med den försvinner rooten.

2. Exefilen fixar allt åt dig. och uppdateringarna som telefonen kommer att hitta.