Updatera rom, Fastboot failed. Vad göra? (PROBLEM LÖST!!!)

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av 007Magnus, 5 apr 2010.

1. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har en gammal ROM, den läckta 2.000.05_AAP_GEN2 som jag skulle uppdatera till 2.000.16 (innan en uppdatering till 2.1, ska göra en nandroid backup i 16 först).

Har fixat så att den ska gå att köra med den gamla donwload toolen (enligt guide på modaco) och allt går igång som det ska och allt, men sen blir det en "fastboot failed" error flera gånger innan toolen säger "Can remove USB Cable. Restoration is needed."

Alltså den går igenom den långa proceduren med en massa steg innan detta utan problem, men sen skiter det alltså sig.

Tog evigheter att starta om mobilen, men den gick faktiskt till slut igång.

Hur fan tar jag mig ur det här?
    Är ju enda utvägen från den här återvändsgränden som den här romen är och går inte den att uppdatera så vet jag inte vad jag ska göra.
    Ska jag försöka köra toolen igen?
    Har föresten den satt i USB-debug läge (körde pdanet som krävde det, telefonen är inte rootad).
    Ska den inte vara i det läget?
    Något annat som kan störa?
    Är det en "total reset" som gäller (om det är möjligt nu), eller går det att lösa det här smidigare?

EDIT : Oj fan, kollar "build number" på och nu säger den att det är 2.000.16.
    Betyder det att flashen ändå lyckades på något vis?
    Jag menar sist jag flashade så var det ett flertal omstarter, men nu blev det felmeddelande och en lång j-vla omstart.
    Hur vet jag om den fungerar som det ska med den nya romen jfrt med 2.000.5 (den läckta varianten som jag hade)?

Edit 2 : Alltså det här är j-vla helskumt. Telefonen fungerar som den ska nu, build number säger att det är Acer_Liquid_2.000.16_EMEA_GEN1, vilket bör betyda att allt fungerar korrekt med nya versionen, eller? Kan något annat vara snett då jag tydligt fick meddelande om att "restoration is needed" då jag körde toolen?
    Dvs kan man få en "fastboot failed" vid uppdateringen och ändå få en fungerande ny rom?

En sak jag lagt märke till är att en bugg som fanns i den gamla rommen nu försvunnit.
    Det var en orange kvadrat som dök upp i nedre vänstra hörnet då jag körde kartläge i andra program än google maps (andra som antagligen anropar google maps).
    Den syns inte längre nu oavsett app! Känns som ett tecken på att uppdateringen helt gått igenom!
    Eller föresten, alla installerade appar och så är kvar, inklusive settings för dom.
    Dom ska ju försvinna vid rätt flashning!
    Blir bara skummare och skummare det här!

Last edited: 5 apr 2010
  2. johnnyponny

johnnyponny Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Last edited: 5 apr 2010
  3. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hur checkar jag det?
    Hade packat upp själva filen långt tidigare (ROMen för 2.000.16 alltså) för att kunna köra den med den gamla download toolen då nya inte fungerar med den gamla modifierade romen.
    Nu när jag klickar in på länken för nedladdningen så finns den inte längre.
    Och, hur checkar man md5-summor?
    Är det den där lilla textrutan till höger om Start i själva toolen du menar som man ser "MD5 Pass" i just nu för mig?

4. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Flashade en gång till.
    Och nu fungerade hela flashen som den skulle rätt igenom!

Obegripligt!
    Verkar som att windows eller USB;n inte var på rätt humör tidigare.
    Hur som helst så funkar allt som det ska nu!

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Vill bara säga att jag har samma problem.

Har flashat telefonen två gånger. Båda gångerna har det inte funkat på första försöket men på andra.

Först blir det fastboot failed och telefon är halvdöd. Den halvstartar. Eller så är den svart. Hur som helst funkar det på andra försöket.

Jäkligt skumt och det skulle vart nice om någon visst varför och vad man kan göra åt det så man riskfritt kan slänga in romar på telefonen utan att behöva sätta hjärtat i halsgropen varje jävla gång vilket börjar bli irriterande.

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

7. CwL

CwL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har för mig jag läst någonstans att om man har fler usb enheter inkopplade så verkar det som acer tool adresserar fel. Kanske kan vara något.
    Har bara min usb mus inkopplad samt kör på windows 7 och har inte haft problem någon gång med acer tool. Har flashat alla bin släpp + några av dem flera gånger.