Uppdatera allt

Diskussion i 'Magic' startad av makrus, 3 nov 2009.

1. makrus

makrus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Jag har en en HTC Magic (PVT32B) som jag har rotat rotade och fixade med när jag fick den (mitten på juni). Jag följde bernards guide "https://swedroid.se/sa-har-flashar-du-htc-magic" till pungt och pricka så jag antar att jag har en rotad telefon med något random spl.

Nu är det så att jag är sugen på att uppdatera och få lite nyare programvara osv men har inte koll på vilken guide jag skall följa(eftersom jag har rot så är det väl inte samma igen?). Har läst här på forumet och även en del andra guider men blir snurrig av alla beteckningar och versioner av allt!

Om jag tex vill ha Cyanogen grejen hur gör jag? Nått mer man ska uppdatera?

Last edited: 3 nov 2009
  2. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Last edited: 3 nov 2009
  3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

4. makrus

makrus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för länkarna!
    Har läst igenom men fattar ändå inte och ju mer jag läser ju mer förstår jag att jag helt enkelt inte förstår..

Har först tagit hem en ROM "update-cm-4.0.4-signed.zip" och sen en "port-update" "rad-4.1.11.1-kernel"

Har jag förstått det rätt att jag ska:
    1.Lägga dessa på SD kortet (via cmd eller bara "dra" över?)
    2.Starta om hållande home+rödknapp
    3.Köra dessa filer på nått vis
    4.Starta om och allt ska vara frid och fröjd?

Hur är det med SPL och SDK är det nått som ska uppgdateras? Sen finns det nått som heter recovery.img också är det nått att ha?

Är nybörjare och HELT lost så all hjälp uppskattas.

Tack

5. Alerion

Alerion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab (1:a gen)
    ROM:
    Cyanogenmod
    Om du först kollar vilken recovery du har. Det kan du göra genom att starta om telefonen med Home nertryckt (dvs Home + Röd lur), släpp båda när du ser loggan på skärmen och hör "buzzet".

Om du får ett alternativ i menyn där som säger "apply any zip from SD" och ett annat där det står "nandroid v2.2 backup" så är du redo att uppdatera på ett ganska enkelt sätt. (annars får du byta ut din recovery, det är lite meckigare så jag tar inte det nu).

Ladda ner dessa filer på tex din PC som du behöver

1. http://www.androidspin.com/downloads.php?dir=enomther/ROM/&file=HTC_ADP_1.6_DRC83_rooted_base.zip

2. http://n0rp.chemlab.org/android/update-cm-4.2.3.1-signed.zip

3. http://fdsfiles.com/temp/rad-4.2.3.1-EBI1.zip

Kopiera dessa till rotkatalogen på ditt minneskort (packa inte upp zipfilerna, bara dra dom över.

Nu startar du om din telefon med Home+Röd lur.

Vänta minst 1 minut efter du fått upp menyn (den ska mounta SD kortet)

Välj "nandroid backup" och följ instruktionerna, skulle något gå snett kan du nu gå in i detta recovy läget igen och återställa din telefon precis som den var.

Välj sedan "wipe data/factory reset"

Sen väljer du "apply any zip from sd" från menyn och väljer fil 1 ovan
    HTC_ADP_1.6_DRC83_rooted_base.zip

När den har uppdaterat klart väljer du fil 2
    update-cm-4.2.3.1-signed.zip

Och sist fil 3
    rad-4.2.3.1-EBI1.zip

Boota inte om eller något mellan varje fil utan de ska installeras i tur och ordning enl. ovan.

Sen slutligen väljer du det översta alternativet "reboot system now" och telefonen startar om.

Ha tålamod, den första omstarten kan ta upp till 5-10 minuter. Men tar det mer än 15 minuter har något gått snett. Då får du dra ut batteriet och starta om med Home+Röd lur och återställa din nandroid backup.

Lycka till!

/Peter

6. makrus

makrus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Startade recovery programet och där finns ett alternativ som heter "Apply sdcard:update.zip" och ett annat som heter "Nandroid Backup 2.1"

Dvs lite äldre version än den som ovanstående rekommenderade. Ska jag försöka mig på att uppdatera recovery och även spl när jag ändå håller på? I så fall vilken är bra och hur gör jag?

7. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

byta recovery skulle underlätta omflashning av nya rom men långtifrån nödvändigt.
    Känner du för att byta recovery och spl så är det ingen avancerad process men som med all flashning så finns det alltid en risk om än liten.

Alla filer du behöver för att lägga in 32B cyanogen romen finns i denna tråden
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=4275151&postcount=1
    ink. recovery

8. makrus

makrus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är helt klart sugen på uppdatering av spl och recovery.

Laddade hem "update.Engineering-SPL-HBOOT-1.33.2010-signed.zip" från "http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=529019"
    och
    "recovery-RA-magic-v1.2.3G.img" från "http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=530492"

Sen kom steget att få in dessa på telefonen... Behöver man ladda ner sdk för att installera dessa? Ska man formatera sd kortet osv?

En förklaring om hur man gör hade varit gött.

Tack

9. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

ja du måste ladda ner sdk för att kunna flasha in en ny spl.
    Finns lite matnyttig information på denna sidan
    https://swedroid.se/wiki/index.php/Byt_SPL/boot_loader_HTC_Magic_(Windows)
    rek. att du först läser igenom den sen återkommer med eventuella frågor på vad du känner dig osäker om.
    Finns många här som mer än gärna hjälper till

Formatera sd kortet är inte nödvändigt

10. makrus

makrus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, tackar

Blev några frågor:
    1. Tog hem nyaste sdk (android-sdk_r3-windows.zip) dock så visade det sig när jag skulle installera drivrutiner för telefonen mha denna så hittade jag inga? (Har Win7 x86) Ska jag gå på äldre version av sdk?

2. Det står att man alltid ska testa spl/recovery med MD5. Är detta nädvändigt? isf hur?

3. När jag fått hem spl och recovery så döper jag om spl filen till "update.zip" och lägger den på minneskortet genom att mounta telefonen och "dra" över den? Recovery filen läggar jag i tools mappen på sdk. Sdk mappen ligger direkt på C: Med andra ord denna ska inte ligga på telefonen?

4. Gå in i mappen där spl ligger tex C:\android-sdk-windows\tools\ med cmd
    Skriv "fastboot boot recovery-RA-magic-v1.2.3G.img" i cmd. I guiden står det sedan "applicera därefter uppdateringen" vad menas med det?

5.Starta om telefonen i fastboot-läget(BACK+POWER)och skriv "fastboot flash recovery recovery-RA-magic-v1.2.3G.img" i kommandotolken, starta därefter om.

När jag gjort detta så är spl och recovery installerat och jag kan installera cyanogen på det sättet som Alerion förklarade i inlägg 5 ovan?

I punkt 3-5 så har jag skrivit hur jag uppfattat att man ska göra. Vore skönt om någon konfirmerade att detta är rätt.

11. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Då jag inte hade några problem med att dra in drivisarna på win7 så är jag inte riktig säker på vad problemet kan vara. Man måste "tvinga" in drivrutierna

När du tankar hem recoveryfilen kan den bli korrupt då den passerar en del ställen. skulle du flasha in en korrupt recovery så kommer den inte funka så bra. Därför får man en unik md5 summa som man kan kolla när man fått hem filen.
    Här är ett bra program för att just kolla md5 i windows som jag själv använder

Stämmer ja dock behöver du inte döpa om zip filerna iom att med den senaste recoveryn kan du välja update fil. Recoveryfilen ska ligga i sdk/tools mappen

tryck windows knappen +r skriv sen cmd så får du upp konsolfönstret. väl där letar du dig fram till sdk mappen vid enkla konsolkommandon.

stämmer

Det ser finfint ut och du borde inte med 99% säkerhet råka ut för några problem.

Last edited: 4 nov 2009
  12. makrus

makrus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hehe 99% låter bra :)

Ska på föreläsning nu men sen blir det till att prova. Jag återkommer med resultat och förmodligen fler frågor

13. makrus

makrus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, nya frågor nya bekymmer

Har fått in recovery.img filen och därmed fått en ny bild när jag startar telefonen med home+power enligt bilden nedan (dock med ett G istället för H längst ner till höger) [​IMG]

Sedan la jag in spl genom att lägga min spl på minneskortet och sedan välja "apply sdcard: choose zip" och välja min spl fil. Är detta rätt tillvägagångssätt?

Verkade funka fint.

Gick in i menyn där man ser vilket spl man har (back+power) och där står det:
    "SAPPHIRE PVT 32B ENG S-OFF H"
    H!? Har jag lagt in fel spl? Borde det inte stå G?

Om det är fel vilken ska jag ha?

14. Alerion

Alerion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab (1:a gen)
    ROM:
    Cyanogenmod
    Nu ser du ut att ha en fin recovery image, nu bör du kunna uppdatera till senaste CyanogenMOD såsom jag beskrev tidigare.

15. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
  16. makrus

makrus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var det jag också tyckte. Så jag gjorde som du skrev och körde "wipe data/factory reset". Sen tänkte jag att partionera upp sd-kortet är säkert bra så jag valde "part sd:fat32+ext2+swap". Startade telefonen som vanligt att kunna koppla in den till datorn och lägga över de tre filerna jag behövde.

La över filerna körde och sparade backupfilen på datorn. Sedan körde jag "apply sdcard: choose zip" och valde de tre filerna, en efter en. Allt verkade fungera bra men när jag sen startade om telefonen så fastnade den i "första bilden". (20min+)

Det är därför jag funderar på om jag har fel spl eller nått annat som gjorde att det inte fungerade. Någon som vet? Vad gör jag nu? Har inge filer på sdkortet eftersom jag körde en wipe och vet inte hur jag lägger in nya filer efter som telefonen inte startar upp riktigt.

btw. körde en till "wipe data/factory reset" trodde att jag kunde göra om telefonen till som den var från början. Men även efter denna fastnar den i uppstarningen.

Last edited: 5 nov 2009
  17. makrus

makrus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

18. robocik

robocik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Minneskortläsare, eller adb push, kanske fungerar för dig...

19. makrus

makrus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har ingen minneskortsläsare för så små kort så adb push vore bättre.

Startade telefonen ansluten till datorn i recovery lägen (home+power) och la spl filen i tools katalogen och skrev

"C:\android-sdk-windows\tools>adb push update.Engineering-SPL-HBOOT-1.33.2004-signed /sdcard/update.Engineering-SPL-HBOOT-1.33.2004-signed"

Men fick svaret: "error: device not found"

Är jag förlorad?

20. robocik

robocik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

prova "adb remount" först