Uppdatera musikspelaren?

Diskussion i 'Magic' startad av itix, 13 sept 2009.

1. itix

itix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min musikspelare i feletonen har en tendens att vara lite oberäknelig ibland. Viss musik som jag syncar från banshee på min laptop brukar musikspelaren hoppa över helt och hållet när jag försöker spela upp den på telefonen (tex gillar inte telefonen Bursts album Origo i sin helhet, men vissa låtar från The Black Dahlia Murders Miasma tycker den om). Det är inget fel på låtarnas integritet, för de fungerar utmärkt att spela upp med datorn från telefonens SD-kort, så jag tänker att jag nog bör uppdatera musikspelaren för detta bör ju vara någon slags bugg.

Min musik är OGG-vorbis om det hjälper.

Känner nån igen problemet? Skulle det funka att uppdatera, eller finns det ens någon uppdatering?

tack :cool:

Last edited: 13 sept 2009
  2. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Nu vet jag inte vilken musikspelare du använder men om du använder den som är med som standard så kanske du skulle kika på en annan som tunewiki, mixzing eller liknande spelare.

3. itix

itix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag funderade på det, men ställer det till om man ska synca med Banshee?
    Just nu använder jag originalet och är relativt nöjd... banshee klarar ju av att synca album art till den.

4. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Nu har jag aldrig använt banshee men en snabb koll på deras hemsida så verkar det bara vara ett "fancy" skal för att överföra musik och videos till sd kortet i telefonen. Den interna musikspelaren struntar totalt i hur musiken hanteras innan den spelar den så jag tror du kan använda vilken spelare som helst så länge som musiken landar i music mappen på sd kortet.

5. itix

itix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jojo, jag vet att musiken hamnar på SD-kortet. Det blir ingen skillnad mot om man manuellt för över det till SD-kortet (bortsett från att man inte får nån album art... tror jag).

Ska prova nån av de andra och se om de fungerar bättre.

6. itix

itix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

MixZing gillade inte heller Burst, men problemet är att Ubuntu och dess olika mediaspelare (eller mediaramverk snarare) klarar att spela den överförda musiken alldeles utmärkt...

7. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Kan vara så illa att vissa låtar du vill lyssna på har för hög bitrate. Det är den enda förklaringen jag har just nu.

8. itix

itix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det tvivlar jag på. Jag kör alla mina låtar på 192 kbit/s. Hela min gamla samling konverterades med samma program, och allt jag rippar rippas i 192 så det ska inte spela någon roll.

Det är inte så att musik-programmen använder samma ramverk?

9. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Jo det gör de men då det är vissa låtar som strulade så trodde jag i min enfald att de var rippade med annan bitrate.

10. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Meridian är nice , en kombination av den interna spelaren och mycket annat

11. itix

itix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Meridian ville inte heller... :(

12. itix

itix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Prövade att rensa musikmappen och slänga in nya låtar... fortfarande samma beteende. Telefonen gillar inte At the Gates och Light this Citys senaste och deras två första (alltså gillade den bara facing the thousand). Den gillade red hot chilli peppers men inte rammstein etc.

Kan inte för mitt liv fatta varför den gör såhär. Ska pröva att slänga in alla albumen manuellt en gång och kolla om de gör skillnad.

Last edited: 14 sept 2009
  13. itix

itix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

...exakt samma resultat. Det är dessutom konstant samma album som den vägrar spela upp, varför förstår jag inte.

14. robocik

robocik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hade ett problem med en del låtar, såg inte de i playlistan, eller de var hel off rättare sagt, en del låtar var där de skulle vara en del var hel i andra "album"... det visade sig att det var taggar inuti låtarna som gjorde så.
    har du provat att gå via en file explorer till den katalogen och föröka spela enbart den låt som inte vill? eller kolla på properities vad det står där?
    konstigt fel annars...

15. itix

itix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ju inte enstaka låtar utan hela album. Vissa har blivit rippade innan jag gick över till OGG, men har då konverterats från MP3 till OGG via soundconveter.

Jag jämförde ett gäng låtar varav vissa kunde spelas och andra inte... Taggarna var exakt lika bortsett från att albumen, datumen och låttitilarna (samt spårnummer då) inte stämde överens (är petnoga med taggar och sortering av min musik ;) ). Kollade codec, bitrate, Sample rate osv och även där blev resultatet exakt likadant. Noteras kan att min rockboxade iPod spelar upp alla låtarna alldeles utmärkt. Jag är övertygad om att felet ligger hos telefonen och inte låtarna.

För eventuella Ubuntukunniga så är den bifogade bilden audiotabben på två låtar varav en kan spelas upp och den andra inte lagda på varandra och opaciteten för första fönstret är ändrat så att man kan se fönstret bakom igenom det första... skulle säga att de är lika, eller hur?

16. itix

itix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej... jag har lyckats lösa det själv.

Det är en bugg i soundconverters oggencoder... gstreamer och rockbox klarar av att spela upp trots denna bugg, men det gör inte telefonen som kräver felfria filer. Jag prövade att re-encoda en av problemfilerna med audacity och det gick alldeles utmärkt.

Nu måste jag re-encoda alla jävla problemfiler... undrar varför det bara är vissa av filerna som encodades med soundconverter som krånglar. Låtar som jag importerat direkt från CD verkar fungera ganska bra, så det är just de som re-encodats från mp3 till ogg som är problembarnen, och inte alla heller vilket är jävla märkligt. Jag trodde att jag kunde lösa det hela enkelt genom att encoda om dem med oggenc, men icke för den tar inte ogg som infil (märkligt nog... tänk om man vill sänka bitraten på sin musik, det bör ju inte vara ovanigt).

17. robocik

robocik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

jag hade ett liknande problem, spelaren ville inte uppdatera listan, så när jag la in några skivor hände det att de inte fanns med i playlistan, jag kunde spela låtarna via astro filblädraren men de sågs inte av playern...
    Det ända sättet att uppdatera playern var genom att av montera sdkortet ta ut det och sätta in det igen... efter det uppdaterades listan och jag kunde se alla låtar i playern. konstigt...