Uppdatera radio efter rootning?

Diskussion i 'Desire Z' startad av jishi, 18 aug 2011.

  1. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Har ny genomfört nedgradering och rootning av telegonen, men nu märker jag att radion också verkar ha nedgraderats, för jag har version:

    12.28b.60.140eU_26.03.02.26_M

    Har letat runt lite och verkar som att man bara kan uppdatera via fastboot och en PC10IMG.zip, men de snackar också nåt om matchande rils.

    Är det någon som försökt sätta sig in i det här och har några pointers? På min gamla Hero var det ju bara att flasha via recovery, här verkar det vara lite mer att tänka på.

    Vilka radios kör ni andra? Är det någon som testat den senaste från Bell? 12.57.60.25_26.10.04.12?
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det enda du behöver göra för att byta radio är att lägga PC10IMG.zip filen i rooten på ditt sd kort. Boota sen om och gå in i bootloadern. Från avstängt läge kommer du in dit genom att hålla in volym- och trycka på power.

    Telefonen kommer då automatiskt känna av att radio filen ligger där och sedan fråga om du vill uppgradera. Sen när du gjort det kan det vara bra att ta bort den från sd kortet eller flytta den i alla fall för annars kan det bli knepigare att komma in i recovery eftersom bootloadern känner av att den filen ligger där och vill uppgradera hela tiden.

    Kör du en CM rom så ska man inte behöva matcha rils vad jag vet. Men upplever man inte problem med täckning eller dylikt så tycker jag inte man ska behöva ge sig på det. Men ifall du skulle vilja göra det så ladda hem denna fil ( http://db.tt/8QRJWRd ) och flasha den i recovery så ska den matcha ril automatiskt till din radio.

    Jag kör .30 radion och den har fungerat väldigt bra för mig.
     
  3. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Kör CM7.1RC1. Jag upplevde det som att jag fick lite sämre täckning efter GB uppdateringen, är det någon som upplevt samma sak? Så funderar på att kanske köra radion från 1.72.xxx romen vilket är 26.04.02.17.

    Jag får väl helt enkelt prova mig fram. Jag har Engineering hboot så jag kan flasha radio direkt med fastboot kommandot, har du hört om några nackdelar med det?
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har inte använt den själv så jag kan tyvärr inte uttala mig om fördelar eller nackdelar men jag antar att det funkar precis som det ska och inte är någon egentlig skillnad mellan de olika metoderna.
     
  5. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag har fortfarande inte riktigt fattat det där med radio.

    Men det handlar om täckningen på mobilen?
    Påverkar det även hur snabbt mitt internet är t.ex?
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Handlar om täckning och även batteri tid som är kopplad till täckningen. Så ja du kan få slöare internet om du har en radio som inte ger dig bra täckning.
     
    Tokas gillar detta.
  7. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    "radio" handlar egentligen om en slags firmware för de delar av telefonen som hanterar sändning/mottagning, detta inkluderar:

    mobilnät (2G/3G/HSDPA)
    GPS
    WiFi
    Bluetooth

    En nyare radio har i bästa fall vissa förbättringar som kan öka hastigheten, ge bättre täckning eller förbättra tex GPS-mottagningen, men alla förändringar är inte alltid förbättringar, och det kan säkert vara möjligt att några operatörslåsta mobiler får specifika uppdateringar som är justerade för ett specifikt mobilnät (även om jag inte har några belägg för detta).

    Därför är inte alltid ny radio alltid lika med förbättrad radio, och genom att kunna välja själv vilken radio man använder har man möjlighet att välja den som fungerar bäst för just dig och ditt område.
     
    Tokas gillar detta.
  8. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Okej!

    Då har jag lite mer koll på läget! :)

    Men var får man tag på dessa radior då?
     
  9. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

  10. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Tackar! :)
     
  11. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Nu är jag lite förvirrad igen här..

    Jag har laddat ner olika radior från:
    [RADIO] [UPDATED 8/8/11]HTC VISION RADIO's (PC10IMG.zip Update Files & .img files) - xda-developers

    Sen har jag döpt om filen till "PC10IMG.zip" och lagt in den i rooten på sd-kortet, startat om mobilen i bootloadern och fått frågan om jag vill uppdatera och klickat YES.

    Men oavsett vilken radio jag använder så går inte telefonen ut på 3G-nätet, och när jag tex använder .30-versionen så fungerar inte nätet alls.
    Det fungerar inte ens när jag bytar tillbaka till den jag hade från första början.

    Är det någon som vet hur det kan bli såhär? :P

    Jag har meXdroidMod med Telenor.
     
  12. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Har själv Telenor och har noterat att .17 är den som fungerar bäst för mig i Stockholmsområdet.
    Men jag har också noterat på senare tid att 3G har blivit sämre oavsett vilken Radio jag kör. Kanske har med Telenors förändring av nätet emot mer 4G även om det inte borde påverka.

    En fråga till dig är dock om du kollat i inställningarna för mobil networking att du har WCDMA eller GSM/WCDMA Auto på så att den inte står på bara GSM
     
    Tokas gillar detta.
  13. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag har det på auto, och såg även att den var på 3G, eller till och med 4G, i några minuter innan idag. Men nu är det borta igen..

    Jag har testat alla radios som är över .17, såklart.. :P

    Ska testa med .17 när jag kommer hem!
     
  14. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Öhm, hur skulle du kunna få 4G på en vanlig 3G-telefon? Du menar kanske HSDPA (vilket är turbo 3G, men inte 4G)

    Kolla också så att du inte har klickat ur mobile networking.

    Du har inte installerat, eller gjort några knasiga inställningar i tex power widgeten? Jag vet att det finns funktioner för att automatiskt gå ner på 2G om man kör WiFi och dylikt, de kanske har muppat ur och switchat permanent?
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    På den romen har de en 4G ikon för H data.


    Du har inte satt på apps2sd funktionen på den romen möjligtvis?
     
    Last edited: 31 aug 2011