Uppdatera ROM:en på min Magic

Discussion in 'Magic' started by MrKindell, Dec 4, 2010.

1. MrKindell

MrKindell Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

Jag har haft min Magic i några år nu och har aldrig uppdaterat den.
    Den har sina små egenheter och jag tänkte faktiskt ge mig på att uppdatera den nu. Kollar på HTC:s hemsida och det finns en ny ROM ifrån 2010-01-28.

Men har såklart några frågor innan jag vågar sätta igång.

Vad ska man tänka på? Har kollat och alla mina bilder ligger på mitt minneskort så det känns ju tryggt.

Jag har endel sms jag skulle vilja ha kvar. Hur kan man fixa det?
    Försvinner alla applikationer etc?

Vad vinner man på att uppgradera ROM:en?

Tack på förhand.

2. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns backup-program som kan ta hand om SMS osv. Titanium backup används ganska flitigt borta i Nexus One-forumet och jag tror att det kommer fungera även på en Magic.

Kopiera allt från ditt SD-kort till en dator, så har du en extra säkerhet där. Gör det även efter att du tagit backuper med Titanium, de lär lägga sig på SD-kortet där med, även om jag inte kan svära på det då jag inte använt det själv.

Applikationer kan försvinna, det beror lite på vad uppdateringen gör. Jag har för mig att det brukar stå om telefonen kommer att nollställas och då kommer du behöva ta hem applikationerna och installera dem igen.

I övrigt finns det inget annat jag kan tänka mig att du måste hålla extra koll på. Eftersom du kommer uppdatera till en officiell version och inte roota, osv, så ska allting gå bra utan att behöva noja alltför mycket.

3. indika

indika Custom Android Super Moderator

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Gör som laban sa och ta backup på dina kontakter och eventuella sms du vill spara. Appar är en smal sak att ominstallera.

Uppdateringen på htc:s hemsida innehåller Andriod 1.5 med Sense, du får ett litet shysstare utseende på droid ist för stock 1.5 som du antagligen har nu. Du kommer att få 7 stycken hemskärmar istället för 3. Sense kopplar även ditt facebookkonto till telefonen (om du vill) så du kan ladda ner kontakt bilder och annan info direkt från facebook till dina kontakter. Dessutom innehåller sense en del användbara widgets som du inte har haft tidigare.

Du behöver egentligen inte oroa dig för att något ska gå fel, jag har kört den filen flera gånger på min magic och det är inga problem alls. Du behöver HTC Sync för att uppdateringsprogrammet ska hitta telefonen det är allt. Du hittar HTC Sync på deras hemsida.

//Edit: Du kan använda HTC Sync för att ta backup på sms och kontakter osv. Den nya uppdateringen kommer också låta dig köra tethering med din magic utan någon app installerad, bara att gå in i settings.

Last edited: Dec 4, 2010
  4. MrKindell

MINA ENHETER

Tack för svaren!
    Måste verkligen uppdatera telefonen. Har alltid tyckt att 3 hemskärmar varit lite lite.

Dum fråga kanske. Men vad är tethering?

EDIT: Har precis laddat ner HTC Sync men det står bara disconnected i programmet och alla knappar är utgråade.
    Första gången jag kopplade in den och tryckte på att den var kopplad till en dator så startade telefonen om. Nu får jag inte upp det valet utan bara om jag vill kopiera filer till datorn.
    Vad gör jag för fel?

Last edited: Dec 5, 2010
  5. indika

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Tethering är när din telefon agerar modem till din dator. Du kopplar in telefonen via usb (går via wifi i senare versioner utav droid) och viola! du kan surfa på datorn. väldigt användbart om du äger en laptop!

Jag misstänker att du behöver ominstallera drivrutinerna för telefonen. Gå in i kontrollpanelen på datorn, leta upp telefonen och välj att ta bort drivrutinerna. Låt den sedan installera sig igen.

Lycka till hoppas det funkar!

6. DrLaban

MINA ENHETER

Isch, det där jäkla HTC Sync är inte alltid kul att ha att göra med. Indika är rätt på spåret, men det kan vara lite lur att avinstallera/ominstallera drivrutiner i Windows. Ibland får den för sig att det inte finns någon enhet att installera när du tagit bort den, vilket ju inte är riktigt vad man vill.

Jag bara förtydligar att det är (lite beroende på om du har Windows XP eller 7 så varierar detta) i stil med följande som jag hade gjort;
    Start -> Högerklick på "Den här datorn" -> Hantera -> I fönstret som dyker upp, listan till vänster, klicka "Enhetshanteraren" -> Leta i höger lista upp enheten som är din telefon (kan heta något i stil med "Min HTC") -> Högerklicka på den enheten och välj Avinstallera.
    Om telefonen var ansluten i det här läget, koppla ur och koppla in den igen. Detta borde få drivrutinsinstallationen att börja om igen, med _förhoppningsvis_ resultatet att HTC Sync fattar att din lur är inkopplad.
    Jag tror att det finns en del guider på nätet om hur man får HTC Sync att bete sig, men det är inte helt enkelt alla gånger. Jag har haft en del trubbel ibland och jag blir inte klok på varför det strular så.

7. indika

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  8. MrKindell

MINA ENHETER

Tack för alla svar. Men jag säger bara en sak. Vilka j*vla skit grejer!

Programmet som man ska använda för att göra själva uppgraderingen gör ju så att telefonen och HTC synk inte kan prata med varandra längre.
    Å det är ju ett av kraven att telefonen ska vara "connected" via HTC synk.

Åhh sånt här blir jag galen på. En 5 åring hade ju kunnat göra ett bättre program?? Någon som varit med om samma sak som kan hjälpa mig med en workaround?

Kör Windows 7 x64 om det kan vara något med det?

Tack på förhand.

9. fregor

fregor Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du kryssat av "USB debugging" under program - utveckling i telefonen?
    Utan den i kryssad så hittas inte telefonen i pc'n.

Har också varit en del problem med drivern som installeras med HTC sync, Win7 får för sig att den ska kolla windows update efter den, men det kan fixas genom att koppla ner internet. (dra ur ledningen etc)

Jeg har gjort det här ett antal gånger så jag hoppas jag kan vara till hjälp.

Last edited: Dec 8, 2010
  10. MrKindell

MINA ENHETER

Men varje gång jag stänger av programmet så hittar den telefonen igen.
    Och om jag sätter igång HTC synk först och kopplar in telefonen till datorn så hittar den min magic och allt är frid och fröjd men så fort jag startar programvaran för att uppgradera telefonen så blir telefonen disconnected.

que??

11. fregor

fregor Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Du svarade inte på om du kryssat i "USB debug" under inställningar.
    Prova även och avinstallera HTC driver och HTC driver och starta om pc'n för att så installera det på nytt med internet nerkopplat.

Ett sista alternativ att prova är att köra telefonen i "fastboot".
    Slå av telefonen och slå den på igen medans du håller in "tillbaka" knappen samtidigt. Då ska det komma upp en bild med några skejtande robotar, prova så att köra RUU programmet på nytt.

12. MrKindell

MINA ENHETER

Så nu har jag testat att installera om drivrutinerna.
    stänga av usb debugging.
    startat om.
    kört fast boot.

Inget fungerar :cry:

Ska jag testa i en virtuell XP maskin istället? eller har ni några andra idér?

13. DrLaban

MINA ENHETER

Mja, frågan är hur mycket enklare det blir i slutändan. Men helt klart, är det verkligen torka på idéer i övrigt så kommer det inte att skada att testa.
    Men hur är det, du kör Windows XP som ditt primära OS på din dator som du kopplar telefonen till?
    Man kanske skulle försöka sig på att börja från scratch och sen jobba sig igenom allt ett steg i taget.
    Klart enklast är ju MSN/IRC/SharedView/Fjärrhjälp/TeamViewer när man fastnar på det här viset, men hojta till om du skulle vilja göra ett försök.

14. fregor

fregor Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Denna måste vara i kryssad om det ska fungera med HTC's drivers.