Uppdaterade Android vs iOS

Diskussion i 'Allmänt' startad av PhR34k, 30 jan 2018.

1. PhR34k

PhR34k Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Hittade denna tabell på reddit, är väl ingen nyhet direkt men intressant att se det på detta vis. [​IMG]

inact_0049 och wmb gillar detta.
  2. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Största problemet med Android tycker jag, att det är så enormt fragmenterat. Hur många Androider runt om i världen har senaste säkerhetspatchen? Skulle gissa att det är under 10%.

3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 607
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Tro fan att det är svårt att göra grymma appar när man ska stödja något från 1800-talet [emoji13]

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

androids sjukdom som aldrig kommer lösas tyvärr

5. Sed

Sed Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310

MINA ENHETER

Det skulle gå lösas om det blev en ensam mobiltillverkare av Androidmobiler. Men jag tror ingen önskar det...

inact_0025, bjsu562, Gorgeous och 2 andra gillar detta.
  6. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

nej det är sant det skulel förmodligen oxå gå att lösa med att droids helt enkelt skall köra vanilla så det åtminstone finns en skuggas av en chans att korta ner ledtiden på uppdateringarna förutom certifieringen som skall köras med operatörerna... summa summarum så fungerar det fruktansvärt dåligt och att det fungerar lika dåligt nu som förr eller åtminstone inte långt ifrån är inget annat än ett gigantiskt failure.

inact_0049 och msandstedt gillar detta.
  7. inact_0049

inact_0049 Guest

Ska bli spännande att se om Treble faktiskt kommer innebära någon reell skillnad för uppdateringarna. Om jag skulle peka ut något som måste förbättras med Android så är det uppdateringarna.

8. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Androids styrka att kunna köras på en så skilda hårdvaror är också dess svaghet. Som nämnt ovan tror jag project Treble kommer vara den första steget till att försöka överkomma den svagheten.

9. PhR34k

PhR34k Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Men jag undrar också hur mycket det skiljer mellan olika modeller från samma tillverkare. Jag menar tex att när Samsung släpper en Oreo till S8an, varför kommer det inte till S7 och S6 direkt

10. doolar

doolar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Ett problem som aldrig verkar försvinna. Den enda lösningen som jag ser det är att tvinga alla tillverkare att köra rena versioner av Android.

AOSP är krångligt som det är att få att fungera på all hårdvara. Men klarar Microsoft det med sitt Windows, så borde Google göra det också. Det går ju att installera Windows 10 på en 10 år gammal PC.

Google kanske ska ta kontroll över drivrutinerna för det grundläggande, sen får tillverkarna skicka ut drivrutiner för kamera etc via Play. Bloat och extraappar får skickas ut via Play för de tillverkare som vill fortsätta med det.

Bara en tanke. Vi är i alla fall ett litet steg på rätt väg med Treble.

11. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 198
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google kan inte riktigt styra över Qualcomm, Mediatek och andra chipptillverkare. De är först och främst instresserade av att sälja så många chipp de bara kan.

Google har dock bidragt till att man utökat Linux-kärnornas livslängd med ett par år, vilket nog var det största enskilda steget bredvid Treble. Så snart en Linux-kärna når end of life/EOL är det kört med nya drivrutiner. Även om Qualcomm önskade ta fram drivrutiner för en äldre Linux-kärna hade någon behövt hålla den kärnan vid liv genom att lägga in säkerhetspatchar/backporta, vilket ingen vill göra (hade varit ett enormt arbete). Qualcomm och Mediatek m.fl. ser nog ingen vits i att jobba mot Linux-kärnor som nått EOL.

Google har samtidigt köpt HTC:s Pixel-team och kommer förmodligen utöka sitt inflytande hos Qualcomm, men verkar också, precis som apple, utveckla en egen SoC och då styr ingen annan över drivrutinerna.

För min del har uppdateringarna inte varit ett större problem då jag främst använt mig av Googles enheter. En bättre jämförelse vore nog att endast se till Googles enheter vs Apples enheter.

Googles modell är inte riktigt jämförbar med Apples modell. Hade Google bestämt sig för att göra allting in house med mjukvara optimerad för en handfull enheter hade det naturligtvis sett helt annorlunda ut. Det är en helt annan sak att utveckla ett OS som skall vara kompatibelt med så många enheter som möjligt på en uppsjö olika typer av hårdvara.

Det finns så klart flera saker man kunnat göra bättre, speciellt ur säkerhetssynpunkt. Initativet med de månatliga säkerhetsuppdateringarna dröjde tex längre än vad det behövt göra.

Last edited: 31 jan 2018
    inact_0025 och Droid96 gillar detta.
  12. tomboat94

tomboat94 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Visst, om flera kört vanilla så kanske det hade gått enklare att få ut uppdateringar. Men, är inte faktumet att tillverkarna kan slänga in egna funktioner osv också en av fördelarna med Android? Jag hade iaf tyckt det hade varit rätt tråkigt om alla androidlurar hade precis samma mjukvara.

13. doolar

doolar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Det hade de ju ändå kunnat. Ungefär som PC tillverkarna gör med sina burkar. Det är ju bara mjukvara...

14. bernard

Mottagna gillanden:
    47 198
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet är att det skiljer sig åt när du jämför ARM/Linux mot X86/Windows. Tillverkarna behöver i regel inte uppdatera drivrutinerna när de väl släppt dem för Windows 10, men för Android/Linux behöver du (om du inte har källkoden tillgänglig för drivrutinerna) kompilera om dem för en ny kärna. Eftersom linuxkärnorna haft mycket kortare livslängd än Windows-versionerna är det ett större problem för Android, som ju bygger på Linux-kärnan. Oftast fungerar inte drivrutiner för en gammal Windows-version på en ny Windows-version; problematiken är ungefär densamma.

Att jämföra med PC/X86 är lite knepigt också eftersom man inte behöver ta hänsyn till alla sensorer, modem och sådant som sitter i en telefon. Hade bara källkoden funnits tillgänglig för alla drivrutiner hade problemet varit mindre, men i speciellt ARM-världen delar inte många med sig av källkoden utan licensöverenskommelser och dylikt.

Men nu när kärnan närmar sig samma livslängd som en Windows-version blir det ett mindre problem framöver: Android users rejoice! Linux kernel LTS releases are now good for 6 years

Last edited: 31 jan 2018
  15. doolar

doolar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Precis som att Microsoft inte kan styra över Intel, som också enkom är intresserade av att sälja så många chip de kan. :)

16. bernard

Mottagna gillanden:
    47 198
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du läser mitt inlägg ovan framgår lite tydligare varför det ser ut som det gör och varför jämförelsen haltar/inte riktigt är relevant.

17. doolar

doolar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Absolut, det är jag fullt medveten om. Jag resonerar otekniskt och ur ett strategiperspektiv här.

Men det är fortfarande ett problem som skulle kunna lösas. Finns viljan och önskan att göra det? Förmodligen inte.

Det lär ju finnas en anledning till att det ser ut som det gör. Telefoner ska bytas ofta. Tillverkarna tjänar pengar på förinstallerade appar som ej går att radera. Många användare uppskattar (tydligen) Touchwiz och Co.Und so weiter...

Men, så länge man kör vidare med detta så får vi nog leva med fragmenteringen.

PhR34k gillar detta.
  18. doolar

doolar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Ja jag förstår de tekniska utmaningarna. Men tycker fortfarande att det är relevant då det i teorin skulle vara lösbart. Jag tror helt enkelt inte att det är något som är prioriterat hos varken Google eller tillverkarna. Fragmenteringen är bra för försäljningen om jag hårdrar det hela.

19. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 607
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Då får vi plocka bort Sverige från jämförelsen med då eftersom Google inte ens säljer sina nyaste enheter här [emoji848] vilket känns rätt konstigt. Sverige är ett högst modernt land där prylarna borde sälja med rätt marknadsföring

PhR34k gillar detta.
  20. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Ursäkta att jag hoppar in på ett gammalt inlägg .... men

En stor anledning till att det ser ut som det gör är att det säljs enormt mycket billiga androidtelefoner till fattiga människor i Afrika och Asien som sedan inte uppdateras. Faktum är att Google har gjort ett fantastiskt arbete att hålla uppdateringssifrorna så pass höga som de är.

Det är lättare att hålla enheterna uppdaterade om man väljer att bara sälja till människor som har råd att betala 10.000:- för en ny lur vartannat år och ignorera de som inte har råd att betala mer än några hundralappar.

doolar gillar detta.