Uppdaterade - kontakter och appar borta

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av DJKaram, 11 sept 2010.

1. DJKaram

DJKaram Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hjälp. Uppdaterade via PC Companion, hade 1.1.A.0.8, fick 1.2.A.1.174. Men "bonusen" är att alla apps, inställningar och kontakter är borta. Jag hade tagit backup precis innan, så jag gjorde en restore (med appen "Backup and restore" som man fick med 1.1 uppgraderingen). SMS och samtalslogg har återställts, MEN kalender, anteckningar, kontoinställningar (inloggning till GMail, fb etc) och västa av allt KONTAKTER har inte återställts (trots att det var ikryssat i backupen) :(

Jag begriper ingenting. Förra gången när jag uppdaterade via OTA så försvann ingen data eller apps, nu när jag uppdaterade via SE PC Companion så var det som att flasha om hela telefonen :(

Finns det någon som vet hur jag åtminstone kan få tillbaka mina kontakter? Sen är det trist att min träningslogg för joggingen i Runstar appen är borta :(

Så besviken just nu på att de inte klarar av att göra en riktig restore efter en uppdatering.:mad:

2. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Vet tyvärr inte hur du skall få tillbaka det som försvann.
    Har du inte syncat kontakterna med Google? Eller har du bara sparat det på backup?

Ett starkt tips är absolut att ALDRIG någonsin använda PC Companion, vill man uppdatera via datorn och inte via OTA så skall man alltid använda Update Service.

3. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

PC-Companion likt SEUS skulle jag tro gör alltid en hel omflashning till skillnad från OTA som kan uppdatera bara det som behövs. Vissa uppdateringar typ uppdatering till 2.1 kan dock kräva hel omflashning och fungerar ej med OTA.

Har alldrig begripit vitsen med att ha två olika uppdateringsprogram.

4. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är väl bara att synka om mot gmail, eller har du tappat dem där också?
    (det är en rätt bra idé att ta en backup på dem inifrån gmail och lägga på ett säkert ställe)

5. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Förstår inte heller riktigt vitsen med 2 olika update program.
    I SEUS kan du välja om du vill rensa helt eller spara viss info och i Companion rensas allt alltid.
    2.1 kommer att komma OTA och kommer att fungera utan problem på detta sätt enligt SE.

6. isokivi

isokivi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funderar på att uppdatera min mini pro med. Men hur kan man spara kontakterna annat än med backup & restore? Verkade ju inte fungerat för TS.. Kan ju inte synca eftersom jag måste logga in med google konto då, men blir samma problem som att ansluta till market vilket jag inte heller kan göra... Fungerar varken med att byta till engenska eller något av de andra knepen heller.. Så måste nog blåsa den och ansluta första gången med 3g. Men vill ju inte blåsa den utan att ha backup på kontakterna i datorn eller så.. :ehm:

Dom kan väl ändå inte försvinna från sim kortet för att man blåser telefonen? Går ju att exportera alla kontakter dit och sedan blåsa telefonen/uppdatera och importera dom igen om det inte går att restora med backup & restore? :eek:

7. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Vad för google konto har du? kan du logga in på google talk? man måste kunna logga in på gtalk för att kunna använda market.

8. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Vad som är ännu mer förvirrande att uppdateringar inte anländer samtidigt till alla uppdateringsprogram.

Låter som jag borde testa SEUS och skippa PC-Companion.

2.1 verkar använder samma linux kärna som 1.6 (2.6.29), så kanske har du rätt.

9. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så långt det går bör du enbart köra OTA, särskilt nu eftersom det finns äldre "uppdateringar" på både SEUS och PCC. Anledningen till att det finns på flera ställen tror jag beror på att olika program följer med olika telefoner. SEUS är väl gemensamt för många modeller medan PCC bara är för ett fåtal modeller (SE skeppar ju fortfarande PC Suite med nya telefoner också).

10. JNils

JNils Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Använde SEUS nu för senaste uppdateringen och alla mina inställningar och kontakter var kvar.

11. micjoh

micjoh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

@djkaram jag tycker det verkar som om något gått snett med din backup snarare än uppdateringen.
    Konstigt att vissa blir av med allt och andra har allt kvar...

Själv har jag bara uppdaterat med uppdateringsprogrammet på datorn och haft allt kvar. Alla kontakter, kalender osv ligger ju på nätet så de borde ju snabbt synka tillbaka.

Kan det vara så att de användare som får problem bara har dessa saker lokalt? Dvs inte använder gmail, kontakter osv?

Sent from my E10i using Tapatalk

12. DJKaram

DJKaram Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej och tack alla som svarat.
    Många av er nämner förstås Google sync/SE sync-tjänsterna, men jag har hittills valt att inte använda dessa (har förklarat varför här.

Jag har gjort flera försök att göra restore av kontakterna via den inbyggda "Backup and restore" appen. Det som händer är att restoren av kontakter går bra (men tar väldigt lång tid, ser nästan ut att hänga sig på slutet)... tittar jag på telefonboken så har kontakterna återställts, men efter att jag startat om telefonen så är alla kontakter vips borta igen! Det verkar som att restoren av kontakter inte commitas ordentligt.

Fråga 1: Är det nån som har lyckats göra en restore av kontakter med "Backup and restore" appen? Det verkar ju klart vara buggig, och det verkar vara VÄRDELÖST skrivet om den inte klarar av det viktigaste den påstår sig göra. Kan Sony Ericsson verkligen ha så kassa programmerare? Var är kvalitetssäkringen? FAIL!

Helt otroligt att PC Companion verkligen inte varnar för att den kommer rensa rubbet! Synd att det blev en sån dyrköpt läxa att man skulle använt Update Service istället :(

Fråga 2: Vad gäller appar man själv laddat ner från Market, finns det nåt sätt att ta backup på dem och dessas data så man inte blir av med rubbet varje uppdatering?

13. isokivi

isokivi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har ett vanliigt @gmail.com-konto.. Är det något annat som behövs för att komma åt market eller? Skrev att jag inte kommer åt market eller google sync eller dom andra som behöver inloggningen via googles server.. Så därmed inte google talk heller.. Varken via wi-fi eller 3g, varken svenska, uk eller usa-engelska.. Kan det hjälpa att blåsa telefonen och logga in på market första gången på uk engelska via 3g?

Och den viktigaste frågan - om jag har alla mina kontakter på sim kortet måste det väl bara vara att importera dom igen efter jag blåst telefonen om jag hittar en uppdatering?

Hur kommer man åt senaste uppdateringen förresten? Hittar den inte ota, på seus eller pcc..

14. Richi

Richi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Det är bara att importera igen från simkortet och om du återställer igen så lägg in ditt G-konto direkt när du kommer till setup guiden så löser sig nog dina problem med Market och synk o s v.

15. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har kört Backup and Restore och det funkade bra, men det för mig viktigaste (systeminställningar samt appar o dyl) återställdes inte.

16. Casper

Casper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade samma prob med att regga gmail kontot till mobilen för att sedan komma åt market. Fick ett tips att återställa mobilen, sen är det bara att skriva in gmail kontot från första början, så nu kommer jag åt market å så. Lycka till!!!