Uppdaterat! lagamobilen.se

Diskussion i 'Allmänt' startad av shamrock, 2 apr 2014.

1. shamrock

shamrock Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Uppdatering av detta ärende!:)

Efter blivit kontaktat av ansvarig för lagamobilen.se
    så löste det sig på följande vis; butiken i Malmö rootade mobilen och
    låste upp operatörslåset utan kostnad:)
    samt att jag fick en förklaring varför lagamobilen.se inte kunde laga felet (EMMC uppdatering) det var för att man inte kunde få kontakt med mobilen när man felsökte, Telecare som uppdaterade EMMC har andra verktyg för detta visade det sig.
    Så för min del är jag nöjd nu, när det löste sig:)

Tack för alla svar i tråden!:)

Lämnade min Samsung S3 på lagning för att den var helt död på lagamobilen.se
    Dagen efter får jag svar av lagamobilen.se att minnes chipet är sönder och de lagar inte detta men att jag kunde "kvitta" felsökningsavgiften om jag skrota mobilen hos dem,
    tackade nej till detta (tur det) och betalar 249,- i felsökning.
    Lämnar mobilen till en annan mobilverkstad (telecare service) och får tillbaka mobilen REPARERAD!? frågar tekniker om de har bytat någon hårdvara tex minnes chipet, men de sa att de endast mjukvara uppdaterade mobilen!!! Döm min förvåning när jag fick höra detta!?

Kontaktade lagamobilen.se och undrade varför de inte "bara" kunde uppdatera på samma vis, fick till svar att de kunde inte det..., då frågade jag om det inte var bedrägligt mot deras kunder att göra på detta viset? om jag hade skrotat mobilen hos dem så hade dom bara behövt uppdatera den så hade dom kunde göra en fin hacka på mobilen för 0 kr!!!

Förklarade att jag ville ha pengarna tillbaka för att jag var inte nöjd med deras så kallad "felsökning" men det vägrar dom, ville då ha namnet på ansvarig på lagamobilen.se men även det vägrade dom och hänvisade till en mail adress ([email protected]) !!!

Last edited: 8 apr 2014
    majmun och Ekofasc gillar detta.
  2. wenom666

wenom666 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 516
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Det har skrivits om dem i ett annat inlägg här (vet ej vart) att dem är skojare och bör undvikas.

shamrock gillar detta.
  3. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Hör man ju på namnet, "laga mobilen". Vem fan döper ett företag till det!? :)

shamrock gillar detta.
  4. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

Anmäl dom.

5. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

För vad? Många företag har en felsökningsavgift och i vissa fall till och med en avgift för att ens ta in produkten.

6. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    För att dom uppenbarligen inte är ärliga då det bevisligen inte var det felet på telefonen som dom tog ut avgiften för.

7. Snusdus

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Avgiften tog dem ju ut för att felsöka mobilen? Antagligen var de inte speciellt bra på det dem gör men han kan ju inte anmäla dem för att ta ut en felsökningsavgift?

8. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Så det är okej att ta ut en felsökningavgift för något som man inte vet behövs?

När du lämnar in bilen är det okej att dom byter bromsrören även fast dom vet att det endast är luft i bromsarna?

Det är väl rätt uppenbart att dom satt detta i system för att sedan ta över mobiler gratis?

9. Snusdus

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Avgiften är ju till för att felsöka mobilen, sedan om de kan fixa problemet eller inte är en annan sak. Man kan ju inte veta om man kan fixa problemet innan man har felsökt? Surt kanske men om det tar fem timmar att felsöka ett problem som de sedan lyckas lösa på en timme genom att byta en del ska de väl fortfarande ha sex timmars arbetstid betalad, eller hur? Lyckas de då inte fixa problemet tycker du alltså att de ska jobba gratis?

Tror inte det går att göra så mycket, skulle själv testat att hota med ARN och hoppas på det bästa.

10. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag lagar inte mobiler till yrket. Men jag är rätt säker på att jag hade vetat skillnaden på om det är mjukvaran eller hårdvaran. Det tror jag dom flesta av oss som är kunniga om telefoner hade gjort.

Man börjar inte felsöka i hårdvaran innan man är säker på att det är det som är felet. Det vore som att börja söka fel i belysningen på en bil om bromsarna tar dåligt. Makes no sense.

Men jag förstår vad du menar och säger inte emot att man inte ska ta betalt för jobb. Absolut inte.

Men det är ju helt uppenbart att detta företag gör det med vilje som TS blivit utsatt för. Man ingjuter att det är något allvarligt fel, med hårdvaran (som vi alla vet är bökigare att pilla med och laga än mjukvaran, oavsett kunskapsnivå) för att få kunden att tro att det kommer bli dyrt och inte värt att laga, för att sedan erbjuda att man "skrotar" telefonen.

Sen fixar man mjukvaran som antagligen bara vara något väldigt enkelt och säljer telefonen vidare. Så har man fått betalt både för en felsökningsavgift och telefonen och har alltså lurat sin kund då man inte varit ärlig någonstans.

Helt fel och bör anmälas.

11. Snusdus

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Egentligen är jag väl också fel man att ta diskussionen då jag inte är inne i branschen. Förstår helt vad du menar och självklart håller jag med om att det mycket väl. Som jag tänker är dock att mobilen inte gick att starta och har man inte officiella mjukvaruverktyg från tillverkaren (typ som USB-jigarna för S/S2) för att fixa telefoner så är antagligen ett hårdvarubyte det enda sättet för att fixa mobilen. Det vill säga om verkstaden inte är officiell.

Att sedan hänvisa kunden till en annan verkstad för att de kan lösa problemet genom mjukvaruförändringar kanske kan vara snällt men inget som är tvunget. Då får man ju inga kunder till sin egen firma om man bara hänvisar de vidare.

12. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Man får nog inte så många kunder heller om man ljuger kunden rakt upp i ansiktet och framstår som allmänt inkompetent.

Att hänvisa till en annan verkstad är vad alla seriösa aktörer hade gjort (eller borde ha gjort).

13. Snusdus

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Nej det tror jag inte. Oavsett om det handlar om kompetens, delar eller pris.

Men ja, ifrågasatte bara vad det var tänkt att TS skulle anmäla dem för..

14. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Nej, men om de har så låg kompetensnivå så skall de inte ta emot arbeten. Det är ju inte en avgift man betalar för att *någon* skall lägga timmar på att felsöka luren - det är en avgift man betalar för att *någon som vet vad han sysslar med* skall göra det.

Nästa gång du har problem med bilen kan annars min femåring laga den åt dig. Och om han inte kan det så tar vi bara ut en avgift för tiden han lagt ned på felsökning så är allt bra, eller?

15. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Det här är lite märkligt. Man får intryck av att lagamobilen är et par killar som gör vad dom kan för att svindla till seg telefoner och felsökningsavg, över ett glas öl. Går man inn på deras hemsida, http://www.lagamobilen.se/ så värkar det som en av de stora i branchen i Sverige. Dem är bl.a. certifierad som garantireparatör för många av de stora märken. Hmm. Fattar ingenting.

PS. Nere åt höger står det Kostnadsfri felsökning. Klicar man på den står det något helt annat. Man kan undra.

16. Pernilla

Pernilla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Ej operatörslåst
    Det är bra att varna för skojeri-företag, så man kan undvika dem.
    Undrar hur många mobiler dem har lurat till sig på detta sätt, hitta på fel som ej existerar?

17. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Skrota. Sälja. Vad är skillnaden?

18. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Bra idé ändå lol. Sätta riktigt lata jävlar, betala absolut ingenting och få dem att skruva lite i telefonen innan de konstaterar att den är paj. Sen skickar man ut felsökningsavgift på 500 spänn. Skrotar kunden mobilen för att kvitta säljer man den på blocket.

19. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 893
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag fattade inte jämförelsen. Om man har luft i bromsrören på en bil så är det något allvarligt fel på bromssystemet. Luft = livsfarligt. ;-)
    Men det kanske var det du menade. Onödigt att byta bromsrören om luften har kommit in på något annat sätt. ;)

Last edited: 4 apr 2014
  20. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Var väl inte det bästa jämförelse. Men ja, man byter ju inte något som man inte vet behöver bytas, speciellt inte om man redan hittat felet.

Man byter ju inte vindrutan om man har punktering ungefär.