Uppdatering / flashning för Linuxfolket?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kirill, 8 nov 2010.

1. Kirill

Kirill Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är här för att försöka insupa så mycket info som möjligt inför ett stundande Androidköp, men behöver få reda på hur det fungerar för oss som kör Linux och hur tillverkarna har skött sig på den biten.

Idag äger jag 2 st Nokia N900 och är hur bortskämd som helst med programmen för att uppdatera och flasha telefonen via datorn. Är inte direkt nån fanboi med att uppdatera en telefon genom telefonen.

Är det till att piratkopiera Winbl0at som gäller för att kunna ånjuta ännu en Linuxtelefon, eller finns det program för att flasha om och fabriksåterställa telefonen via ett GUI eller terminalen?

//Kirill

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

För de flesta telefonerna så finns det ingen möjlighet att använda Linux för flash/uppdatering. Fler och fler tillverkare går dock över till OTA-uppdateringar. (Over the air), vilket tillåter dig att uppdatera utan dator, och om du ska flasha en custom-firmware så krävs det oftast bara datortillgång en gång, för att flasha in en recovery, vilken du använder för att flasha in dessa.

3. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Utvecklartelefoner som Nexus One använder bara standard-verktygen för uppdateringar/omflashning etc. som allt är open-source och fungerar rakt av i Windows, nix, och OS X. Det är bara när tillverkarna får för sig att de ska "hjälpa" folk genom att tvinga dem att använda vissa verktyg som Windows tenderar att dyka upp som krav. OTA-uppdateringar används dock av flertalet av dem och kräver ju som sagt ingen dator alls.