Uppdatering, jag fattar 0 !

Diskussion i 'Magic' startad av rasmusalbo, 28 feb 2010.

1. rasmusalbo

rasmusalbo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, jag har en HTC magic som jag tror är svensk köpt, köpr ifån www.YesNo.se.
    Men i alla fall jag fattar inte detta med ROM Root och Uppdateringar.
    Vad menas med att Roota sin mobil?
    Rom är väl som att installera ett nytt "operativsystem" eller?
    Och vad händer när man Uppdaterar telefonen, får man verison 1.6 eller något sånt?
    Jag har helt original på telefonen nu och skulle vilja ha hjälp att installera detta https://swedroid.se/sense-uppdateringen-svensk-magic-slappt

Efter 3e steget står det att min mobil ej är inkopplad vilken den är ! (Error 170)
    Vad menas med Sens uppdatering, men skulle vilja ha mycket hjälp
    tack i förhand !

Last edited: 28 feb 2010
  2. Midler

Midler Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När du laddar ner firmware uppdateringen direkt ifrån HTC:s svenska hemsida, så måste du först skriva in ditt S/N (serial number). Om det går igenom med din S/N och inte klagar, så betyder det att du har en svensk mobil.

Jag föredrar själv att säga firmware, men jag gissar på att det är detsamma vad man kallar det? En rom innehåller i varjefall det viktiga, nämligen operativsystemet (i detta fall, android). Och man vill ju självklart uppdatera så man har det senaste. Det som är lite synd för vår magic dock, är att den har android v1.5 (även den senaste uppdateringen ifrån htc). Detta med tanke på att android finns upp till åtminstone v2.1.

Om du vill veta skillnaden mellan versionerna så kan du ta en titt på highlightsen

När det talas om s.k Custom roms så handlar det helt enkelt om "hemmagjorda roms".
    Eller, för att förtydliga det. En slags uppdatering som inte gjorts av HTC själva, utan av någon intresserad nisse som vet hur man gör.

Anledningarna till att man vill köra in en custom rom i sin mobil kan vara många. Du förstår, den rom (firmwaren) som du får utav tillverkare (HTC). Den är väldigt låst. Man kan inte göra riktigt vad man vill med den.
    Exempelvis på låst, är ju att man inte får android v2.1, så istället kan man välja att fixa in en custom rom som har just android v2.1 istället.

Med rootad telefon betyder att du kan göra verkligen v.fn. du vill med din telefon. T.ex. radera viktiga systemfiler, tethering (använda din mobil som modem åt datorn), och massa andra saker. Personligen så tycker jag du bör hålla dig till originalfirmware ifrån HTC:s hemsida. Det gör i varje fall jag. Så länge du inte ser någon speciell nytta (typ, att du verkligen skulle vilja ha senaste android versionen). Det som var så "häftigt" med den senaste firmwaren ifrån HTC är att sense följer med. Det är gränssnitt till själva telefonen. Här har du hur sense ser ut.

Ang. ditt problem. Jag gjorde en liten googling åt dig och fann följande:

Så testa ladda ner och installera htc sync först, och testa sen igen att uppdatera telefonen.

Hoppas det var till någon hjälp och GODLUCK!

//Midler

3. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Själva tråden intresserar inte mig så jättemycket..

Dock vill jag tacka Midler för det det sjuka engagemanget! Måste ha tagit en hel del tid och jag tycker att det är grymt att man hjälper till på det sättet!

4. Midler

Midler Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är inte en frekvent besökare av detta forum, och reggade bl.a för att kunna svara denna topic. Även om swedroid har en wiki, så finner jag inte wikis gränsnitt vara det ultimata att lägga upp denna sorts information på. Däremot så skulle jag gärna vilja se en extern sida med specifik information kring android.
    Något som man kan läsa rakt uppifrån och ner, istället för att hoppa mellan länkar likt den trädstruktur wiki har.

5. Alex

Alex Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag håller med dig Midler!

6. kenkarniff

kenkarniff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Yes, det hjälpte med att installera HTC Sync... den innehöll tydligen någon drivrutin som behövdes