Uppges abonemangspriser utan moms?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av miwan, 22 jul 2011.

1. miwan

miwan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är ny här och har precis skaffat en samsung galaxy S2. Är nöjd med telefonen och skaffade ett abonemang med Telia (prata på 24 mån).
    Har fått uppgifter om att det kostar 98:-/mån + 200:- för telefonen. Ingenstans har det stått eller nämnts att dessa priser är utan moms...
    Blev förvånad o besviken när dom lagt på moms på allt i räkningen.
    Är det jag som är flummig eller har det blivit fel nånstans? Hade ingen aning om att man inte fick prisuppgifter inklusive moms sóm privatperson.
    Nån annan som reagerat över detta eller kommentar??

2. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    det är väl inkl moms de anger..

Hur ser det ut på fakturan då? Tänkte om det är ngn typ av extra avgift eller liknande så det ser fel ut. Det skall! anges inkl moms för privatpersoner och 98+200kr är var Telia skriver på privata sidan.

3. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

298 kr är inkl moms, telefon och data. Vad som inte ingår är inträdesavgift (vanligen 100-250 kr) och dina samtal, utskjutande belopp utgörs troligen av dessa.

4. miwan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På fakturan jag fått står det tex 98:- och sen till höger står det 160,06:- inklusive moms.
    förhöjd avgift under bindningstiden på 200:- blir i högerspalten 326,66:- inkl moms.
    Dom skulle bjuda på inträdesavgiften. Så första räkningen blev alltså på 498:-
    Fattar ingenting!!!

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Moms är 25%. Om moms skulle läggas på 98 kr så blir det 122,5 kr så 160,06 kr är något annat. Samma sak med 200 kr. Vidare så är inte 160,06 + 326,66 lika med 498 kr. Det går inte ihop när man räknar på det så det är något konstigt.
    Ta ett foto på fakturan, klipp bort och blurra dina privata uppgifter och lägg in här så kan vi kika på det.

498 kr är 298 + 200. Du kanske fick betala en extra månadsavgift för telefonen av någon anledning.

6. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Månadsavgiften är 98kr Men om du tex tecknade abonnemanget 11/6 så blir det ju först 11/6 till 30/6 samt 1/7-31/7 som dras första ggn. Så brukar det vara.
    (gäller ju även sjäva telefonavbetalningen på 200kr)

Någon moms verkar det ej vara. Kontrollera från vilka datum det gäller.

Last edited: 23 jul 2011
  7. miwan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej igen, har fått tag på kundservice nu och enligt dom är det flera som reagerat som mig på fakturan men den ska tydligen avse en och en halv månad!? Ganska otydligt, men tack för hjälpen killar.

8. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

det är extremt vanligt att den första fakturan för nya kunder räknas fasta avgifter på flera månader

t.ex när jag gick till Telia låg min första faktura på typ 800kr (98kr/mån) och det visade sig att de debiterat alla fasta avgifter för ett halvår direkt

lite överraskande eftersom jag inte fick någon information om det. Betalade och slapp sedan fasta kostnader i ett halvår. efter det har jag fått månadsvis.

Förmodligen ett sätt att skydda sig från folk som inte kan betala