Uppgradera ac88u till xr500?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av halling, 10 jan 2019.

1. halling

halling Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej.

Jag har fått en xr500 i en tävling men har idag redan en ac88u som jag generellt sätt är nöjd med .

Jag har stora problem att hitta om xr500 är en nedgradering eller inte ?
    Enligt specsen ser det nästan ut så men xr500 verkar ha mjukvara som kanske är bättre för spel som är det jag använder den för .
    Kör wifi 5ghz till pcie-ac88 kort.

Hjälp uppskattas!

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vet inte om deras gamerorienterade QoS ger så mycket förrän man uppnår en trafikmängd som pressar routern så hårt att flaskhalsar uppstår.

AC88u är rätt kraftfull och det skall mycket till för att den skall flaskhalsa. Tänker att du kör många samtidiga torrentuppladdningar/nedladdningar med hundratals simultera ned- och uppladdningar, alternativt har väldigt många enheter anslutna samtidigt som genererar någon typ av trafik.

Att strömma en Youtube-video samtidigt som man spelar något kommer inte ha nämnvärd effekt på latensen i ett spel. Dessutom har routern du har QoS-funktionalitet du själv kan konfigurera om du så önskar.

DumaOS har en funktion för vissa spel som låter dig begränsa vilka regioner du ansluter till, men även det ger nog begränsad nytta, speciellt som antalet spel med stöd för funktionen är få till antalet. Krävs en särskild profil för varje spel.

Behöver du inte använda några andra funktioner som är unika för Duma OS är det nog lika bra att göra en hacka och sälja den nyare routern i stället.

Last edited: 10 jan 2019
  3. halling

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok tack, Jo jag har redan min inställd rätt så det är inget problem och har svårt att se att dumaos ger oss i Sverige bättre ping magiskt :)

Rent tekniskt så verkar ju xr500 vara sämre på allt jämfört med ac88u vilket fick mig att börja tänka från början.

4. RV60

RV60 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Kört in merlin på AC88u?

Min blev mkt stabilare med merlin firmware.

5. halling

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej inte gjort det, men har heller inga problem med den , vad gör Merlin bättre ?

Min fråga är mer om det finns en anledning till att använda xr500 istället för ac88u som jag redan har :)

6. RV60

RV60 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Från Google "Asuswrt-Merlin is a third partyfirmware for select Asus wireless routers. Based on the Asuswrtfirmware developed by Asus, it brings tweaks, new features and other improvements to the original firmware, while retaining its performance and ease of use"

Min brukade hänga sig samt att så bruksde jag tappa 5g nätet

Löste sig med merlin,

Nej det är inte värt att byta tycker jag.