Uppgradera från Honor 8, Mate 20 Lite värdig ersättare?

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av lbs76, 18 dec 2018.

  1. lbs76

    lbs76 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej,
    Har idag en Honor 8 som jag varit väldigt nöjd med. Batteritiden börjar nu bli lite tveksam och högtalaren för samtal är kass. Börjar helt enkelt bli tid för ny lur.

    Tittar på telefoner i mellansegmentet och har blivit rekomenderad Mate 20 Lite eller P20. Det skilljer 1500:- mellan lurarna och tycker egentligen att priset för Mate 20 Lite räcker. Tänker spontant att Mate 20 Lite bör vara vassare än min 2 år gammla Honor 8, men sen började jag läsa specifikationerna. Honor 8 har Kirin 950 medan Mate 20 Lite har Kirin 710. Betyder det att Honor 8 har ett vassare chip? Hur står sig telefonerna i övrigt?

    Tack på förhand!
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Kirin 710 verkar presetera helt ok: Huawei nova 3i with Kirin 710 benchmarked: here's how it compares to Snapdragon 710
    Processor Comparison - Head 2 Head
     
    bernard gillar detta.
  3. lbs76

    lbs76 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Men hur står sig Kirin 710 mot 950? Om jag bara går på nummerserien så tolkar jag det som att Honor 8 är vassare? Eller de är imte direkt jämförbara?
     
  4. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Niohundraserien är vassare men Honor 8 är ju dryga 2år gammal så det har hänt en del. I länk 2 jag postade ovan jämförs ju 710 mot 960 som är nyare än din 950 och den verkar inte vara så långt efter.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Även om 710 är ett ganska bra medelklasschipp kan jag tycka att skillnaden mot gamla 950 är för liten för att du ska få en rejäl uppgradering i prestanda. För samma pris som Mate 20 Lite får du nästan en Xiaomi Pocophone som springer cirklar runt Mate 20 Lite, dels på grund av ett mycket kraftfullare systemchipp (SD845) dels p g a att Xiaomi är bättre på att optimera prestanda än Huawei. Du har även Xiaomi Mi Mix 2 som i dagsläget kostar 2995 kr på netonnet. Jag har tidigare haft både Mix 2 (SD835) och Huawei Mate 10 (Kirin 970) och Mix 2 kändes klart rappare.
     
  6. lbs76

    lbs76 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Intressanta synpunkter!
    Jag är inte ute efter en rejäl uppgradering, men jag vill absolut inte byta ner mig. I så fall kan jag köpa batteri till min Honor istället...
    Ska kolla upp alternativen. Annars får det kanske bli P20 istället...
     
  7. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Skulle rekommendera att du köper en Xiaomi Pocophone F1!

    Köpte för några veckor sedan mig en P20, standardmodellen med 64 GB och det var faktiskt något av en besvikelse. Medioker batteritid, skärmen sticker inte ut i kvalité något alls i jämförelse med min gamla Xiaomi Redmi 5 plus som jag köpte för 1000 kr, kameran var den enda jag upplevde som var rakt igenom bättre.

    Fick hem min Pocophone igår, det är som dag och natt. Stor och fin skärm, fantastisk batteritid, 6 gb ram, riktigt snabb, fullt acceptabel kamera, plats för minneskort och hörlursjack.

    Inet hade Poco:n för 3000 spänn under BF, håll tummarna att de drar ner priset på den igen under mellandagarna. Skulle inte rekommendera P20:n om jag ska vara ärlig, för många begränsningar och för lite som faktiskt lockar.
     
    flipp gillar detta.
  8. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Jag hade nog valt P20, bättre kamera, vassare och lär få fler och snabbare uppdateringar än Lite modellerna.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Instämmer. Pocophone är slår P20 på allt utom kameran men å andra sidan kan man installera google camera modden på Pocophone och då får man riktiga vassa mörkerbilder. Har själv Mate 20 som har samma bildsensor som P20, även om kameran är bra så saknar jag google camera modden som jag kört på alla lurar från Xiaomi.
     
    Millwad gillar detta.
  10. lbs76

    lbs76 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Byggkvaliteten på den där verkar inte spela i samma liga som Huaweis lurar? Det är en aspekt jag med beaktar...

    Men jag vill ju inte byta ner mig. Var Honor 8 en mer påkostad lur när den släpptes än vad Mate 20 lite är idag?
     
  11. Metalmac

    Metalmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9
    Info:
    Emui
    Telefon 2:
    Xiaomi mi A2 Light 3/32Gb
    Info:
    Imui
    Övrigt:
    Google ChromeCast
    Vad gör du med fonen?
    Jag har tex själv haft som vana att köpa det värsta som går att finna, men har insett att när jag ser till min egen användning så har jag lagt ut alldeles för mycket pengar på prestanda som jag aldrig kommer i närheten av att använda.
    Kommer nästa gång köpa en lur i mellansegmentet då prestandan i dessa lurar i dag är långt över tillräckligt.
     
  12. lbs76

    lbs76 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det är så jag med tänker, är inte intresserad av att lägga för mycket pengar på det, jag slösurfar och kollar blocket...
    Men jag vill inte byta ner mig från min Honor 8, i så fall kan jag lika gärna begålla den ett tag till.
     
  13. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag skulle väl säga att Honor hamnar mellan Lite och de vanliga telefonerna. Så visst kan en nyare Lite vara bättre än en gammal Honor, men ändå ett steg nedåt .

    Honor 8 var väl rätt lik P9 och Honor 9 en klon av P10. Sen kom väl Honor 10 ut före P20, så liknelsen slutar kanske där. Men ändå får du nog räkna med P20 för att få en tydlig uppgradering.

    Och om pengar avgör finns det andra telefoner på marknaden. Även Samsungs A-serie är väl relativt prisvärd och bra i prestanda, men Pocofon är väldigt svårslagen.