Uppgradera inte enligt AI

Diskussion i 'Galaxy S25 Ultra' startad av Mr Bean, 4 jan 2026 kl 16:35.

1. Mr Bean

Mr Bean Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Jag frågade AI om det är värt att uppgradera från S25 Ultra till S26 Ultra och fick följande svar:

Att gå från en S25 Ultra till en S26 Ultra ser i nuläget (januari 2026) ut att bli en av de minsta generationsuppgraderingarna Samsung gjort på länge, särskilt om man bara ser till kamerasensorn.Du har helt rätt i din analys: Om man hoppas på den där riktigt stora hårdvaruförändringen i form av en 1-tumssensor, kommer S26 Ultra troligen att göra dig besviken.Här är en ärlig genomgång av varför det kan vara smart att sitta lugnt i båten med din S25 Ultra:Varför Samsung "snålar" med sensornIstället för att byta till en 1-tumssensor (som t.ex. Sony eller Xiaomi använder), har Samsung valt att polera sin befintliga 200 MP-sensor. Deras strategi verkar vara:Optik före sensor: Genom att byta till en $f/1.4$-bländare försöker de kompensera för den mindre sensorn. Rent matematiskt släpper det in nästan lika mycket ljus som en större sensor med en mindre bländare, men du får inte samma naturliga "skärpedjup-karaktär" som en äkta 1-tumssensor ger.Designval: En 1-tumssensor kräver tjocka linser. Samsung prioriterar att göra S26 Ultra tunnare (under 8 mm enligt rykten) och lättare, vilket inte går ihop med den massiva kameramodul som en 1-tumssensor kräver.Vad du faktiskt missar (om du inte uppgraderar)Det finns några nyheter i S26 Ultra som inte rör själva sensorn, men frågan är om de är värda 15 000+ kr:60W Laddning: Äntligen ett steg upp från de eviga 45W, vilket ger betydligt snabbare toppladdningar.Rundad design: De vassa hörnen på S25 Ultra är borta. S26 Ultra har mer rundade hörn som gör den mycket skönare att hålla i utan skal.Snapdragon 8 Elite Gen 5: En extremt kraftfull processor, men handen på hjärtat – märker du verkligen skillnad i vardagen mot den redan supersnabba S25 Ultra?Om du verkligen vill ha 1-tumssensornOm det är just den där "riktiga" kamerakänslan du är ute efter, är det snarare hos konkurrenterna det händer saker i år:Xiaomi 17 Ultra (Leica Edition): Denna har precis landat i testerna och är precis det du efterfrågar – en massiv 1-tumssensor kombinerat med en fysisk zoomring på baksidan. Det är mer en kamera än en telefon.Oppo Find X9 Ultra: Ryktas ha dubbla periskop-zoomar och en sensorprestanda som Samsung i nuläget inte kan matcha rent hårdvarumässigt.Min rekommendation: Behåll din S25 Ultra. Den är fortfarande en av världens bästa mobiler, och skillnaden i bildkvalitet till S26 Ultra kommer i 9 av 10 fall vara omöjlig att se med blotta ögat. Spara pengarna till S27 Ultra eller kolla på Xiaomi om du vill byta spår helt.

Kristy gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 160
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Svårläst utan radbrytningar :)

Det är ju knepigt att säga så mycket på förhand innan telefonen är ute och man faktiskt kan testa tex kameran, men visst, det är sällan särskilt lönt att uppgradera med bara en generation emellan. Det hinner inte riktigt hända tillräckligt mycket på bara ett år, generellt sett.

Nicole, Mr Bean och jnsson gillar detta.
  3. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Vad tillför detta som man inte får genom att fråga AI själv? Det vore mer intressant med dina egna tankar istället för en genererad text.

4. Mr Bean

Mr Bean Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    För mig är kameran viktig och jag kollade med AI för att se om jag missat något i informationen om den kommande S26 Ultra. Det kommer fortfarande vara samma gamla sensor. Det som ändras är bättre linser. Men för min del kommer jag inte att uppgradera till S26 Ultra. De nyheter den kommer att ha är inte tillräckliga för mig att uppgradera. Jag väntar till S27 Ultra eller kanske någon annan lur.

5. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 697

MINA ENHETER

Ai har väl ingen förhandsinfo annat än vanliga gissningar.. Alltså nonsens

slaskish, Johnh3, eastbound och 1 annan gillar detta.