Uppgradera mig från wildfire? Nexus? Desire? annat?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Erknlssn, 15 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Erknlssn

Erknlssn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej allihopa!

I dagsläget använder jag en wildfire som jag är hyffsat nöjd med. Men jag känner att jag är på jakt efter en ny telefon.

Detta gillar jag med min wildfire:
    - Inte för enorm i fickan.
    - Ordboken som enligt mig fungerar ganska bra
    - Kameran tar bilder som enligt mig duger
    - Den formar om bredden på textfält för att passa skärmen när man zoomar (gäller mail och internet bl.a.)
    - Kalender som smidigt syncar med min gmail
    - Lätt att ha många alarm
    - Lampa (/blixt)
    - Möjligheten att låsa till endast WCDMA
    - Styrkulan
    - 3,5mm-plugg
    - Acceptabel batteritid (1-3 dagar för mig, beroende på användning så klart)
    - Att man får kontakternas facebookbilder i telefonen efter inte för mycket arbete
    - Den känns gedigen, inte plastig

Detta gillar jag inte med min wildfire:
    - Prestandamässigt seg? se följande
    > Jag skriver snabbare än vad den hinner med ibland (ordboken ballar ur och rätt var det är så korrigerar den inte alls, jobbigt dels för att jag ofta missar någon bokstav men också för att den saknar åäö)
    > Surfandet funkar men kan gå segt, ibland låser den sig
    - Lite för liten skärm
    - Lågupplöst (320 X 240 för den som inte visste, märks mest när man zoomar ut och ska läsa text)

Önskvärt:
    - Riktiga knappar istället för touchknapparna längst ner.
    - Lite bättrebildkvalité när man filmar.
    - Inte behöva vänta så länge på uppdateringar när "alla andra" skryter om hur mycket bättre telefonen blev.

Pristak: Max ca 4000kr, gärna mindre

Det är det jag kommer på nu.
    Utifrån detta, vad rekommenderar ni?

Telefoner jag funderat på:
    HTC Desire: Som en wildfire fast bättre, eller? Men är det dumt att köpa en telefon som ändå är förhållandevis gammal?

Motorola Defy: Vattentät och lite mer stöttålig, man vågar nog använda den lite mer. Men hur är Motoblur jämfört mot HTC sense som jag är van vid?

Samsung/Google Nexus S: Verkar vara grym, men är den plastig? Jag gillar tanken av snabba uppdateringar och ett "rent" android, men hur bra är det egentligen, jämfört med t.ex. sense
    Kan den vara för stor, Desire verkar lagom i storlek, desire HD för klumpig är detta ett mellanting eller mer åt HD-hållet?

HTC/Google Nexus One: En desire med vanilla android och utan knapparna där nere, bra/dåligt?

Tack på förhand!

Mvh Erik.

Och jag ber om ursäkt om någon annan redan postat en snarlik fråga, men jag är kass på att söka (har försökt faktiskt).

Last edited: 17 apr 2011
  2. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

är ju en snubbe som säljer en desire för 1500 här på forumet om jag inte minns fel och det är den helt klart värd upp tilll 2500 skulle jag kunna gå mycket bra telefon

3. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Tyvärr så försvinner ju dom fysiska knapparna mer och mer, själv gillar jag kapacativa knappar framför fysiska. Samsung Galaxy ACE finns ju också som jag tycker att den är bra :) Av dom du radat upp så tycker jag att Nexus S är den mest intressanta, den är snabb och faktiskt inte alls så plastig som folk säger, visst är det plast men känns ungefär som Galaxy tab :)

4. Erknlssn

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Okej, jo jag är väl mest sugen på nexusen. Men hur är det med "vanilla"?
    Är det bättre eller saknar man tilläggen i t.ex. Sense (enda "vadmannuskakalladet" jag testa)

Hur är samsungs "vadmannuskakalladet" (motsvarande Sense)?

Hur är det med mysigheterna som "ordboken" och textanpassningen för andra än HTC?

5. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Vet fakriskt inte, använder inte rättstavning faktiskt. Jag har sett vanilla i en video mest mem där ser det rätt nice ut

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

6. Erknlssn

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Efter att ha läst lite mer så:

Nexus One ska ha haft problem med digitizern, vad för problem?
    Eller är dessa åtgärdade?

Nexus S ska ha lidit av spontana omstarter och halvdan wifiuppkoppling, hur är det med detta?

Vissa gnäller på taskigt med RAM på dessa, är det jämfört med värstingarna eller är det något man faktiskt lider av?

Någon som kommit på andra lämpliga telefoner?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.