Uppgradera till 2.3.3 utan Kies utan roota??

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Sargan, 16 jun 2011.

1. Sargan

Sargan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Går det att uppdatera till 2.3.3 (el 2.3.4) utan kies och utan att roota/flasha/fulmodda/jailbreaka (vad det nu heter)?

Om det går, hur gör jag då isåfall?

Jag har sökt på nätet men hittar bara massa strunt där alla ska knäcka telefonen hela tiden och jag vill gärna undvika detta om det går...

Kan EJ köra med Kies då telefonen får loop-buggen då man pluggar i usb-kabeln...

/Sargan

2. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Kör in stock med odin http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1011901

3. Sargan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar!

Om jag tolkar din länk rätt så verkar det vara så att om jag flashar till nedanstående så kommer jag tappa Svenska som språk på telefonen?

4. Woops?

Woops? Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

5. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Med KIES ja .. Sades inget om Flasha med odin. Hur ska man annars få en rom hade du tänkt dig?

Svar till TS , det ska vara på svenska..

Edit: såg nu my bad "woops",, Då blir det problem. TS Du kan inte få in en rom utan att flasha med odin eller kies.(cwm är ju inte ett alternativ heller då du inte vill roota).Eftersom du inte kan använda kies så återstår odin.

Last edited: 17 jun 2011
  6. emilh

emilh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Aldrig hört talas om bootloop-bugg vid usb-kabel, vad innebär det? så fort du kopplar in den till datorn o startar den om sig hela tiden?

Går som sagt inte att få in en rom utan att använda kies, eller flasha med ex odin. (såtillvida man inte redan har en custom rom med CWM vilket du inte verkar ha).

Odin är dock rätt enkelt, och efter det så blir telefonen helt "original" på samma sätt som om du använt kies (förutsatt du använder rätt rom). Det kräver dock att du kan komma in download mode, vilket du kontrollerar genom att hålla inne volym ned knappen, home knappen och on/off knappen när du startar upp tills loggan dykt upp två ggr då du släpper den. Funkar det så går det använda odin.

7. Dem00niX

Dem00niX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Om nu TS har en bootloop bugg som innebär att luren bootar om hela tiden när usb kabeln är i så lär han inte lyckas med odin heller. Då skulle jag rekommendera att TS lämnar in sin mobil på garanti ärende. Om det är så att ts usb-kabel är skadar eller liknande så kanske en ny kabel kan lösa problemet så kies uppdatering fungerar.
    Sen är ju odin bättre än kies men då gäller det ju att telefonen har 3-knapps kombo och usb uttaget fungerar ihop med usb kabeln.

8. emilh

emilh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Helt rätt, därför jag frågade hur bootloop buggen yttrade sig, den lär ju inte starta om när han kopplar in den på laddning till exempel, kanske inte heller då man kör i download mode, värt att utforska iaf. Annars definitivt garantiärende

9. Sargan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bootlopp kanske var fel ord, det heter något annat där ute på nätet, finns massvis med trådar om denna bugg.

Det som händer är att så fort man har Kies igång och stoppar i kabeln (eller tvärt om) så kommer den här "connecting"-rutan upp på telefonen och så ser man den i sisådär två sekunder. Sen slocknar skärmen och så kommer rutan upp igen och så kan den hålla på så i 35 000 timmar om man så vill... Har provat tre olika datorer, tre-fyra olika sladdar, startat om telefonen.. Ja lite allt möjligt.

Nu hittar jag inte igen den tråden men iaf så stog det i en tråd att man kunde koppla telefonen till datorn via usb mass storage mode och köra usb debug-mode för att få över uppdateringsfilen till sd-kortet på telefonen och att man då kunde uppdatera "som på andra android-telefoner"...

Det sa inte mig så mycket, ja jag fattade allt fram till "som på andra android-telefoner" MEN min tolkning (har inte exakta orden i huvudet då det var rätt så sent igår) är just att det går att göra det utan "fulhack"...

Då var min tanke att jag skulle posta här då ni grabbar och tjejer verkar ha stenkoll :)

10. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Att flasha telefonen med Odin är identiskt med att flasha telefonen genom Kies (Kies flashar naturligtvis också när den uppdaterar).

I vilket fall så har jag läst om det där problemet, och att det kan komma sig av att man har konstiga / långa filnamn lagrade i telefonen eller på SD-kortet. Om du har ett SD-kort kan du testa att stänga av telefonen och plocka ur det innan du försöker uppdatera i Kies igen. Annars kan en factory reset fungera men telefonen nollställs och det är som sagt inte säkert att det är det som är problemet.

Eller så kan du som sagt välja att strunta helt i Kies och ladda ner den officiella uppdateringen från samfirmware, samt flasha med Odin. Se till att välja rätt version av odin bara, tror det är Odin2 v1.7 som rekommenderas nu.

11. Sargan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oki, tack för alla svar!

Ska testa imorgon.